Afstandsschroeven of kozijnschroeven ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij zoeken op 'afstandsschroeven' vind ik op dit forum 13 berichten.
Bij zoeken op 'kozijnschroeven' vind ik op dit forum 3 berichten.
Blijkbaar zijn de afstandsschroeven meer populair.
Voor het plaatsen en positioneren van deurkozijnen heb ik tot nu toe altijd afstandsschroeven gebruikt.
Waar halen de kozijnschroeven het van de afstandsschroeven ?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
878
456
Noord-Veluwe
Toen mijn huis werd gebouwd viel het me op dat ze het stelwerk van alle kozijnen eigenlijk alleen nog maar deden met vulplaatjes (zowel binnen als buiten). Ik heb geen afstandsschroef gezien toentertijd. Wel een hoop kozijnschroeven om de boel vast te zetten. Ik woon in een houten huis, dus geen gedoe om de schroeven in beton of steen te krijgen. Misschien dat dat nog wat heeft uitgemaakt, maar ik denk het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik vermoed dat kozijnschroeven tijdsbesparend zijn, maar niet ontworpen zijn om af te stellen
in steen en beton heb je daarbij een plug nodig
binnen bepaalde grenzen speelt tijd bij mij geen rol
precisie wel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
Ik heb nog nooit afstandsschroeven gebruikt. Als ik een kozijn zet vindt ik het belangrijk dat het goed vast zit en op zijn plaats blijft. Dus als het niet ingemetseld of gelijmd wordt, dan gaat dat met kozijnpluggen. 10 x 160. Uitvullen met vulplaatjes, zodat je het kozijn vast tegen de muur kan trekken. Aan de kant waar je het makkelijkst de vulplaatjes er in kan schuiven, zaag je het randje van de kalksponning er af.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik een kozijn zet vindt ik het belangrijk dat het goed vast zit en op zijn plaats blijft. Dus als het niet ingemetseld of gelijmd wordt, dan gaat dat met kozijnpluggen.
mijn ervaring is dat afstandsschroeven een verfijning van kozijnpluggen zijn
met afstandsschroeven kan je fijn stellen zonder op te spieën
bij een niet-houten wand heb je wel pluggen nodig
met kozijnpluggen dien je enkel met een kleinere maat voor te boren
je dient wel op te spieën, en kan moeilijk fijn stellen (denk ik)
vandaar de rondvraag
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
Misschien een domme vraag, maar als je je kozijn met die afstandsschroeven hebt gemonteerd, Hoe zet je het dan vast? Want als het alleen op die paar schroeven steunt, zonder dat het ergens tegen aan is getrokken, kan je het nog bewegen. Gebruik je dan de aftimmering voor het fixeren?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
Misschien een domme vraag, maar als je je kozijn met die afstandsschroeven hebt gemonteerd, Hoe zet je het dan vast? Want als het alleen op die paar schroeven steunt, zonder dat het ergens tegen aan is getrokken, kan je het nog bewegen. Gebruik je dan de aftimmering voor het fixeren?
opschuimen met low expansie schuim
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
Als je wil purren, dan moet je daar ruimte voor gaan maken. In mijn ervaring heb je voor pur minstens een millimeter of 5 nodig, om iets goed te kunnen vullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
Als je wil purren, dan moet je daar ruimte voor gaan maken. In mijn ervaring heb je voor pur minstens een millimeter of 5 nodig, om iets goed te kunnen vullen.
klopt, maar ik ga ervan uit dat wanneer je afstandschroeven gebruikt, je dit doet omdat je net die ruimte hebt. Als je minder dan 5mm hebt steek ik gewoon een spacer van 1-2-3-4mm
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien een domme vraag
er zijn weinig domme vragen
elke vraag die ter zake is, mag gesteld worden
er zijn wel vragen die onvolledig of onduidelijk zijn
en dan krijg je een een antwoord naar verhouding, of geen antwoord
en er zijn antwoorden die naast de vraag zijn
maar als je je kozijn met die afstandsschroeven hebt gemonteerd, Hoe zet je het dan vast? Want als het alleen op die paar schroeven steunt, zonder dat het ergens tegen aan is getrokken, kan je het nog bewegen. Gebruik je dan de aftimmering voor het fixeren?
dit draadje heb ik opgestart, omdat ik tot nu toe enkel afstandsschroeven gebruikt heb
het is niet mijn ambitie om deurenplaatser te worden
tenzij ik die deuren zelf op maat gemaakt heb, want dan krijg ik arbeidsbevrediging
nu plaats ik op speciale aanvraag van de klant een type deuren waar ik bij de produktie in vergelijking met een cnc het bijltje neer moet leggen
maw deze deuren heb ik gekocht
zoals @wimpie aangeeft is er een kantelmoment, dat hoofdzakelijk van de ruimte tussen kozijn en muuropening afhangt
met afstandsschroeven hoef je niet op te spieën
je bepaalt de horizontale afstand tussen de benen van het kozijn, en die kan je perfekt in +&- instellen
met kozijnpluggen moet je opspieën, veronderstel ik, wat je met afstandsschroeven ook kan, maar dan hoef je die eigenlijk niet
afstandsschroeven heb ik bij kozijnen tot nu toe altijd per paar in 1 horizontale lijn gezet
met kozijnpluggen moet je beide kanten opspieën

in de rand: afstandsschroeven heb ik ook reeds gebruikt voor
1) het plaatsen van een gipsplatenplafond op een houten draagstruktuur die onder een houten-balkenlaag zat
2) het positioneren van de buitenwand van een keukencorpus die tegen een muur zit
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
Hebben we het over dezelfde kozijnen? Ik heb maar een soort kozijnankers 10 x 160. Dan kan je een beetje mikken, zodat het spreidgedeelte van de plug, in het midden van de steen komt. Anders spatten de stenen uit elkaar, bij het aandraaien van de schroef.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hebben we het over dezelfde kozijnen? Ik heb maar een soort kozijnankers 10 x 160.
mijn kennis van kozijnschroeven is op dit ogenblik zuiver theoretisch
vandaar dit draadje
die van bv fischer zijn 7,5 dik en gaan van 42 tot 302 mm
ze hebben types met een 2 kopbreedtes (FFS & FFSZ)
ik heb een FFS van 92 mm gekocht
de deurkozijnen komen in muren uit snelbouw
met 6 mm voorboren
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
We hebben het dus over totaal verschillende dingen. Snelbouw zijn van die rode blokken met zo'n soort honingraad er in?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
We hebben het dus over totaal verschillende dingen.
mogelijks hebben we het over totaal verschillende zaken
mijn vraag gaat over kozijnschroeven
niet over (nagel)pluggen
zie een deel van mijn openingsvraag hier onder
1682018686171.png
Snelbouw zijn van die rode blokken met zo'n soort honingraad er in?
ja
snelbouw is in vl de opvolger van de volle baksteen
doorlopende gaten
een massa varianten
meest gebruikte maat is 14 hoog en 29 lang, bij 14 of 9 breed
voor binnenmuren wordt volle baksteen hier niet meer gebruikt
1682019323559.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.307
2.676
Ik heb dus geen ervaring met de producten waar je vraag over ging. Ik werk niet aan huizen die na 1930 zijn gebouwd. Dus je kan mijn bijdrage verder vergeten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb dus geen ervaring met de producten waar je vraag over ging. Ik werk niet aan huizen die na 1930 zijn gebouwd. Dus je kan mijn bijdrage verder vergeten.
toch erg bedankt voor je hulp @chevy66
voor de rest is het in dit draadje stilletjes
ik denk niet dat snelbouw in de jaren 1930 zijn intrede gedaan heeft
de produktiemethode is anders dan bij volle baksteen
snelbouw wordt geperst en nadien gesneden
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
In jouw linkje van Fisher kozijnschroef lees ik
De doorlopende speciale draad voorkomt het tegen de ondergrond aantrekken van het kozijn.

De montage is dan dus eigenlijk hetzelfde als met de afstandschroef, met het verschil dat je in steen geen plug hoeft te gebruiken. Dat laatste gaat dan waarschijnlijk niet op voor snelbouw blokken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
in steen geen plug hoeft te gebruiken. Dat laatste gaat dan waarschijnlijk niet op voor snelbouw blokken.
net bij snelbouw is de kozijnschroef makkelijk toe te passen
die biedt minder weerstand bij het indraaien van de schroef van 7,5 mm in een boorgat van 6 mm, omdat de steen door de gaten niet compact is
De doorlopende speciale draad voorkomt het tegen de ondergrond aantrekken van het kozijn.
dit zou ik proefondervindelijk vast moeten stellen
ik vrees dat opspieën van het kozijn noodzakelijk blijft
een kozijnschroef heeft een kop
die gaat het kozijn meetrekken
tenzij je vooraf met een verzinkboor een gat maakt waarin die weg kan
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.002
409
hilversum
Ik gebruik slagpluggen😅(wel voorgeboord zodat ik ze weg kan smeren)
Met vulplaatjes waar nodig.
Heb eigenlijk nooit naar een andere optie gekeken of nodig gehad.

Dus ben wel benieuwd naar je ervaring hiermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.