Advies voor overkapping (ringbalken en dwarsliggers dak)

McFly82

Nieuw lid
29 mrt 2021
7
0
Amsterdam
Beste Lezer,

Ik ben bezig met het uitdenken van een simpele overkapping van 360x305 cm maar ik kom niet helemaal uit de benodigde maten voor de ringbalken en liggers. Is het mogelijk om met deze maat overkapping 5x15 ringbalken en liggers te gebruiken of moet ik echt voor 7x20 gaan? De bedoeling is de liggers in de kortste richting te leggen, dan gaan ze net over de 300 cm.

Ook weet ik niet wat de beste manier is om de dwarsliggers voor het dak te monteren. Ik het idee om voor de liggers simpele balkdragers te gebruiken en deze aan de binnenkant van de ringbalken te bevestigen. Ik zie echter ook dat de liggers vaak bovenop de ringbalken worden gemonteerd. Wat raden jullie aan?
 

McFly82

Nieuw lid
29 mrt 2021
7
0
Amsterdam
Estetisch bezwaar heb ik niet, lijkt me een goede oplossing om de balkdragers te gebruiken dan. De houtschuif heb ik naar gekeken maar kom er niet helemaal uit. Moet ik 'zonder ballast' of 'met ballast' kiezen. Zonder ballast en sterkteklasse c18 kom ik op 46 x 145 mm (geschaafd), dus zou het moeten kunnen als ik er vanuit ga dat de ringbalken in de breedte bijna niet dragen van het dak. Weet alleen niet of ik het dan goed doe. Het word een simpel dak met edpm rubberfolie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Moet ik 'zonder ballast' of 'met ballast' kiezen
ik ga er van uit dat de houtschuif met een veiligheidsmarge adviseert
'zonder ballast' kan een te grote gok zijn
ik denk aan het grapje onder sterkteberekenaars
een van hen had voor een plat dak de ballast uitgerekend, ging er van uit dat er bij hevige stortregen maximaal 5 cm water op kon staan, had de draagkracht van de struktuur precies uitgerekend . . . perfekt !
toen het hard waaide, kwamen er golfjes op het water . . . en dat was iets te veel . . . het dak hield het niet
 

McFly82

Nieuw lid
29 mrt 2021
7
0
Amsterdam
Duidelijk, ik zal dan voor de 70x200 ringbalk en liggers gaan. Nog een laatste vraag, is het te doen om deze 70x200 balken maat op staanders van 150x150 te zetten (de staanders bovenin aan 2 kanten in te kepen zodat de ringbalken hier mooi op vallen)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nog een laatste vraag
je mag er altijd nog meer stellen
is het te doen om deze 70x200 balken maat op staanders van 150x150 te zetten (de staanders bovenin aan 2 kanten in te kepen zodat de ringbalken hier mooi op vallen)
als ik de horizontale doorsnede van de oplegging bekijk, dan heeft je staander een vierkante doorsnede van 150x150
ik vermoed dat je er aan denkt om in die 150x150 aan de 2 buitenkanten een doorlopende strook van 70 weg te halen
zodoende blijft er nog een vierkant over met als zijde 150 - 70 = 80
dat lijkt mij de beste methode, omdat je op deze manier noch de ringbalken noch de staanders verzwakt
op staanders krijgen immers hoofdzakelijk vertikale druk
de wind zal horizontale druk geven
je kan op deze manier de ringbalken in verstek aan mekaar vastmaken, wat ook netter oogt
tussen de reclame zag ik dit draadje staan
 

McFly82

Nieuw lid
29 mrt 2021
7
0
Amsterdam
Bedankt voor je aardige reply en gelukkig mag ik nog meer vragen want ik heb toch nog een aantal vragen. Zoals jij het stelt klopt het helemaal wat ik wil doen en ik was ook van plan de ringbalken in verstek te zagen.

Ik ben er alleen nog niet uit of ik wel of niet een overstek wil maken en of ik deze dan aan 1 of 2 kanten wil. Als ik de overstek alleen aan de voorkant wil zie ik de mogelijkheid om de liggers bovenop de ringbalken te leggen en uit te laten steken ipv met balkdragers binnenin de ringbalken. Ik ben er ook nog niet over uit wat mooier / beter is qua bevestiging van de liggers (bovenop de ringbalken of met behulp van balkdragers binnenin de ringbalken). Mijns inziens is een nadeel van de liggers bovenop de ringbalken dat ik een behoorlijk groot boeideel nodig heb.

Maakt de ligging / plaatsing van de liggers nog uit voor de sterkte van het geheel of kan ik met 70x200 balken de liggers in beide richtingen plaatsen? Als ik ze op de 360cm ringbalken leg dan kan ik dus direct de overstek aan 1 kant maken en dat zou wat werk schelen... ik kan me alleen voorstellen dat als ik ze in de andere richting leg (dus op de 305cm ringbalken) dat het geheel weer wat sterker is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor je aardige reply
lief voor mekaar zijn, maakt het leven aangenamer
zeker in deze tijden van afstand-houden & niet/beperkt-contact-frustraties opbouwen
Mijns inziens is een nadeel van de liggers bovenop de ringbalken dat ik een behoorlijk groot boeideel nodig heb.
wens je een oversteek, dan kan je die ook veinzen ('faken' in het hedendaags nederlands)
binnen de ringbalk stop je de liggers in balkdragers
buiten de ringbalk plaats je eerst het 'overstekende' gedeelte van de balkdragers
kan met schroeven door de ringbalken, met balkdragers, met een bovenopliggende lat
of een combinatie van dit al
je boeideel wordt dan amper hoger, maar kan wel nodig zijn om het ijzer weg te moffelen
 

McFly82

Nieuw lid
29 mrt 2021
7
0
Amsterdam
Duidelijk, heb je nog een idee of het uitmaakt in welke richting ik de liggers leg? Ik twijfel erg wat mooier is (liggers bovenop of binnenin de ringbalken).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
in welke richting ik de liggers leg
over de kortste afstand hebben ze bij dezelfde sectie de meeste draagkracht
Ik twijfel erg wat mooier is (liggers bovenop of binnenin de ringbalken).
omwille van het esthetische zou ik zelf voor het minst hoge boeideel gaan
omwille van de inspanning zou ik de liggers op de ringbalken leggen
tijd is geld, maar niet als het voor jezelf en voor het oog is
 
  • Leuk
Waarderingen: McFly82

McFly82

Nieuw lid
29 mrt 2021
7
0
Amsterdam
Zijn er ook nog tips mbt afschot? Ik lees verschillende mogelijkheden; PIR platen, via de staanders, afschot maken onder de OSB plaat met verschillende diktes latten. De optie om onder de OSB platen verschillende dikte latjes te plaatsen trekt mij het meest maar lijkt me behoorlijk lastig. De staanders heb ik het liefst waterpas omdat het me geen mooi gezicht lijkt als de ringbalken scheef staan.

Als er nog andere ideeen of tips mbt deze opties zijn hoor ik het graag !
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zijn er ook nog tips mbt afschot?
ik volg niet helemaal
afschot minstens 1 cm / m
beter 2 cm / m
De staanders heb ik het liefst waterpas omdat het me geen mooi gezicht lijkt als de ringbalken scheef staan.
voor zover ik de terminologie begrijp, zijn de staanders de vertikale elementen, en die dragen
de ringbalken liggen op de staanders in hetzelfde horizontale vlak
de liggers komen bovenop de ringbalken, of er tussen
wil je die onderaan horizontaal, dan kan je ze schuin (laten) afzagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.