Afwerken multiplex werkblad

md65

Nieuw lid
31 jan 2021
2
0
Hallo, graag jullie advies.
In mijn werkruimte heb ik een werkbank met een 30 mm multiplex Okoumé blad. Deze heb ik in de Tungolie gezet met een zeer tevreden resultaat. In dezelfde ruimte heb ik een wand met 2 nissen gemaakt. Voor deze nissen heb ik 30 mm multiplex berken beschikbaar. Dit berken multiplex is veel lichter van kleur dan het Okoumé. Graag zou ik ook deze bladen in de olie willen zetten, maar dit zal een gelig resultaat opleveren. Is er een 'foefje' om de kleur van de olie te beïnvloeden zodat de 3 werkbladen qua kleurresultaat wat meer in lijn komen te liggen?
Mijn 2e vraag; op één van de bladen is een keramische gootsteen voorzien (wordt op het blad geplaatst met afvoer door het blad). Is olie voldoende qua afwerking om het waterafstotend te maken? Het berken multiplex is overigens niet watervast verlijmd. Er zal geen water op het blad komen staan maar eerder wat spatwater, het is immers een hoge bak en er zal weinig geknoeid worden.
Ik heb bewust voor olie gekozen als afwerking omdat ik lak te glad vind en olie bij beschadiging makkelijk te 'repareren' is. Kunnen jullie mij verder helpen? Alvast hartelijk dank!
 

jorisvh

Post veel
Zit hier wat tussen?
er zijn vele andere kleuren dus je kan ongetwijfeld je okumé benaderen maar vergt wat zoeken/proberen want je vind vaak enkel afbeeldingen van stalen op eik.
 
  • Leuk
Waarderingen: groentje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.