Afmetingen balken

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Hoi allemaal.

Ik zou het plafond boven mijn trapgat willen schilderen. Hiervoor zou ik het trapgat willen dichtleggen zodat ik hier mijn ladder kan plaatsen.

Ik was aan het denken om 4 balken te plaatsen met hierop een plaat van 70cm breed.

Het gat dat ik moet overbruggen is ongeveer 3m.

Je ziet dat met dikwijls rekent 5cm per meter overspanning, maar lijkt me precies een beetje overkill om hier balken van 15cm hoog voor te kopen.

Welke dikte raden jullie me aan?

Tevens is de prijs van multiplex aan de hoge kant momenteel. Zou een vezelplaat (meubelpaneel) van 18mm sterk genoeg zijn om de ladder op te plaatsen. Desnoods 2 op elkaar? Of toch maar een multiplex van 18 mm

Alvast bedankt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
op veiligheid en gezondheid zou ik niet bekibbelen
om het gat dicht te leggen kan je niet in de breedte ipv de lengte werken ?
indien in de lengte, 3 balken van 15 cm op hun lange zijde, dus plat
zet je ze recht, is de draagkracht groter, maar dan kunnen ze kantelen, waarna jij beneden ligt
een plaat er bovenop + die schroeven
70 cm is de volle breedte
zo ja, spijtig, maar geen handige maat
heb net de blaadjes bekeken
osb staat iets onder de 20 euro, maar is slechts 59 cm breed
mpx staat rond de 50 voor een plaat van 122 x 244
een stuk afbraakplaat doet het ook
in het midden van die balken zet ik er een schoor onder
tussen schoor en balken een dwars stuk hout
schroeven door de gaten in het schoorvlak boven + onder
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Ik sta hier boven het trapgat op 3 stuks 46x69 (2x3) met hierop plaatjes van 122x60. Ben wel een heel stuk lichter dan vroeger maar nog steeds 3 cijfers. Wel is de overspanning 2.40 cm. Hier en daar een schroef en er kan niets kantelen. De 69mm is de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Bedankt alvast voor het mee denken.

In de breedte gaat niet, want aan 1 kant heb ik een muur die ik ook moet schilderen.

Ik had 70cm in mijn gedachten omdat het trapgat 90cm is en ik dqn nog wat speling heb voor mijn verfrol.
60cm is te smal wegens dqn maar enkele cm te hebben lags beide zijde vd trap. Ga er vanuit dat ik 2 platen van 122 op maat laat zagen

Ik wou de balken idd op zijn kant zetten. En inderdaad telkens de platen vast te schroeven in de balken zodat deze niet om kantelen.

Eventueel kan ik alles nog in het midden onderstutten
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Bedankt alvast voor het mee denken.

In de breedte gaat niet, want aan 1 kant heb ik een muur die ik ook moet schilderen.

Ik had 70cm in mijn gedachten omdat het trapgat 90cm is en ik dqn nog wat speling heb voor mijn verfrol.
60cm is te smal wegens dqn maar enkele cm te hebben lags beide zijde vd trap. Ga er vanuit dat ik 2 platen van 122 op maat laat zagen

Ik wou de balken idd op zijn kant zetten. En inderdaad telkens de platen vast te schroeven in de balken zodat deze niet om kantelen.

Eventueel kan ik alles nog in het midden onderstutten
Ik heb ooit een inklapbaar ding zelf gemaakt dat op meerdere treden stond. Kon je daarna een plaat op leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bij 3m overspanning is een 2x4tje voldoende. Twee of drie stuks met een willekeurige plaat 18mm erover. Alles goed aan elkaar schroeven en ook vast maken aan het huis, zodat het platform niet weg kan schuiven. Zorg dat de balkjes niet kunnen kantelen (kipsteun).
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Met de huidige houtprijzen zou ik eerder zoiets huren:

1648801946034.png

Het heet "telescopische vouwladder", is specifiek hiervoor bedoeld en is te huur bij bijvoorbeeld Boels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
2 of 3 ribben 44*96 is groot zat om 3 meter te overspannen en met 1 persoon met een pot verf op te staan.

testen is vrij simpel
leg een rib op de vloer 2 stenen er onder en ga er op staan, veer een beetje en kijk wat er gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Dat schiet niet echt op als je moet latexen. Roller op een stok gaat heel slecht op deze ladder.
Waarom gaat dat slechter op deze ladder dan op een andere? Waarom een stok nemen als je toch al op de trap staat?

De vraag van @Salocin84 is toch:
Ik zou het plafond boven mijn trapgat willen schilderen. Hiervoor zou ik het trapgat willen dichtleggen zodat ik hier mijn ladder kan plaatsen.

Ik heb zelf met behulp van zo'n ladder succesvol mijn trapgat gesausd. Scheelt ook schade want je hoeft niets vast te zetten aan het huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Merci allemaal voor mee te denken.

Heb snel 3 kepers gekocht, komen vast nog wel is van pas.

Ze steken aan beide kanten een kleine halve meter over het gat, dus moet ze ook niet verankeren. Door het gewicht gaan ze nu toch niet meteen bewegen.

En als ik iets moest huren, was ik het geld ook kwijt. En nu hoef ik me ook niet extra te haasten, om het gehuurde materiaal terug te brengen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.