Afschrijf mes of fineer mes onderdelen om zelf te maken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Beetje lastige titel, maar YT er Matt Estlea maakt naast filmpjes ook al een tijdje gereedschappen en ook bouwpakketten voor kleine meubeltjes.

Zijn afschrijfmes ziet er strak uit, en net zag ik op Etsy de messing houder voor het mesje, zo zou je er gemakkelijk zelf eentje kunnen maken.

Voor wie het leuk vind,

de website van Matt Estlea met de mesjes, verderop vind je de losse bladen: Shop: Tools - Matt Estlea

De Etsy link naar de maker van de houder: Projectdeel houtdraaien - Etsy Nederland

Geen idee wat de link is tussen beide, maar een mooie optie om zelf zo'n mesje te maken. Kan met maar ook prima zonder draaibank.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Stukje afvalhout en een stukje hss schaafmes. En je eigen tijd. Tijd van een ander moet je over het algemeen betalen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Zoiets heb ik, van metaal, maar gebruik het nooit. Waarom?

Waarom pak je, als je met chirurgische precisie moet snijden, een scalpel dat plat is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een markeermes heeft de snijkant aan een kant zitten. Bij een scalpel zit bij mijn weten de snijkant in het midden, net als bij een stanleymes.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Geen denk ik, want de ferrules die Matt Estlea laat zien zijn duidelijk anders dan de losse ferrules op die Etsy site?
Je hebt gelijk Henk, ik dacht eerst dat het dezelfde waren. Maar die op Etsy zien er aan de voorkant anders uit, met een los binnenwerk.
Tja duur, een iPhone is ook duur.

Het leek me leuke info voor iemand die zelf wat wil maken. Veel afteken mesjes hebben inderdaad maar een vouw aan 1 zijde, maar Paul Sellers gebruikt er eentje die aan beide zijden een vouw hebben.
Hij heeft ook een tip voor een goedkope zelfbouw variant

jaap
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Veel afteken mesjes hebben inderdaad maar een vouw aan 1 zijde, maar Paul Sellers gebruikt er eentje die aan beide zijden een vouw hebben.
Hij heeft ook een tip voor een goedkope zelfbouw variant
Paul Sellers gebruikt meestal een Stanley vouwmesje.
Ik heb naar deze tip ook een botermes uit de kringloop (van ik meen 10 cent) omgebouwd naar aftekenmes, gewoon omdat het leuk was. Eerlijkheidshalve, dat werkt fenomenaal goed. Het staal is niet gemaakt hiervoor, maar is bijzonder goed scherp te slijpen en blijft voor dit gebruik ook scherp.
Het blad is wel iets dikker, dat is soms lastig. Het Stanley mesje dat Paul Sellers gebruikt is smaller. Een smal afbreek Stanley mes zou met zo goed werken.

Met alle goedkope alternatieven die kwalitatief niet onder doen, vind ik 110£ moeilijk te verantwoorden.
Enige voordeel ervan is inderdaad één platte kant, en zowel links- als rechtshandig te gebruiken. Maar ook daar zijn genoeg betaalbaardere alternatieven. (Binnenkort wil ik mijn tweede botermes van de kringloop in zo'n puntvorm met enkele vouw vijlen).
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb jaren geleden eens twee afschrijfmesjes gemaakt - met een simpele gleuf in het hout en een takeling om het mes vast te klemmen. Maar een klassieke scalpel (met wegwerpmesjes - die je in niet-steriele toepassingen helemaal niet hoeft weg te gooien, totdat ze bot zijn, en dan kun je ze nog slijpen ook) gaat het ook prima. Ik heb nog twee dozen met 100 losse mesjes staan ;-)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Kijk eens hier Japans Kiridashi markeermes enkel geslepen 40 mm met holster - Baptist
Ben je in een keer klaar. Onder de 10 euro.
Schoenmakers mes en een houtje erom lijmen en je bent ook klaar.
Maar die is rechts- of linkshandig, omdat de vouw aan één kant zit. Het voordeel van het de punt- of driehoekvorm van het mes van Mat Estlea is dat die zowel links- als rechtshandig kan worden gebruikt, en daarbij het voordeel houdt van maar één vouw per snede.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Het oorspronkelijke mesje van Matt Estlea zag er inderdaad zo uit. Dat had hij gebaseerd op een mesje dat David Barron in kleine oplages verkocht, maar die was daar mee gestopt. Inmiddels maakt Matt een ander model inderdaad en worden er vele kopieën van zijn oorspronkelijke ontwerp verkocht.

Ik heb een paar jaar geleden eens zelf met een dun ijzerzaagje, tapsetje, spookschaafje, schuurpapier, messing buis, rvs rondstaf en stukje walnoot zo’n mesje nagemaakt omdat het me wel een fijn mesje leek om ‘in potloodstand’ vast te houden.

20210607_161029.jpeg20210607_140720.jpeg20210608_212920.jpeg

Was nog wel even een puzzeltje om na te maken vanaf zijn filmpjes zonder tekening / maten. Die houdertjes op Etsy hadden ze toen nog niet….
 
  • Leuk
Waarderingen: edjuh, Kor en knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.