afmetingen deur tov corpus

Kukko85

Nieuw lid
6 apr 2022
6
0
Aarschot, België
Hallo,

Ik heb onlangs een kast gemaakt uit 18 mm MDF. Enkel de deuren moeten nog worden uitgevoerd. Het plan is om deze te maken uit 21 mm MDF, voorzien van voldoende scharnieren. Het gaat om drie deuren van elk 366 mm breed.

Mijn vraag is of ik correct zit door de kastdeuren 4 mm kleiner te maken dan de corpus, zodat er voldoende speling is voor montage en afstelling. Of is het aangewezen om nog extra millimeters te voorzien?

Ter info:

• De buitenwanden van de kast zijn uitgevoerd in 18 mm MDF
  • De wand waar beide kasten tegen elkaar aansluiten is 36 mm dik
  • Onderaan is een schets van de kast toegevoegd ter verduidelijking

Alvast bedankt voor het meedenken en het advies.

Bijlagen

• c05ed402-3932-4e77-8c0b-d0480b899f6d.png
    c05ed402-3932-4e77-8c0b-d0480b899f6d.png
    794,2 KB · Weergaven: 37

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.474
1.258
Ulvenhout
Normaal zou 4mm voldoende moeten zijn. Maar jij wil een deur van 21mm dik. Dan zou ik even goed checken of je andere scharnieren moet plaatsen want je hebt kans dat wanneer je de middelste deur opent je tegen de buitenste deur aankomt.
Waarom niet gewoon 18mm dikke deuren?

Edit: ik ben gezien de schets uitgegaan van opliggende deuren....

Kukko85

Nieuw lid
6 apr 2022
6
0
Aarschot, België
Normaal zou 4mm voldoende moeten zijn. Maar jij wil een deur van 21mm dik. Dan zou ik even goed checken of je andere scharnieren moet plaatsen want je hebt kans dat wanneer je de middelste deur opent je tegen de buitenste deur aankomt.
Waarom niet gewoon 18mm dikke deuren?

Edit: ik ben gezien de schets uitgegaan van opliggende deuren....
Betreft inderdaad opliggende, voorliggende deuren. Ik opteerde voor 22mm met betrekking tot de hoogte van de deuren en eventueel kromtrekken hiervan. 18 mm zou volgens u ook kunnen ?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.474
1.258
Ulvenhout
Hoe hoog worden de deuren? Want ik zie nu een hoogte van 2490mm. Afhankelijk van hoe hoog de plint is kom je wellicht niet uit met een standaard plaat van 2440mm... Er vanuit gaande dat de kanten nog wel eens beschadigd zijn.
Ga je de deuren aflakken? Dan in ieder geval beide kanten hetzelfde behandelen, dat voorkomt kromtrekken. Maar garanties heb je helaas nooit....

Kukko85

Nieuw lid
6 apr 2022
6
0
Aarschot, België
Hoe hoog worden de deuren? Want ik zie nu een hoogte van 2490mm. Afhankelijk van hoe hoog de plint is kom je wellicht niet uit met een standaard plaat van 2440mm... Er vanuit gaande dat de kanten nog wel eens beschadigd zijn.
Ga je de deuren aflakken? Dan in ieder geval beide kanten hetzelfde behandelen, dat voorkomt kromtrekken. Maar garanties heb je helaas nooit....
Deuren worden 2530mm hoog, zodat deze zowel boven als onder 2 cm voorbij de corpus komen. Dit kan niet met een standaard paneel uiteraard.
De deuren worden inderdaad afgelakt, langs beide zijden evenveel lagen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.467
1.164
Enschede, Twente
Bij twijfel is het meestal handig om een proefopstelling te maken om te zien hoe een en ander zivh gedraagt, dwz hoeveel speling je hebt. De aanwijzingen van de fabrikant willen nog wel eens aan de ruime kant zijn als het gaat speling.

jorisvh

Post veel
staat de kast links/rechts vrij? dan is het mooier als de deuren gelijk met de zijwand komen (18mm opdek).
ik zou dan 368mm nemen en regelen naar voegen van 0/3/3/0mm

als ze links/rechts ingebouwd is, is daar ook een voeg nodig (bvb 16mm opdek).
dan zou ik 367mm nemen en voegen 2/2,5/2,5/2mm

mdf 18mm gaat voor een front niet sneller kromtrekken dan 22mm en is al meer dan zwaar genoeg. symmetrisch behandelen is absoluut nodig.

Als je met blum scharnieren werkt: zoals je hier
Catalogus en planningsprogramma 2024-2025
kan zien:
met 18mm deuren heb je 0,8+0,4=1,2mm voeg nodig
met 22mm deuren heb je 1,6à1,8+0,5=2,1à2,3mm
Wat dat betreft kan 22mm dus zonder problemen.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.694
319
Hou ook rekening met de dikte van de verf op de deuren ivm met je voegen en de werkelijk te zagen breedte van de deuren.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
277
109
Zaanstreek
18mm MDF moet echt kunnen. 20% dikker voegt naar mijn idee alleen maar loos gewicht toe. Als MDF deuren kromtrekken heb je iets verkeerd gedaan met lakken, daar kan geen plaatdikte tegenop werken.

en zoals @jorisvh al zegt, kijk eens goed of je niet met een plint wil werken. Dan worden je deuren een paar cm korter en kan het ineens wel uit een 244-plaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.