Afkortzaag: beide zijden werkstuk klemmen?

pieter78

Nieuw lid
11 jun 2021
5
0
Maastricht
Ben nog nieuw op forum en met houtbewerking, eerste hobby projectjes met handgereedschap afgerond en nu afkortzaag gekocht (Makita LS1018LN) aangezien de handmatige versie daarvan voor iets dikkere planken toch moeizaam is. Nu lees ik in de (zeer defensieve) handleiding / disclaimer dat je het werkstuk aan beide zijden moetn klemmen en als een zijde < 20cm is dat er dan gevaar is op terugslag (zo begrijp ik het althans). Ik had echter verwacht dat als je de lange zijde klemt en bv een klein stukje wil afzagen (dus < 20cm) dat prima zou moeten kunnen… Vergis ik me? Ik vind t nl mooie apparatuur maar wil ook graag m’n vingers behouden, dus op zoek naar “veilig maar ook praktisch”.

Kan iemand me wijzer maken in dezen? Dank!

Pieter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vermoed dat er bedoeld wordt dat bij stukken korter dan 20 cm (enkelzijdig) er gevaar is dat het korte stukje bij loskomen gelanceerd wordt. Vandaar dat het gefixeerd wordt. Zeker ook omdat als de andere kant veel langer is er risico is dat die bij het bereiken van het eind van de zaagsnede 'kantelt' waardoor de zaag kan gaan klemmen.

Een mobiele afkortzaag is een compromis, zeker voor wat betreft het immobiliseren van lange balken. Een industriele afkortzaag heeft meestal een tafel van enkele meters lang en een zaag die helemaal in die tafel geïntegreerd is. Een mobiele afkorten zoals jouw Makita heeft een minitafeltje en wellicht nog wat draadstalen outriggers. Daar moet je dus anders mee omgaan (lees - meer voorzorgsmaatregelen nemen) dan met een stationaire afkort- of radiaalzaag.

Overigens betekent dat niet dat zo een mobiele afkortzaag een slecht apparaat is - de meesten van ons hebben niet de ruimte voor een stationaire afkortzaag, en ook geen noodzaak daarvoor. Je moet alleen met de beperkingen werken. Zelf hebben wij ook een Makita 1018 (fijn apparaat), en een oud Scheppachje (zo'n bruin met gele - ook een fijn apparaat - voor sommige klussen pak ik liever de Scheppach dan de Makita), en die worden regelmatig tevoorschijn gehaald.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Het deel dat flink oversteekt klem ik altijd, want als dat onderuitklapt heb je een probleem. Verder na het doorzagen altijd wachten tot de zaag weer stilstaat (dus niet draaiend weer naar boven halen), dan vermijd je dat delen weggeslingerd worden.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik klem nooit iets in op de afkortzaag...
Ik ook niet en ik kort ook stukjes van minder dan 20cm af, die ik soms ook nog met m’n hand vast houdt. Nog nooit problemen gehad, maar dat betekend natuurlijk niet dat het volgens t boekje/veilig is….

Maar je moet zelf dus bepalen wat veilig is en wat niet denk ik.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Het deel dat flink oversteekt klem ik altijd, want als dat onderuitklapt heb je een probleem. Verder na het doorzagen altijd wachten tot de zaag weer stilstaat (dus niet draaiend weer naar boven halen), dan vermijd je dat delen weggeslingerd worden.
Belachelijk dat ik hier zelf nooit op ben gekomen. Bedankt voor je tip!

Cheers
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik zie eerlijk gezegd geen reden om een stuk niet aan 2 kanten te klemmen.
Ik snap de theorie erachter maar heb daar in de praktijk geen problemen mee.

Wat mij is bijgebleven is dat je je zaagsnede het beste in 2 of 3 keer kunt doen.
Dus de snede "opbouwen" als t ware.

En hoe breder en dikker de plank/balk hoe meer snedes.

Mij theorie/bevinding daarachter is dat het vrijkomen van spanningen in het hout als je het zaagt met 1 snede ervoor kan zorgen dat het hout zich om je zaagblad wil klemmen met een joekel van een kickback tot gevolg.

Door meerdere passes te maken, hef je bij elke snede de spanningen op door een nieuwe 3 mm dikke snede te maken.

Ik kan het horen aan de zaag als het hout gaat knijpen......dan haal ik de "druk" eraf en begin de zaagsnede opnieuw.....

Ik had het van de week met steigerhout planken......
Daar zat zoveel spanning in dat ik zo'n plank in 4 of 5 snedes moest doen.
Dat hout ging alle kanten op bij het zagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Wat ook gevaarlijk kan zijn is het afvalstukje. Als dit klein is dan dit vast slaan tussen zaagblad en de gleuf in machine. Vooral als je insert versleten. Wij hebben dit in onze zaak 2 keer meegemaakt. Een keer kromme as en kapot zaagblad. Andere keer was de kunststof insert kapot geslagen. Het ging hier over alu profiel 2 of 3 mm dik. Ja verkeerd gebruik maar er stond bij dat er geen kortere stukken dan 10cm gezaagd mochten worden. Maak een zero clearance insert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik ook niet en ik kort ook stukjes van minder dan 20cm af, die ik soms ook nog met m’n hand vast houdt. Nog nooit problemen gehad, maar dat betekend natuurlijk niet dat het volgens t boekje/veilig is….
Gebruik hiervoor de million dollar hand (of stick) (bij Sander te koop, o.a.) en dan hoef je je kostbare vingers niet in de buurt te laten komen van die gretige tandjes.
fa-10m_A_big.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het deel dat flink oversteekt klem ik altijd, want als dat onderuitklapt heb je een probleem. Verder na het doorzagen altijd wachten tot de zaag weer stilstaat (dus niet draaiend weer naar boven halen), dan vermijd je dat delen weggeslingerd worden.
Altijd zorgen dat grote lengtes goed ondersteund worden. Ik heb mijn afkortzaag verzonken in een werkbank waardoor werkbank en zaag in gelijk vlak liggen, maar als ik de afkortzaag mee naar buiten neem (grote lengtes of geen zin hebben in heen en weer lopen) heb ik altijd blokken die de overstekende lengte ondersteunen. Op die manier hoef je een plank/balk enkel op z'n plek te houden, zonder kracht te hoeven zetten. Veel prettiger/veiliger.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Een afkortzaag is nog relatief veilig in vergelijk met een (tafel)Circelzaag. Het belangrijkste is dat je met je vingers weg blijft vd draaiende zaag, vandaar dat het doorzagen van korte stukjes een risico kan zijn. Maar, niet alle zagen zijn hetzelfde! Veel afkortzagen hebben een vaste geleiding waar je het hout tegen aan drukt. De ruimte achter het zaagblad waar het werkstuk niet aanligt, is dan groot, omdat er immers ruimte moet zijn voor het horizontale en verticale verstek. Er zijn echter ook machines waarbij je deze geleidingen naar het zaagblad toe kunt schuiven zodat je werkstuk altijd aan beide zijden van het blad aanligt.

Daarnaast moet je de zaag altijd laten uitdraaien voordat je hem uit het werkstuk haalt, vooral kleine stukken slaan met een klap in de afschermkap of stofafzuiging.

Hele korte stukjes kun je iets veiliger en nauwkeuriger zagen door een langer balkje er achter te leggen, dit voorkomt het wegdrukken of slingeren van kleine stukjes. Indien je heel netjes wil zagen zonder splinters aan de achterzijde, helpt zo’n balkje ook. De houtvezels kunnen dan niet uitbreken.

Tweezijdig inklemmen is onzin, vooral met zwaarder materiaal loop je risico op het inklemmen vd zaag. Aan één kant vasthouden of wanneer het hout eigenwijs is, aan de lange kant klemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

pieter78

Nieuw lid
11 jun 2021
5
0
Maastricht
Om te beginnen: heel hartelijk dank voor alle gedetailleerde reacties! Ik heb meer aan jullie uitleg dan aan de handleiding van die machine, begin nu wat beter te snappen waarom bepaalde dingen zijn en dat helpt me enorm.

Mijn voorgenomen aanpak mbt veiligheid:
- bril, gehoorsbescherming en goed stofmasker
- zaag op stabiele ondergrond en lange deel plank ondersteunen, en afklemmen
- zaag in ieder geval laten uitdraaien vooraleer omhoog te trekken

Nog in twijfel:
- korte zijde klemmen (waarsch wel)
- kan ik bij smallere planken / balken het beste de trekfunctie gebruiken (dus altijd) en (van me af zagend) van opzij komen, of kan ik beter bij smallere delen de trekfunctie vergrendelen en van bovenaf komen

@Puff mbt dat knijpen, hoe doe je die meerdere stappen van enkele mm met een afkortzaag? een gewone cirkelzaag kun je op diepte instellen, deze vlg mij niet, is het dan meer op gevoel? En kun je omschrijven wat je merkt als ie knijpt / klemt en t dus te snel gaat? (maakt het daarbij overigens verschil of je van boven of van opzij komt? mijn tweede twijfelpunt hieboven dus)

@Bert Vanderveen die million dollar stick ziet goed uit, ik weet alleen niet wie Sander is… ;-)

Dank!

Pieter
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Om te beginnen: heel hartelijk dank voor alle gedetailleerde reacties! Ik heb meer aan jullie uitleg dan aan de handleiding van die machine, begin nu wat beter te snappen waarom bepaalde dingen zijn en dat helpt me enorm.

Mijn voorgenomen aanpak mbt veiligheid:
- bril, gehoorsbescherming en goed stofmasker
- zaag op stabiele ondergrond en lange deel plank ondersteunen, en afklemmen
- zaag in ieder geval laten uitdraaien vooraleer omhoog te trekken

Nog in twijfel:
- korte zijde klemmen (waarsch wel)
- kan ik bij smallere planken / balken het beste de trekfunctie gebruiken (dus altijd) en (van me af zagend) van opzij komen, of kan ik beter bij smallere delen de trekfunctie vergrendelen en van bovenaf komen

@Puff mbt dat knijpen, hoe doe je die meerdere stappen van enkele mm met een afkortzaag? een gewone cirkelzaag kun je op diepte instellen, deze vlg mij niet, is het dan meer op gevoel? En kun je omschrijven wat je merkt als ie knijpt / klemt en t dus te snel gaat? (maakt het daarbij overigens verschil of je van boven of van opzij komt? mijn tweede twijfelpunt hieboven dus)

@Bert Vanderveen die million dollar stick ziet goed uit, ik weet alleen niet wie Sander is… ;-)

Dank!

Pieter
- Waarschijnlijk heb je meer aan een stofzuiger dan aan een masker, maar dat ga je heel snel merken:)
- Lange zijde klemmen indien nodig, de beiden zijden moeten zo ondersteunt zijn dat ze niet ongecontroleerd vallen wanneer je er (bijna) doorheen bent.
- Het maakt niet uit of je van boven of van voren komt, wat je niet moet doen is in etappen willen zagen door de machine naar je toe te trekken terwijl de zaag in het werkstuk zit, dat is vragen om een terugslag van de machine. Altijd een cirkelzaag tegen de draairichting in van je af duwen en nooit eerst deels inzagen en dan naar je toe willen trekken voor een 2e diepere snede. Grote kans dat de machine hapt en naar je toe slaat. Voor een afkortzaag zijn de gevolgen mild (vanwege de geleiding), maar wanneer je dit doet met een hand cirkelzaag slaat hij uit het werkstuk (+handen) en komt hij naar je toe!

Afkortzagen (zelfs hele dure van Festool) hebben vaak een waardeloze diepte instelling, die je echt niet gaat gebruiken om in etappen een balk door te zegen. Je gebruikt deze wel bij het maken van houtverbindingen om een pen uit een balkje te zagen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wat ik bedoelde met in stappen zagen.......
Ik neem voor de vorm even aan dat je een zaag hebt die je naar je toe kunt trekken en van je af kunt duwen.

Als je een dikker stuk wilt zagen haal je de zaag boven het werkstuk naar je toe en dan laat je de zaag in het werkstuk vallen terwijl je de zaag van je af duwt.

Alleen je moet niet in 1 keer door dat hout willen.......
Doe het in 3 "passes"...

En als het hout gaat werken en binden dan merk je dat met een beetje ervaring aan het toerental/geluid van de machine.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Inklemmen gebeurd in de praktijk hier weinig. Natuurlijk staat het in de handleiding om de fabrikant zoveel mogelijk te vrijwaren van aanklachten m.b.t. verkeerd gebruik van de machine.
Lange lengtes goed ondersteunen met wat rolbokken of een tafel is voldoende.

Wat echter veel belangrijker is is het juiste zaagblad.

Nu zal er af fabriek het juiste zaagblad op liggen maar wat voor de toekomst erg belangrijk is om in het oog te houden is dat je een zaagblad koopt voor een afkortzaag. Bij een afkortzaag zijn de tanden van het zaagblad onder zo'n hoek dat deze het te zagen werkstuk van zich afduwen en dus vast op de tafel drukken.

Leg je er een zaagblad van een tafelzaag op dan zal die het werkstuk omhoog willen trekken met alle gevolgen van dien.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
klemmen is altijd veiliger + geeft meer kans op een zuivere snede
indien meegeleverd, zit op de meeste afkortzagen maar 1 klem
en op de meeste afkortzagen staat de motor rechts
is het reststuk (rechterkant van het hout) klein, dan kan je daar geen klem op zetten, want dan stoot de motor er tegen
als er kans is dat het hout beweegt, dan zet ik links altijd een klem
aan de rechterkant gebruik ik zelden een klem
ik verkies het reststuk bewegingsruimte te geven
wil het toch geen vliegen, dan zit het in de hoek tussen het zaagblad en de motor, waardoor er weinig kans is dat ik het in mijn gezicht krijg
met een machine moet je door ze te gebruiken ervaring opbouwen
raad is altijd nuttig
 

pieter78

Nieuw lid
11 jun 2021
5
0
Maastricht
ik verkies het reststuk bewegingsruimte te geven
wil het toch geen vliegen, dan zit het in de hoek tussen het zaagblad en de motor, waardoor er weinig kans is dat ik het in mijn gezicht krijg
Nog niet aan gedacht, maar klopt. Bij mij zit dat ook rechts, en ik hoef er ook niet met mijn gezicht boven te gaan hangen uiteraard…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.