Advies VVD - tendotools TT310

WallieDeWalrus

Nieuw lid
30 nov 2023
1
1
Tildonk
Hi beste forumleden,

Mijn eerste post hier, dus mss ineens ff voorstellen. Na 7 jaar grondig verbouwd te hebben heb ik door de jaren heen veel kwalitatief handgereedschap, tafelzaag, afkortzaag,... bijeen gespaard. Echter wil ik me steeds meer toeleggen op het werken met hout en mijn eerste projectje wordt een mooie Roubo werkbank naar de stijl van Christopher Schwartz' AWB. Dank voor diegenen die de link naar het boek gedeeld hebben, zeer interessante avondlectuur :).

Hiervoor zou ik me dus een tweedehandse VVD willen aanschaffen, maar heb te weinig ervaring om het kaf van het koren te scheiden. Ik ben er ondertussen uit dat ik de voorkeur geef aan een 400V aansluiting en een +/- 30cm schaafbreedte, bij voorkeur op een 'zware' constructie. Ik heb hiervoor bij vrouwlief een budget weten bekomen van ongeveer 1500€.

Lijkt jullie dit een haalbare zoektocht of moet ik mijn wensen bijstellen? Ik heb bijvoorbeeld een Tendotools TT310 zien passeren, die binnen dit budget past. Hij lijkt qua vormgeving een beetje op de HBM300, maar is toch dubbel zo duur. Dus ik hoop dat hij kwalitatief toch een stap beter is. Heb al eens gezocht op het forum en gezien dat er eigenaars zijn van de TT310, maar nog geen reacties gelezen over de schaafkwaliteit. Dus alle hulp is welkom, zowel algemeen als over de TT310.

Alvast bedankt en een fijn eindejaar!

Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Dag Wallie, als je de HBM en de TT vergelijkt zie je direct dat de TT een robuster en zwaardere machine is. Het weegt bv meer en de motor is sterker, dat van de nieuwste model toch. Het zit hem ook in de kleinere dingen, bv de verstelling van de tafels. Deze zit bij de HBM aan de voorkant, bij de TT aan de achterkant en dus minder in de weg.

In het algemeen zijn de TT machines wel duurder dan de rest (kijk naar hun lintzagen) zonder dat het kwalitatief veel beter is. Ik denk dat dit te maken heeft met dat het een redelijk klein bedrijfje is.

Zelf heb ik de TT260 en daar ben ik redelijk tevreden over.

Ik zou ook naar de record power modellen kijken, die hebben nog meer voordelen zoals dat de tafels samen open gaan.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.