Afwatering aan zijkant veranda ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.890
896
Antwerpen
30 jaar geleden hebben we een soort leef-veranda aan de achterkant van ons huis laten zetten. De timmerman heeft toen de spitse zijkant bekleed met meranti schroten en de bovenkant dichtgekit, zie foto
IMG_5978.jpeg
En nu zie je ook direct het probleem: de schroten bladeren af en zijn hier en daar ook murw. De schroten liggen tegen de balk en bovenaan steken ze dus een 20mm uit. En daar zit gewoon veel siliconen.
Nu ga ik nieuwe aformosia planchetten zetten maar zoek nog naar de beste manier om een goede afwatering van de kopse kanten aan de bovenkant te krijgen. Verder dan een loodband infrezen in de balk ben ik niet gekomen.
Wat zijn jullie ideeen ?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.206
993
Enschede, Twente
of een Z-profiel ?
Waarom een Z? Je wilt enkel de einden van de planken beschermen. Met een Z zit je eraan vast een eind in de balk te frezen en dat is dus niet nodig. Gewoon de lange zijde van de L tegen de balk schroeven (kit ertussen), met de korte zijde als aanslag voor de planken.

]]]]]]]]]]]]]] = Balk
]]]]]]]]]]]]]]
...... _______
...................| = L-profiel (of hoekprofiel)
............]]]]]]
............]]]]]] = plank (steekt dus achter het profiel)
............]]]]]]

Hoop dat mijn ascii-art er goed uitkomt… : ) Aanvulling: spaties komen niet over, heb die vervangen door puntjes…

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.032
3.563
Gewoon je boeideel naar buiten brengen. Als je die vervangt, zal je toch nieuw zink moeten plaatsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.