AF 22

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Goeiemorgen allemaal,

Recent heb ik een leuke aankoop kunnen doen: een AF 22 Felder afzuiger met 4 kw motor! Gisteren moest ik in NL zijn, en had gezien dat er bij Barneveld nog een licht beschadigde fijnstoffilter stond, dus die ook nog maar even gaan halen. Dit scheelt toch echt in de prijs aangezien de filters van Felder zeer duur zijn + de verzending in BE belachelijk hoog is voor deze filter (zelfs als ik deze zelf zou gaan ophalen!)

Voor: HBM Profi - deze werkt eigenlijk wel goed, maar ik werd gek van de lekdichtheid van de zakken...

20220520_085454.jpg

Nu:
20220520_085415.jpg

De AF 22 is echt een reus! Ik moet eerlijk bekennen dat ik bijna flauwviel toen ik deze voor de eerste keer aan heb gezet ter test van de elektrische aansluiting. Natuurlijk is de installatie zoals op de foto niet de finale. Uiteindelijk moet de afzuiging nog op een andere plaats komen te staan en dan komt er nog een buizen netwerk met spirobuizen.

Maar wat we echt opviel was hoe BELACHELIJK luid dit ding is. Met de motor aan kun je al roepend elkaar niet verstaan! Dit is iets dat me enorm zorgen baart, aangezien ik in een driegevel woon en mijn buren toch iets te vriend wil houden :) .

Zou de geluidsoverlast in grote mate komen omdat er geen buizen aangesloten zijn? Ervaart iemand anders deze afzuiging ook als zeer luid? Iets dat er gedaan kan worden bij het kiezen van buizen, een demper bv?

Bedankt!
Alexander
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb zelf een AF14, en toen ik van een Tendotools fijnstoffilter overstapte naar dezelfde (gigantische) Felder filter werd mijn afzuiging ook een héél stuk luider. De oude filter zat wel vrij vol blijkbaar (@L.N. ), maar het komt volgens mij toch nog voor een groot stuk door het grotere filteroppervlak. Nadat ik een cycloon en buizensysteem aansloot werd het iets minder, maar toch...

Je ziet wel eens dat mensen dempingsmatten kleven op het ventilatorhuis, dat vermindert het gedreun ook wel wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De omkasting inderdaad. Als je die intern bekijkt, ga je ook zien dat de luchtstroom een 'doodlopende gang' in wordt gestuurd. Dat zorgt volgens mij ook voor wat extra geluid. Onbegrijpelijk dat Felder (maar ook andere fabrikanten) daar niet gewoon een gebogen stukje plaatmateriaal in gelast heeft. Na een tijdje zit die wel vol met schaafsel en stof, dus in principe lost dat probleem zichzelf op voor een groot deel :)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
@Petrolhead

Ken dit filter niet maar een doodlopende gang zoals jij dat noemt wordt bij pneumatische transportsystemen wel vaker toegepast. Vooral bij hogere snelheden en abrasieve stoffen. In het doodlopend eind wordt dan a.h.w een buiswand gevormd door het te transporteren materiaal waardoor de echte buiswand niet doorslijt.
Lijkt me voor houtstof en spanen niet nodig maar misschien worden deze filters ook voor andere materialen ingezet.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
In de eerste twee rechte hoeken die het houtstof tegenkomt is dat hetzelfde verhaal. Zou het wel eens kunnen verklaren. Bezorgt er iemand mijn excuses aan de fabrikant? 😄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.