Afkortzaag zaag

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil mijn eerste afkortzaag aanschaffen. Met name de benodigde zaagdiepte vind ik lastig in te schatten.

Zo heb ik 2 projecten op het oog. Een eenvoudige tuintafel als start en daarna een bench voor de hond. Mijn eerste idee is om de poten 80x80cm te maken. Dan blijkt dat zagen met een 216cm blad deze niet kunnen zagen. De zaag diepte van bv een metabo is dan max 62cm.

Zou je die dan in 2x zagen of toch een wat grotere afkortzaag kiezen zoals een makita ls1018l? Dat is volgens mij een tussenmaat voor het enorme zagen worden...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Met een goede tafel en afstandhouder kun je 80x80 gewoon in twee keer zagen, daar zou ik geen extra grote zaag voor aanschaffen.
Of je kunt voor de tafel ook de maat van de poten zo kiezen dat je ze wel in één keer kunt zagen. Wat zou je in de toekomst nog meer van zo dik hout willen maken?
Bij alles wat ik "maak" kijk ik ook naar de handelsmaten om slim met het materiaal om te gaan.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Dat weet ik nog niet. Geen idee wat de hobby verder nog voor leuke projecten gaat brengen. Ik dacht dat een middelmaat afkortzaag wellicht toekomst gericht een betere keus kan zijn
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Een afkortzaag is vooral een gemaksappraat. Als je dan je balk moet draaien, om de zaagsnede te kunnen maken, dan zou ik voor die grotere machine kiezen. Let wel, niet iedereen is tevreden over Makita afkortzagen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
ik heb een GCM 8 SJL icm met de bok en denk dat ik daarmee wel bijna alles kan doen. Beter klussen is vaak ook handiger worden in het oplossen:)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Een afkortzaag is vooral een gemaksappraat. Als je dan je balk moet draaien, om de zaagsnede te kunnen maken, dan zou ik voor die grotere machine kiezen. Let wel, niet iedereen is tevreden over Makita afkortzagen.

Ok, kan je dan een merk en model wel aan bevelen? Lees ook goede reviews over metabo / dewalt
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik wil mijn eerste afkortzaag aanschaffen. Met name de benodigde zaagdiepte vind ik lastig in te schatten.

Zo heb ik 2 projecten op het oog. Een eenvoudige tuintafel als start en daarna een bench voor de hond. Mijn eerste idee is om de poten 80x80cm te maken. Dan blijkt dat zagen met een 216cm blad deze niet kunnen zagen. De zaag diepte van bv een metabo is dan max 62cm.

Zou je die dan in 2x zagen of toch een wat grotere afkortzaag kiezen zoals een makita ls1018l? Dat is volgens mij een tussenmaat voor het enorme zagen worden...

Trouwens voor die maten of groter kun je ook vragen of de houthandel de poten gelijk voor je op lengte maakt!
 

Blauw_23

Nieuw lid
18 aug 2016
9
0
ik denk dat er geen een afkort zaag balken van 80x80 cm kan zagen. Je zal wel 80x80 mm bedoelen.
Gemak dient de mens, dus als het in 1 keer kan is dat wel zo prettig, echter als je voor deze ene keer extra diep in de buidel moet kun je overwegen om een kleinder model aan te schaffen.
Waar je evt wel op zou kunnen letten is dat de zaag geen achter uit stekende geleiders heft, hierdoor kan de zaag niet zo dicht tegen de muur komen in je werkplaats.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
ik denk dat er geen een afkort zaag balken van 80x80 cm kan zagen. Je zal wel 80x80 mm bedoelen.

Scherp.... die had ik nog niet gezien maar ik bedoel inderdaad mm. Het zou nogal een tafelpoot zijn geweest :)

Ook een goede tip om naar de achterkant te kijken. Ik heb niet echt een 'werkplaats' maar hobby in de garage op een normale werkbank.
Misschien moet ik dan toch maar naar een fysieke winkel gaan want dan is het formaat van het geheel beter in te schatten.
Geen idee namelijk hoe groot bijvoorbeeld een Metabo KGS 254M of deWalt DWS777 is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.