Advies voor Makita Reciprozaag

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Dus, een Makita Reciprozaag, welke raden jullie aan en waarom?
Op het moment leun ik het meeste richting de subcompact DJR188, lekker compact en handzaam.
maxresdefault.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
In mijn ogen gebruik je een recipro vooral voor dingen die niet op een andere manier kunnen. Bij mij vooral sloopwerk. Bijvoorbeeld als vuur niet toegestaan of gewenst is. Of gaten in dakbeschot harken voor dakdoorvoeren. Het is niet echt precisie gereedschap.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Als je hem hebt gebruik je hem vaker als je denkt. Ik kocht hem voor een verbouwing, maar gebruik hem nu nog voor snoeien, brandhout klein maken, en ik vind ze ook heel sterk in het zagen van metaal waar een haakse slijper soms een onveilige oplossing kan zijn (bijvoorbeeld verwarmingsleidingen doorzagen waar spanning op staat).

Verder kan ik weinig bijdragen want ik heb een milwaukee. Ik heb een grote 18V met koolborstels. Had ik het opnieuw gedaan, dan had ik waarschijnlijk een iets kleinere borstelloze gedaan, vooral omdat die wat beter te hanteren zijn
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Als je hem hebt gebruik je hem vaker als je denkt. Ik kocht hem voor een verbouwing, maar gebruik hem nu nog voor snoeien, brandhout klein maken, en ik vind ze ook heel sterk in het zagen van metaal waar een haakse slijper soms een onveilige oplossing kan zijn (bijvoorbeeld verwarmingsleidingen doorzagen waar spanning op staat).

Verder kan ik weinig bijdragen want ik heb een milwaukee. Ik heb een grote 18V met koolborstels. Had ik het opnieuw gedaan, dan had ik waarschijnlijk een iets kleinere borstelloze gedaan, vooral omdat die wat beter te hanteren zijn
Exact dit inderdaad, vandaar dat ik begin over snoeien. Maar dan dus de vraag of dit model een beetje goed is en of er ervaringen en aanbevelingen zijn voor een Makita Reciprozaag.
 

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
77
17
Vlaanderen
Als je hem hebt gebruik je hem vaker als je denkt. Ik kocht hem voor een verbouwing, maar gebruik hem nu nog voor snoeien, brandhout klein maken, en ik vind ze ook heel sterk in het zagen van metaal waar een haakse slijper soms een onveilige oplossing kan zijn (bijvoorbeeld verwarmingsleidingen doorzagen waar spanning op staat).

Verder kan ik weinig bijdragen want ik heb een milwaukee. Ik heb een grote 18V met koolborstels. Had ik het opnieuw gedaan, dan had ik waarschijnlijk een iets kleinere borstelloze gedaan, vooral omdat die wat beter te hanteren zijn
Idem dito, alleen heb ik de Bosch 18V. Ook heel content van en wordt gebruikt voor allerlei zaagwerk.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
En hier een gebruiker van een Parkside Performance. Ook heel tevreden en inderdaad: wordt (veel) vaker gebruikt dan gedacht bij de aanschaf.
Gekocht voor houtbewerking maar wordt inmiddels veel vaker ingezet in de tuin (is tenslotte ook hout :cool:) .
Geen ervaring met Makita, maar die van de foto lijkt op het zicht praktischer voor snoeiwerk. De Parkside is welilswaar hanteerbaar met één hand, maar met 2 werkt makkelijker, vooral door de lengte.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor het sloopwerk in de tuin heb ik een paar jaar geleden een Makita 187 reciprozaag gekocht. Heel fijne machine die je ook voor snoeien kunt gebruiken.
Ik heb de Makita spullen van de hand gedaan, maar dat de Makita reciprozaag weg is heb ik spijt van. Ik heb nog een Bosch 18V recipro en die is bij lange na niet zo fijn in het gebruik. Hij trilt bijvoorbeeld veel meer.

Als ik nog weer een grote sloopklus heb, dan zou ik of het topmodel van Bosch of van Metabo kopen omdat ik daar accu's voor heb.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb de DJR 186. Niets op aan te merken. Alleen zorgen dat je goede zaagmes hebt. Dus zeker geen Bosch. Is wel niet echt zuinig met de accu, maar dat is ook niet te verwachten bij een krachtige machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.