Afstellen Mafell Erika

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik werd niet echt wijzer van Mafell:
"Eerst en vooral is de dealer bij wie u de Erika hebt gekocht het eerste contactpunt. De dealer zal dan contact met mij opnemen over het probleem. Dan zal worden beslist of het probleem ter plaatse kan worden opgelost dan wel of de machine naar Mafell moet worden teruggezonden. In de regel moet de machine in geval van de door u beschreven gebreken naar ons worden teruggezonden, omdat voor de kalibratie van de zaag speciale meetapparatuur nodig is."

Een bekende Mafelldealer is zo vriendelijk geweest naar mijn vraag te kijken en naar de machine te kijken. Helaas heeft dat ook niet tot een oplossing geleid. Opsturen van de machine is veel te kostbaar voor iets waarvan ze om te beginnen ontkennen dat het een probleem is. Ze zeggen zelfs dat het bewust wordt gedaan.

Winkel:
"Dank voor de foto’s. Ik denk dat het hierom gaat: Het zaagblad van de Erika staat bewust heel licht uit het lood. Dat zou een paar tienden van een millimeter kunnen zijn. Dit is gedaan om een schone zaagsnede aan de linkerkant van het zaagblad te krijgen. Parallel stellen van de liniaal doe je daarom niet aan de hand van het zaagblad, maar aan de hand van de parallellijnen op het werkblad. Het resulteert in een iets bredere zaagsnede dan normaal en zou geen invloed hebben op de trekzaagfunctie. Het kan dus wel zijn dat je meer splinterslag ziet aan de rechterkant van het blad.
Ik vermoed dat je machine in orde is en dat je er goed mee kan werken, zolang je dit in het achterhoofd houdt. Kijk even na of het spouwmes goed achter het blad zit. Als dat niet zo is dan kun je deze proberen te buigen in de correcte positie. Het risico op kickback zou dan bij plaatmateriaal niet zo snel aanwezig moeten zijn. Als je zeker wilt zijn van een mooiere zaagsnede werk dan links van het blad. Bij massief hout sluit je het materiaal sowieso nooit op tussen de aanslag en de achterkant van het zaagblad."


Mijn reactie:
"Ik moest je email even laten bezinken. Ik vind het een vreemde reactie. Is dit de officiele reactie van Mafell?
Hieronder een paar argumenten:
- Het betreft een afwijking van 0.5mm over de lengte van het zaagblad, dat noem ik niet "een paar tiende".
- Anderhalve mm afwijking bij gebruik van de trekfunctie is nog veel erger. Daardoor is het lastig om iets haaks af te zagen.
- De rechterzijde van het werkstuk is bepalend, niet de linker zijde. Bekijk maar eens de gebruiksaanwijzing en de filmpjes van Mafell, overal ligt de geleider (en dus het werkstuk) aan de rechter zijde.
- De onnauwkeurigheid veroorzaakt overduidelijk een gevaar voor terugslag.
- Ik merk een flinke weerstand en zie het zaagblad naar links bewegen (ongeveer die halve mm dus) als ik het werkstuk er doorheen moet duwen.
- Het levert een onregelmatige zaagsnede op.
- Dat je bij massief hout de geleider eerder laat eindigen maakt dit probleem niet anders. De geleider moet dan nog steeds het werkstuk voldoende steun geven, anders krijg je nooit een nette zaagsnede.
- Ook bij plaatmateriaal bestaat er gevaar op terugslag.
- We hebben het hier over een duur stuk gereedschap, deze afwijking zou ik bij een apparaat van een paar honderd euro misschien accepteren, maar niet bij een Mafell. Ik heb deze gekocht om nauwkeurig te kunnen werken. Dit wordt me wel heel lastig gemaakt op deze manier."


Daarna ben ik met de machine langs geweest op een demodag en daar hebben ze alleen hun verhaal bevestigd, mijn argumenten worden weggewuifd. De Mafell-vertegenwoordiger was er helaas die dag niet. Ik merk duidelijk dat ik minder nauwkeurig kan zagen door dit gebrek. Ik plaats nu meestal de langsgeleider iets schuin, dus parallel aan het zaagblad om toch fatsoenlijk te kunnen zagen. Links van het blad zagen vind ik bij schulpen geen alternatief. Ik vermoed dat ook in de dwarsrichting de zaagsnede bij het schulpen hierdoor niet haaks is (door de ronding van het zaagblad), maar kan dat lastig uitleggen/tekenen.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Tja. Het blijft lastig al heb ik er geen problemen mee. rippen(schulpen) doet hij bij mij perfect haaks, maar ik doe het wel links van het blad. Zoals ik eigenlijk alles links doe. Nu moet ik zeggen dat 0.5mm erg veel is, bij mij is het nog geen 0.2.

Nu heb ik wel laatst mijn bladen laten slijpen en het bleek dat het blad en tanden zelf ook niet mooi vlak waren. Daar zat ook al ruim een tiende in.

Wel valt me op dat er weinig mensen zijn die rechts van het blad werken. Mijn houtboer heeft altijd het werkstuk links. Ik was laatste bij een meubel maker met een dure westendorf (oid) alles ook links.
Een vriend van me heeft een CS70 van festool.... ook een kleine afwijking met de opkomende tanden naar rechts.
Maar goed aan al deze verhalen heb jij niks ben ik me bewust.
Succes nog.
 

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Tja. Het blijft lastig al heb ik er geen problemen mee. rippen(schulpen) doet hij bij mij perfect haaks, maar ik doe het wel links van het blad. Zoals ik eigenlijk alles links doe. Nu moet ik zeggen dat 0.5mm erg veel is, bij mij is het nog geen 0.2.

Nu heb ik wel laatst mijn bladen laten slijpen en het bleek dat het blad en tanden zelf ook niet mooi vlak waren. Daar zat ook al ruim een tiende in.

Wel valt me op dat er weinig mensen zijn die rechts van het blad werken. Mijn houtboer heeft altijd het werkstuk links. Ik was laatste bij een meubel maker met een dure westendorf (oid) alles ook links.
Een vriend van me heeft een CS70 van festool.... ook een kleine afwijking met de opkomende tanden naar rechts.
Maar goed aan al deze verhalen heb jij niks ben ik me bewust.
Succes nog.
De mijne heeft ook ongeveer 0.5mm afwijking. Ik ben daarom inderdaad ook alles links gaan doen. Met lange stukken blijf ik echter altijd een afwijking houden. Als het echt precies moet (verstek bijvoorbeeld), schaaf ik het altijd na.

Wel echt jammer. Al had ik de plek gehad, dan zou ik de zaag al hebben vervangen voor een (goedkopere) zaag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb de keus gemaakt voor een erika 85 voor de kwaliteit en omdat ik de beste zaag wilde. Een formaatzaag past niet in mijn hok.
Het blijft echter een bouwzaag en dat is anders dan een tafel of formaatzaag. Ik heb hem gekregen:) Maar verkopers moeten zegen dat dit een bouwzaag is en dus minder geschikt voor meubelmaken.
Het probleem met de meeste dealers is dat ze zelf niet echt met deze machine werken. Ja tijdens een demo zagen ze wat. Maar laat ze maar een een doos van een meter bij 40 met de hoeken en zijden in verstekzagen, dan wil ik wel eens zien welke verkoper dat voor elkaar krijgt.
Het antwoord van Mafell verbaasd me helemaal niet. Duits hierarch bedrijf. Zo moet het en niet anders.
Als ze niet luisteren naar wat de gebruiker wil dan zullen ze dat gaan merken in de omzet. (moet er wel eerst een alternatief komen)
Nu moeten jullie niet denken dat ik geen last van deze "klachten" heb wat ik heb heel wat krachttermen gebruikt.
Ik ga nu kijken of ik er een incra TS op kan zetten. Ja dat opzetten gaat maar links van de zaag en mijn incra freeslift erin en alles zuiver dat is toch wel een dinggetje.
Misschien is het wat om samen te gaan klagen op het www.
Er is ook een mafell forum Erika Jigs and Modifications | Mafell Users Forum
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je energie steken in klagen, dat laat ik persoonlijk wel. Ik snap het probleem van aan de linkse zijde zagen sowieso niet. En dat lange stukken moeilijk gaan, zal eerst en vooral zijn, omdat de aanslag gewoon te kort is. En ja, het is en blijft een bouwzaag en geen meubelbouw gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik heb de keus gemaakt voor een erika 85 voor de kwaliteit en omdat ik de beste zaag wilde. Een formaatzaag past niet in mijn hok.
Het blijft echter een bouwzaag en dat is anders dan een tafel of formaatzaag. Ik heb hem gekregen:) Maar verkopers moeten zegen dat dit een bouwzaag is en dus minder geschikt voor meubelmaken.
Het probleem met de meeste dealers is dat ze zelf niet echt met deze machine werken. Ja tijdens een demo zagen ze wat. Maar laat ze maar een een doos van een meter bij 40 met de hoeken en zijden in verstekzagen, dan wil ik wel eens zien welke verkoper dat voor elkaar krijgt.
Het antwoord van Mafell verbaasd me helemaal niet. Duits hierarch bedrijf. Zo moet het en niet anders.
Als ze niet luisteren naar wat de gebruiker wil dan zullen ze dat gaan merken in de omzet. (moet er wel eerst een alternatief komen)
Nu moeten jullie niet denken dat ik geen last van deze "klachten" heb wat ik heb heel wat krachttermen gebruikt.
Ik ga nu kijken of ik er een incra TS op kan zetten. Ja dat opzetten gaat maar links van de zaag en mijn incra freeslift erin en alles zuiver dat is toch wel een dinggetje.
Misschien is het wat om samen te gaan klagen op het www.
Er is ook een mafell forum Erika Jigs and Modifications | Mafell Users Forum
Ik heb er een incra ts op zitten. Werkt top. Samen met de verbreedde tafel van mafell en de frees LO65 eronder. Houd er wel rekening mee, regelmatig de incra op haaksheid te controleren. Of je zou een manier moeten vinden om hem definitief vast te zetten. Maar zoals hij meestal zit (met de bijgeleverde bouten etc) kan hij uit het lood komen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Als ik links moet gaan zagen, moet ik daarvoor een nieuwe motoriek aanleren. Het moet wel veilig blijven. Kan natuurlijk wel, maar liever niet. Zovaak gebruik ik de machine namelijk niet. De geleider iets schuin zetten is voorlopig een prima work-around.

Ik wil ook alleen maar klagen als het echt nodig is, én zin heeft. En dat laatste is in ieder geval niet zo. Dus ik staak mijn wild geraas ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
J
Als ik links moet gaan zagen, moet ik daarvoor een nieuwe motoriek aanleren. Het moet wel veilig blijven. Kan natuurlijk wel, maar liever niet. Zovaak gebruik ik de machine namelijk niet. De geleider iets schuin zetten is voorlopig een prima work-around.

Ik wil ook alleen maar klagen als het echt nodig is, én zin heeft. En dat laatste is in ieder geval niet zo. Dus ik staak mijn wild geraas ;)
Ja dan houden we op met zwarte pieten. Ik ben inmiddels gewend aan links te zagen.
Ik was vandaag even bezig op de lintzaag maar daar zagen we wel met de geleider links.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.