Afkort-en verstekzaag advies gevraagd

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Goedemorgen allemaal,

Na enig sparen ga ik mijn aftandse Einhell inruilen voor een nieuwe afkortzaag.

Ik heb eigenlijk een budget van rond de 300 euro, enige rek is mogelijk. Ik zag een Bosch blauw GCM 8 SJL en een Makita LS1018LN. Zijn deze machines van goede kwaliteit en zijn er eventueel nog andere opties die ik kan overwegen?
Ik ga de machienes vooral gebruiken in mijn eigen 'werkplaats'. Dus veelvuldig verplaatsen is niet direct het plan.

Ik hoor graag jullie meningen of andere opties van afkortzagen? Alvast dank!

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Ik heb een klein werkplaatsje, en ik wilde wel een afkortzaag die kan uittrekken, maar niet dat er dan twee van die grote stangen aan de achterkant uitsteken waardoor de zaag veel ruimte inneemt. Ik heb uiteindelijk een tweedehands Dewalt DW701 gescoord. Als ik zie hoe enorm vaak ik de zaag gebruik zou ik nu gewoon voor een nieuwe DeWalt DWS774 gegaan zijn, dat is eigenlijk hetzelfde model maar dan de laatste versie. Die past nog net binnen je budget. Mijn vader en twee goede vrienden hebben een 774 aangeschaft en zijn er heel blij mee.

Let op, de 773 is iets goedkoper maar mist het XPS schaduwlijnsysteem, en dat is wel echt iets wat je wilt hebben (heeft mijn DW701 niet en dat mis ik wel :p ), dus ga minimaal voor de 774 als je voor deze serie wil gaan.

Het enige echte nadeel van die dewalt serie is dat je geen dieptestop hebt. Als je van plan bent er inkepingen mee te zagen voor houtverbindingen en dergelijke, dan zou ik voor zo'n model gaan als een van de twee die jij noemt, die hebben vaak wel een dieptestop (even checken!). De zagen die jij specifiek noemt heb ik geen ervaring mee, daar kan ik je geen advies over geven.

Laatst bewerkt:

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Bedankt voor jullie input.

Het is de Makita LS1018LN geworden voor de prijs van de Bosch Professional bij de Hornbach.

Heb er in de winkel mooi mee kunnen spelen en voelt goed in de hand aan en op veel fronten prima in te stellen, heb er een goed gevoel over :cool:

Nu eerst maar eens wat hout gaan scoren voor een fatsoenlijk werkstation voor deze mooie zaag.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Dat kantelen naar 2 kanten is leuk maar vooral nuttig als je veel kroonlijsten doet.
Ik heb zelf kantelen naar links op mijn bosch maar heb dat in de 5 jaar dat ik hem heb welgeteld 1 keergebruikt.
Ik dacht ook dat dat lastig zou zijn maar alleen de normale verstek is het enigste wat ik gebruik.
Ook heeft hij maar 1 laser en ook die gebruik ik alleen bij grof werk.
Bij fijn meubelwerk zet ik toch de tandjes op de lijn of liefst iets er buiten en dan langzaam kleine stukjes korter tot het precies past.
Zo'n laserlijn is voor fijn werk toch te dik.

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Ow en dieptestop heb ik ook niet maar sinds ik een zaagtafel met dadostack heb is dit ook niet nodig.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.890
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
sinds ik een zaagtafel met dadostack heb
een vraag in de rand van dit onderwerp
ik heb een groevenfrees vaste snijbreedte 8 mm met wegwerpmesjes
die gaat op mijn zaag
voor een grotere breedte moet ik 2 x zagen
die dadostack was mij tot nu toe niet bekend
dat zijn 2 zagen die je door middel van tussenringen op een wisselende breedte kan brengen ?
is er in het midden een verdunning zodat die nog op de as van de zaag passen ?
welke diameter heb je ?

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
een vraag in de rand van dit onderwerp
ik heb een groevenfrees vaste snijbreedte 8 mm met wegwerpmesjes
die gaat op mijn zaag
voor een grotere breedte moet ik 2 x zagen
die dadostack was mij tot nu toe niet bekend
dat zijn 2 zagen die je door middel van tussenringen op een wisselende breedte kan brengen ?
is er in het midden een verdunning zodat die nog op de as van de zaag passen ?
welke diameter heb je ?

deze maar dan 30mm as.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.