Afwerken knieschot

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Beste forumleden,

Ik ben mijn zolder aan het verbouwen. Lukt redelijk, maar het vraagstuk knieschot kom in in mijn geval niet uit. Idee is om een knieschot te maken. Deze bestaat links en rechts uit "uittilbare schotten (magneetjes?) in het midden", links en rechts van de oude balk (zie foto), open kastjes van een meter ofzo. Vanuit de dakramen komt straks gips recht naar beneden. Tot minimaal het randje van de goring zeg maar. Dat gaat de constructie van het knieschot ergens raken. De schuine wand wil ik verder van boven naar beneden van gips voorzien. Ik kom er niet uit in welke volgorde ik de zaken nu moet aanpakken en wat ik aan materiaal nodig heb. Het is nogal een open vraag, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Oh ja de gordingbalk is zo scheef als wat.

Dank!
 

Bijlagen

  • 20230110_122555.jpg
    20230110_122555.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 130
  • 20230110_122604.jpg
    20230110_122604.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 118
  • 20230110_122612.jpg
    20230110_122612.jpg
    160,8 KB · Weergaven: 125

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kom er niet uit in welke volgorde ik de zaken nu moet aanpakken en wat ik aan materiaal nodig heb.
je begint met wat het meest verborgen gaat blijven & eindigt met wat meest zichtbaar blijft
iets achter een bestaande konstruktie plaatsen = het jezelf nodeloos moeilijk maken
overgangen die in het zicht blijven, kan je altijd met een lat/strook afdekken
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
je begint met wat het meest verborgen gaat blijven & eindigt met wat meest zichtbaar blijft
iets achter een bestaande konstruktie plaatsen = het jezelf nodeloos moeilijk maken
overgangen die in het zicht blijven, kan je altijd met een lat/strook afdekken
Dank! Er komt straks gips vanaf de onderkant van de dakramen recht naar beneden richting gording. Nu wilde ik net onder de gording de bovenlat (van muur muur tot muur) van het houten framewerk monteren. Is het slim om hier zowel het gips (wat gestuct gaat worden) op te laten landen als ook de bovenkant van de schotten? Die schotten komen dan net onder het gips. Beide wel geschroeft op hetzelfde stuk hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
zoals @Bert Vanderveen voorstelt, is de gipsplaat door laten lopen de eenvoudigste oplossing
bijkomend voordeel is dat je de luchtdichtheid bevordert
ik zie trouwens dat de isolatie tussen het hout zit, wat nooit dicht aansluit
het knieschot komt dan voor de gipsplaat
wil je hier op doorbomen, dan zijn we aan een vertikale doorsnede dwars op de gording toe
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
zoals @Bert Vanderveen voorstelt, is de gipsplaat door laten lopen de eenvoudigste oplossing
bijkomend voordeel is dat je de luchtdichtheid bevordert
ik zie trouwens dat de isolatie tussen het hout zit, wat nooit dicht aansluit
het knieschot komt dan voor de gipsplaat
wil je hier op doorbomen, dan zijn we aan een vertikale doorsnede dwars op de gording toe
Dank! Dan laat ik dus het gips wat van onder komt, aansluiten in een hoek met het gips dat uit het dakraam komt. Hoek kan ik dan laten stucen. Hoe komt het knieschot dan voor de gipsplaat. Bedoel je dat de sierlijst (plank oid) van het knieschot net voor de gipshoek komt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
met 'de gipsplaat door laten lopen' bedoelen we dat de plaat die onder het schuine dak komt, tot tegen de vloer doorloopt, of toch bijna
ik schrijf 'toch bijna' omdat het op het einde moeilijk wordt
daar kan je een opstaande strook van 20 cm hoog zetten
hoe zit het met de luchtdichtheid ?
heb je een dampscherm ?
knieschotkasten zou ik los van het dak opbouwen
in vertikale doorsnede zou ik bovenaan niet op een punt eindigen, maar die horizontaal afsnijden
bovenop de kast kan je een lat plaatsen die precies aan de gipsplaat aansluit

1673903188669.png
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Dankje. Met lat bedoelje dan zeg maar de afdeklijst die over de hele breedte van het knieschot loopt? Van welk materiaal (houtsoort) zou je dat dan het beste maken? Ik denk aan een breedte van een cm of 15.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Die aluminium laag is al dampdicht. Hij moet het alleen nog op de naden af tapen zo te zien.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dankje. Met lat bedoelje dan zeg maar de afdeklijst die over de hele breedte van het knieschot loopt? Van welk materiaal (houtsoort) zou je dat dan het beste maken? Ik denk aan een breedte van een cm of 15.
ik veronderstel dat het knieschot inhoudt dat je onder dat schuine dak kasten plaatst
om de bovenste 2-hoek die de kasten niet innemen, af te dekken, kan je een afdeklijst plaatsen
bij opliggende deuren zou ik die ook opliggend maken
je kan de deuren ook hoger dan het corpus maken, zodat ze de naad tussen corpus en afdeklijst afdekken
15 cm is prima
in die bovenste 3-hoek raak je toch weinig kwijt
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
ik veronderstel dat het knieschot inhoudt dat je onder dat schuine dak kasten plaatst
om de bovenste 2-hoek die de kasten niet innemen, af te dekken, kan je een afdeklijst plaatsen
bij opliggende deuren zou ik die ook opliggend maken
je kan de deuren ook hoger dan het corpus maken, zodat ze de naad tussen corpus en afdeklijst afdekken
15 cm is prima
in die bovenste 3-hoek raak je toch weinig kwijt
Hoi, dankzij jullie tips ben ik nu zover. Ik heb de gipsplaat nu een paar cm laten uitsteken aan de onderkant van de dakramen over het punt heen waar die plaat de schuine platen raakt. De dakramen zelf zijn redelijk op gelijke hoogte. De gordingsbalk (onzichtbaar) die horizontaal over de hele breedte direct onder de dakramen loopt, loopt scheef. Zou ik die overlap weghalen dan zie je dat dus. Misschien op basis van deze foto's nog andere/aanvullende tips over hoe en tot waar (hoogte) en hoe ik het knieschot het beste kan maken en kan laten aansluiten?
 

Bijlagen

  • 20230119_175227.jpg
    20230119_175227.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 36
  • 20230119_175243.jpg
    20230119_175243.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 36

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe en tot waar (hoogte) en hoe ik het knieschot het beste kan maken en kan laten aansluiten?
wil je van dat knieschot een bergruimte maken, laat het dan horizontaal gezien zo ver mogelijk komen
in principe is het knieschot een 3-hoek
de bovenste punt zou ik aftoppen
nadien zet je daar een paslat op
die laten aansluiten is makkelijker dan een 3d-bouw
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
wil je van dat knieschot een bergruimte maken, laat het dan horizontaal gezien zo ver mogelijk komen
in principe is het knieschot een 3-hoek
de bovenste punt zou ik aftoppen
nadien zet je daar een paslat op
die laten aansluiten is makkelijker dan een 3d-bouw
Hoi, het wordt grotendeels een bergruimte met daarvoor deurtjes of panelen (met magneetjes). Direct links en rechts van het restant dwarsbalk (die bruine balken in het midden) komen per kant 2 laden met daarboven een open deel. Althans dat had ik bedacht ;-) . Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar dat ligt volledig aan mij. Paslat is toch dat brede deel/plank (bijvoorbeeld 10 cm) over de hele breedte van de wand die je vaak aan de bovenkant van een knieschot terugziet? Met aftoppen bedoel je dat ik de paar cm die het gips nu nog oversteekt, weghaal? Zodat daar waar de gipsplaten die van onderen komen de gipsplaat die vanuit het dakraam komt raakt, zichtbaar wordt? Probleem is volgens mij dat je dan kunt zien dat het scheef loopt. Paslat zal dat namelijk niet helemaal kunnen bedekken behalve als ik die laat verspringen in de binnenkant van het dakraam. Dus in het dakraam breder dan de rest. Groet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met aftoppen bedoel je dat ik de paar cm die het gips nu nog oversteekt, weghaal?
ik bedoel dat je het knieschot als een volledige 3-hoek zou kunnen maken
maar als er wat scheef loopt, zullen de maten niet overal gelijk zijn, waardoor het knieschot niet mooi aansluit, tenzij je het echt op maat maakt
makkelijkst is voor het knieschot overal dezelfde maten aan te houden, en de aansluiting met een paslat te maken (die brede plank over de volledige breedte)
in doorsnede vormt het knieschot een 3-hoek
daarvan kan je de bovenste cm's weglaten door de punt horizontaal af te korten
in dat kleine stukje kan je toch weinig rommel kwijt
de paslat kan je bovenop of voor het knieschot zetten, afhankelijk of je deuren inliggend of opliggend zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.