Op verzoek van de PKN kerkenraad in Lemmer mocht ik een afscheidscadeau ontwerpen en maken voor de na 12 jaren afscheidnemende dominee. Hij vertrekt naar Nijkerk.
Maar ja wat dan: een eenzame speurtocht in mijn bovenkamer en mijn houtvoorraad dus.
Een kruisvorm - een vlam van hoop - een mooie houten pen - een mooie vaas???????????????
Totdat ik dacht: wat doe je moeilijk - ga uit van de kerkelijke symbolen.
Dus werd het:
- de blauwe planeet - de aarde vanuit de ruimte gezien - houtsoort gleditsia/valse christusdoorn - gepatineerd
- die beschenen wordt door het hemels licht - waxinelampje
- afgedekt met dekseltje - staat voor doopvont - houtsoort vergroeiing van acacia
- als houvast een gesmede "kruisspijker"
- 7 kruizen als teken van volheid - 12 jaren in Lemmer.
Voor een designstuk natuurlijk veel te veel detail maar als geheel een soort allegorisch beeld van christelijke symbolen en sacramenten.
Voor niet-gelovigen wellicht meer eden allergisch ontwerp

Afgelopen zondag dankbaar in ontvangst genomen in een feestelijke afscheidsdienst.

vr.gr. Jan Pranger.
Maar ja wat dan: een eenzame speurtocht in mijn bovenkamer en mijn houtvoorraad dus.
Een kruisvorm - een vlam van hoop - een mooie houten pen - een mooie vaas???????????????
Totdat ik dacht: wat doe je moeilijk - ga uit van de kerkelijke symbolen.
Dus werd het:
- de blauwe planeet - de aarde vanuit de ruimte gezien - houtsoort gleditsia/valse christusdoorn - gepatineerd
- die beschenen wordt door het hemels licht - waxinelampje
- afgedekt met dekseltje - staat voor doopvont - houtsoort vergroeiing van acacia
- als houvast een gesmede "kruisspijker"
- 7 kruizen als teken van volheid - 12 jaren in Lemmer.
Voor een designstuk natuurlijk veel te veel detail maar als geheel een soort allegorisch beeld van christelijke symbolen en sacramenten.
Voor niet-gelovigen wellicht meer eden allergisch ontwerp
Afgelopen zondag dankbaar in ontvangst genomen in een feestelijke afscheidsdienst.

vr.gr. Jan Pranger.