Afkortzaag laat diepe zaag markeringen achter

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi! afgelopen weekend eindelijk de knoop doorgehakt, en geupgrade naar de Bosch GCM 8 SJL. Mijn eerste toepassing is het verlengen van wat plankjes om een tafelblad te maken. De planken zijn ongeveer 16cm breed en 14mm dik. Een aantal planken had ik al afgekort met mijn TS55 (door ze naast elkaar te leggen, en dan heel precies te meten) en die zijn perfect recht gezaagd. De andere andere planken zijn wat langer en die kort ik dus liever af met de afkortzaag, maar nu blijkt dat daar een mooie zaagsnede mee maken een stuk moeilijker is. Mijn eerste pogingen waren met de goede kant van de naar boven, en zonder dieptestop. Om een of andere reden wiebelt het zaagblad en de resulterende zaagsnede is helemaal niet recht, ik denk dat de wiebelingen iets van een halve millimeter diep zijn. Na wat experimenten heb ik uiteindelijk een manier gevonden die resulteert in schonere snedes, door de diepte te beperken zodat het blad niet veel dieper gaat dan de dikte van het hout, en het hout om te draaien zodat de wiebelingen de zichtkant minder beinvloeden.

Is het normaal dat dit gebeurd bij een afkortzaag die breder zijn dan de helft van de diameter van het zaagblad? Heb ik een beter zaagblad nodig, of moet ik gewoon beter oefenen op mijn techniek? Of heb ik een defecte zaag?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nee, ik vind dit niet normaal.
Je kunt kijken of het blad slingert of dat er iets mis is met de machine.
Neem aan dat je er een blad met redelijk wat tanden op hebt zitten.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Voor de beste hulp van forumleden is het in dit geval handig al je er wat foto's van plaatst.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
met mijn Bosch GCM 8 SJL heb ik dit nog niet ervaren
wat ik wel ervaren heb, is dat er risico op een niet-vlakke zaagsnede bestaat wanneer je een afkortzaag omhoog laat komen terwijl ze nog draait maar reeds uitgeschakeld is
op dat ogenblik is er door de lagere snelheid minder middenpuntvliedende kracht, waardoor het zaagblad meer naar links & rechts gaat dan bij volle snelheid
andere vraag: is het werkstuk voldoende vastgeklemd ?
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb ook een SJL en met het standaardblad heb ik niets gemerkt van een "wiebelende" zaagsnede.
Wat zaagtechniek betreft, ik haal het blad door het hout van voor naar achteren en zonder in te duiken, daarna zet ik de zaag uit als ik uit het hout ben. Ik houd controle over de zaag totdat deze helemaal tot stilstand is gekomen.
Goede ondersteuning van het werkstuk is wel belangrijk.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
voor een mooie snede werkt het om een plaatje board onder het werkstuk te leggen dan splintert de snede minder
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij splintert het hout bij een afkortzaag eerder aan de bovenkant.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
dat hangt er vanaf hoe je zaagt.
als je de voorzijde van het blad gebruikt (zoals het volgens mij moet) zitten de splinters onder
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Het werkstuk zat wel echt goed vastgeklemd met de klem die er bij zat. Het was wel het uiteinde van een lange plank, maar de planken rusten op stabiele ondersteuning dus volgens mij zat er geen beweging in.

Als ik het zo hoor doe ik het zagen verkeerd om, ik begon de snede met de het blad volledig uitgetrokken, en duw het dan door het werkstuk. Ik heb geexperimenteerd met het blad tot rust laten komen voor ik de zaag omhoog liet gaan, maar dat hielp niet. Wellicht is het de middelpuntvliedende kracht die @ZotVanHout noemt.

Ik ga komend weekend experimenteren met eerst naar beneden, en dan naar me toe trekken. Vind dat niet echt intuitief maar misschien werkt het beter. Zal het echt dramatisch verschil opleveren?

Ik gebruik het blad dat bij de zaag geleverd was dat is 48 tandjes (Bosch Optiline Wood, 216 x 30 x 2,8 mm, 48 Tands), heb ook helemaal niets aan de zaag aangepast, kartonnetjes en plasticjes er af, en begonnen met werken.

Mijn camera is kapot dus ik kan even geen foto's maken, hopelijk snel een nieuwe telefoon..

edit:
Toch maar even de handleiding er bij gepakt, daar staat dit:

Code:
– Draai de gereedschaparm zo ver van de aanslagrail 14 weg
tot het zaagblad zich voor het werkstuk bevindt.
– Schakel het elektrische gereedschap in.
– Druk de blokkeerschakelaar 9 in en beweeg de gereedschaparm met de handgreep 8 langzaam omlaag.
– Duw nu de gereedschaparm in de richting van de aanslagrail 14 en zaag het werkstuk met gelijkmatige voorwaartse
beweging door.
– Schakel het elektrische gereedschap uit en wacht tot het
zaagblad volledig tot stilstand is gekomen.
– Beweeg de gereedschaparm langzaam omhoog.

Dat is toch echt hoe ik het heb gedaan. Als ik de zaag in het werkstuk tot rust laat komen zit er toch nog een kleine slinger in en slaat ie een markering in het hout. Dat geeft me het idee dat er toch iets mis is met de zaag of het zaagblad. Misschien kan ik een foto maken en die naar bosch sturen of iets dergelijks. Nog een dingetje dat ik niet heb gedaan, dat misschien relevant is, ik had de zaag nog niet vast gezet, hij staat dus los op mijn workmate, het lijkt me niet dat ie heel hard trilt maar dat zal ik toch nog even fixen voor ik een officieele klacht indien..
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Meet met een schuifmaat de zaagbreedte van het blad = A
Maak een zaagsnede. Meet de breedte van de zaagsnede =B
Als A ongelijk is aan B, dan heb je misschien verkeerd gemeten, of het zaagblad slingert.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
re 'Als ik het zo hoor doe ik het zagen verkeerd om, ik begon de snede met de het blad volledig uitgetrokken, en duw het dan door het werkstuk. Ik heb geexperimenteerd met het blad tot rust laten komen voor ik de zaag omhoog liet gaan, maar dat hielp niet. Wellicht is het de middelpuntvliedende kracht die @ZotVanHout noemt.
> ik heb er pas nu op gelet dat jouw planken 160 mm breed zijn
> de diameter van de zaag is 216 mm - het verschil is dus klein
> raken de tanden aan jouw kant op het einde van het zagen nog het werkstuk & laat je de zaag tot stilstand komen, dan heb je hier weer het verdwijnen van de middelpuntvliedende kracht
> je kan proberen om de zaag omhoog te laten komen wanneer ze nog op volle snelheid draait - uiteraard minder veiig
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
bij normaal afkortwerk gebruik ik nooit een klem.
je trekt gewoon je plank een stukje terug voordat je de zaag omhoog laat.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Even voor de afwikkeling, heb hem vandaag terug naar de Hornbach. Had erg zitten wikken en wegen omdat ik dacht dat het misschien toch aan mijn techniek of het hout lag ofzo, in mdf deed ie het wel wat beter. Maar toch maar gedaan omdat ie ook gewoon niet bruikbaar is voor mijn doel zo.

Mevrouw van de ijzerwaren zei dat dit al de tweede was deze week van exact dit model dat iemand had teruggebracht met de zaagmarkeringen. Dus blijkbaar is er misschien toch iets aan de hand bij Bosch! Verder lijkt me deze zaag echt top, dus laat dit niet een slechte review zijn, maar als iemand die zaag nu wil kopen wees dan er op bedacht dat ze soms een productiefout kunnen hebben!

Netjes mijn geld teruggekregen, ga even nadenken of ik niet toch een DeWalt wil nu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.