Afwerken met een whipe on afwerking

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Het resultaat:
20221025_171205.jpg

Voor de eerste keer met een nieuw product, het viel me zeker niet tegen. Gaat snel.
Op de foto zie je het basis materiaal met hierop gestabiliseerde penbanks. Een met wijnrood en de ander met de stabilisatievloeistof zonder kleurstof.
Deze pen gedraaid en geschuurd tot p 2000. De gaatjes weggewerkt met gewone superlijm.
Ik zag op een amerikaanse pennendraaiersforum een mij onbekende afwerking met een speciaal soort superlijm.
Bij de gewone superlijm moet je een laag of 8 opbrengen en lang wachten tussen de lagen. Ja je kan met activator de boel versnellen. Dit heeft echter nadelen. Lijm kan wit uitslaan wordt zo hard dat er op termijn scheurtjes in kunnen komen en kan vergelen. Bovendien moest ik het meestal flink terugschuren om een perfect resultaat te krijgen.
En ja je schuurt er soms doorheen en dan zie ja als je klaar bent dat je overnieuw moet beginnen.
Gluboost is voor pennendraaiers een relatief nieuw product (het wordt al lang gebruikt in de gitarenbouw) Schuren eerste laag opbrengen dat kan ook stilstaand. Je veegt het erin met een doekje. Gluboost droogt veel langzamer dan gewone CA. Hierna spuit je de activator erop. Volgende laag. Weer activator. De derde laag doe je met een dunner versie van gluboost ook weer 2 keer met activator. Dit alles kostte me nog geen 5 minuten.
Hierna moest ik volgens de youbers schuren met staalwol 0000 en hierna met de droge versie van micromesh schuren en polijsten. Als laatste op het buffingwiel.
Ja dat alles zit niet in mijn verzameling. Dus een gokje gedaan.
Ik heb geschuurd met p 2000 en hierna gepolijst met p6000 p8000 en p10000. Dit gaat alles bij elkaar veel sneller dan de oude methode.
De volgende poging begin ik met p 1500 want bij de punt van de pen is de CA niet volmaakt glad. Deze pen krijgt nog een schuurbeurt op de kopse kanten. Ik dacht dat ik alles weg had gehaald maar foto's met vergroting tonen dat dit goed gebeurd is.
Nog een tip voor iedereen die pennen afwerkt met superlijm gebruik hiervoor foam (hema 5 a viertje voor 1.95) Je krijgt een veel gelijkmatiger resultaat en de superlijm plakt niet aan het foam. Ik heb de gluboost ermee ingevreven todat ik wat weerstand voelde. Je kun het stukje lang blijven gebruiken.
De gluboost zit in best grote verpakkingen en is zeker niet goedkoop. Er is ook spul om het op kleur te brengen en , ik denk, mee te vullen/plamuren.
Ook bij andere zaken te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Interessante ontwikkeling bij het gebruik van CA.

Ik kan me echter niets voorstellen bij het begrip foam van Hema.

Heb je er een foto van.

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.