Advies voor zwevend massief eiken bureau naast verwarmingsbuizen

Klusser1990

Nieuw lid
11 sep 2021
2
0
Amsterdam
Beste woodworking leden,

Net toch maar een account aangemaakt na weken te spieken voor tips & tricks voor verschillende DIY projectjes. Bij mijn laatste project kom ik er toch niet helemaal uit en hoop ik op wat input van jullie experts :)

Kunnen jullie mij adviseren over onderstaande constructie voor een zwevend massief eiken bureau tussen drie muren en naast twee verwarmingsbuizen?

1-DE765-DB-25-D8-4-B24-9-A1-B-72-B1-D725567-E.jpg

Voor het frame dacht ik aan een lange lat tegen de gehele lengte van de achterwand en tegen de linker- en rechterwand een lat van 2/3e lengte van de muur zodat je deze vanuit de voorkant niet meer ziet. Zal dit genoeg ondersteuning bieden? En hoe zit het met spanning en het eventuele kromtrekken van het blad? Volgens de Sagulator (The Sagulator – WoodBin) zou het kromtrekken hierbij acceptabel zijn—klopt dit of ga je dit met het blinde oog toch goed zien? Zo ja, hoe kan ik dit het beste voorkomen? Met een profiel of is er ook nog een andere manier?

Ik las op deze site ook dat het eventueel goed is om een zwevend bureaublad niet alleen te laten steunen op een dergelijk frame, maar ook te fixeren met schroeven. Dit zou ik bijvoorbeeld kunnen doen met een ‘pocket hole jig’. Is dat inderdaad aan te raden of is steunen zonder fixeren voldoende?

Daarnaast de vraag hoe ik het beste de uitsparing kan maken voor de twee verwarmingsbuizen. Hoeveel centimeter rondom de buizen zou ik het beste kunnen vrijhouden?

Hartelijk dank alvast voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

het is massief hout, dus het gaat werken
een beetje in de lengte, maar vooral in de breedte
daartoe maken we de gaten voor de schroeven waarmee het hout tegen het ondersteunende kader getrokken wordt, groter dan nodig (je kan op dit forum op 'slobgaten' zoeken)
tussen de schroeven en het kader plaats je rondellen (eveneens op dit forum zoeken) opdat de schroef niet in het gat verdwijnt
een kader van 16 mm leent zich niet tot slobgaten
de doorsnede zou toch een paar cm moeten zijn om de schroeven te herbergen

het gat voor de verwarmingsbuizen kan je rondom 5 mm groter dan de buizen maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Klusser1990

Klusser1990

Nieuw lid
11 sep 2021
2
0
Amsterdam
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

het is massief hout, dus het gaat werken
een beetje in de lengte, maar vooral in de breedte
daartoe maken we de gaten voor de schroeven waarmee het hout tegen het ondersteunende kader getrokken wordt, groter dan nodig (je kan op dit forum op 'slobgaten' zoeken)
tussen de schroeven en het kader plaats je rondellen (eveneens op dit forum zoeken) opdat de schroef niet in het gat verdwijnt
een kader van 16 mm leent zich niet tot slobgaten
de doorsnede zou toch een paar cm moeten zijn om de schroeven te herbergen

het gat voor de verwarmingsbuizen kan je rondom 5 mm groter dan de buizen maken
Dank voor je welkom en snelle reactie!

Ik begrijp dat fixeren middels slobgaten en rondellen in jouw ogen de beste optie is. Hiervoor zou ik het frame moeten veranderen. Ik zag trouwens dat ik een fout heb gemaakt, het ondersteunende frame is 18mm ipv 16mm. Ik had nog wat multiplex liggen van een andere klus en dacht dit daarvoor te gebruiken. Is binnen 18mm wel genoeg ruimte voor slobgaten of is dat nog altijd te krap?

En wat zal er gebeuren indien ik het werkblad toch los op het kader van 18mm laat steunen? Zonder fixeren kan ik de slobgaten en ronddelen ontwijken lijkt me? Is er in dat geval een (of meerdere) U-profiel(en) nodig?

Goed om te weten dat 5mm voldoende ruimte is rondom de verwarmingsbuizen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is binnen 18mm wel genoeg ruimte voor slobgaten of is dat nog altijd te krap?
wanneer je in 18 mm gaten van 6 mm boort, dan heb je links + rechts nog 6 mm over
dat is te weinig om krachten op te vangen
vermits je 18 mm vermeldt, veronderstel ik dat de koppen van de mpx bovenaan + onderaan zullen liggen
bij boren evenwijdig met de houtlagen splijt mpx open
voor slobgaten heb je massief hout nodig
als kleinste doorsnede raad ik 40x40 mm aan

En wat zal er gebeuren indien ik het werkblad toch los op het kader van 18mm laat steunen? Zonder fixeren kan ik de slobgaten en ronddelen ontwijken lijkt me? Is er in dat geval een (of meerdere) U-profiel(en) nodig?
of het blad gaat krommen hangt af de opbouw van het blad + de omgeving
het zijn doorlopende stroken
die geven meer kans op krommen dan onderbroken stroken
de groeiringen van de stroken zouden om en om moeten liggen
je kan onder het blad profielen zetten, en daarin slobgaten maken
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik denk latten op de 3 muren, plank erop met 2mm speling aan weerszijden en de doorvoer van de buis nagenoeg geen ruimte over. De buizen zullen wel iets kunnen buigen nog.
Als het even kan een kleine "insert" uit 2 delen die mooi om de buizen heen past maar toch netjes in het blad valt. Eventueel de randen nog eens graden of rond kantje geven voor het mooie.

Zeker extra langsverstijvers of een "doosconstructie" overwegen ivm doorzakken.
Optisch kun je de voorzijde "slank" houden door ook hier een hoek van 45 of 30 gradeb op te zetten.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Wees welkom. Ik heb enige jaren geleden ook zo iets gemaakt in een hoek van onze woonkamer. Samengesteld uit eiken planken, de groeiringen om en om En een grote kromming op de plaats waar ik aanzit. In de hoek komen ook twee cv leidingen van boven, onder het blad tegen de achterwand zit een ouderwetse ledenradiator. Mijn werkblad wordt dus op 2 kanten ondersteund die haaks op elkaar staan. Ik heb op die twee wanden een ‘Franse’ klamplat over de volle lengte en over de volle breedte van het blad (ook wel french cleat genoemd: even op google- en). Dat heb ik gedaan om wippen van het blad te voorkomen. Achter in het blad, boven de radiator heb ik sleuven door en door gefreesd, zodat de warmte van de radiator weg kan. Verder ligt het blad helemaal los > kan dus vrij werken in beide richtingen. De sparing voor de CV buizen heb ik ruim genomen in verband met het kunnen plaatsen van het blad. Ligt er nu pakweg een jaar of 8, zonder enig probleem. Ik zou de ondersteunende latten langer houden: ongeveer 15-20 cm terug laten vallen en schuin naar onder afzagen ( op een bureaublad wordt nog wel eens geleund, dan wil je niet dat de koffie in je schoot beland ;).
In jouw geval, denk ik dat ik alleen aan de brede achterzijde met een klamplat zou werken en aan de twee zijkanten gewoon plat opleggen, zodat het blad kan doen wat het van nature wil doen zonder dat er spanningen ontstaan. Rondom zul je toch een kiertje moeten hebben in verband met het plaatsen.
edit: en ja, zoals de andere heren ook aangeven: iets onder je blad maken tegen doorbuigen, maar als ik het goed lees lopen de lamellen in de lengterichting: dan heb je niet veel extra’s nodig: een hardhouten lat (reststukje van je werkblad) er onder schroeven en lijmen en schuin afschaven> is vriendelijker voor je bovenbenen).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.