advies voor het vlakken van boomschijf

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
zP1060564.jpg
zP1060565.jpg
zP1060567.jpg
zP1060568.jpg
zP1060569.jpg

Hallo,

Ik ben eindelijk begonnen aan het vlak maken van een grote schijf van een onbekende boom.
Er moet totaal zo'n 1,8 centimeter af van de dikste/hoogste kant.
Ik heb van 2 lange Bessey klemmen en zwarte klemblokken twee rails op de goede hoogte gemaakt.
Daarover gaat dan een slee van 2 balkjes met daaronder een multiplex plaat waar de bovenfrees over kan bewegen.
En dat alles op mijn pas nieuwe Walko4.

Het eerste stuk heb ik met een spiraalfrees gedaan van 8 mm.
Daarna om een beetje meer tegelijk te doen een piranha frees van 12 mm die ook aan de onderkant snijdt.
Daar bleven ook steeds ruwe strepen , die niet goed gefreesd waren denk ik dan over.

Daarna met mijn CMT groeffrees die ook bodemsnijdend is.
Zelfde effect zie foto's

Ik ben al even wat aan het schuren geweest om te zien of ik weg kan schuren ...dat lukt wel maar dat wordt lang schuren.
Ik zou het liefst een al bijna glad oppervlak willen hebben na frezen.
Mijn vraag:
gebruik ik een verkeerde frees,
Frees ik niet goed?
of ligt dit aan het hout...en zo ja hoe los ik dat op ?

René
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag heb ik toevallig mijn 2e kopshout snijplank gevlakt op onze cnc machine met een 25mm groeffrees van ecotools.
Ging wel heel erg goed.
na 2 minuutjes schuren met korrel 180 was het klaar en kon het in de olie.
ik denk dat het resultaat wel goed wordt als je een karretje over rails laat lopen met flink wat gewicht om hem te stabiliseerden zodat het geheel niet gaat trillen.
Hoe groot is de schijf eigenlijk?
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
de schijf is ca 65 - 70 cm diameter en 16 cm dik

Ik denk dat het trillen misschien wel een oorzaak kan zijn...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou niet beginnen met een schaaf, kopshout is erg slecht te schaven.
Stabiliteit is belangrijk, als door trilling de frees iets omhoog gaat hapt hij waarschijlijk als hij daarnaa weer naar beneden gaat.
zo drukt de frees de vezels uit elkaar.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Frezen van kops hout is lastig, misschien een hoger toerental kiezen?

Als je op de creatieve tour wilt gaan: een schuurtol huren voor het schuren van vloeren (jeweetwel, met zo'n grote draaischijf)
Maar dan alsnog lastig om het mooi vlak te krijgen natuurlijk. Schaven en vlakken gaat denk ik niet lukken. Zou je niet nog een plak eraf kunnen zagen?
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik zou het toch eens met een vlijmscherpe handschaaf proberen. Toevallig vorige week flink beziggeweest met het schaven van kops vuren hout, resultaat was vlak en spiegel glad. Gewoon een blokschaafje nr 4, maar wil niet teveel in 1 keer afnemen.
Succes!
gr Albert
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Ik denk dat in plaats van een groeffrees met bodemsnijders een zg. schotelfrees, breed model, meer geschikt is. Bij trillingen van de opstelling zullen minder rillen geproduceerd worden. schotelfrees.jpg
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpg

Hier het resultaat van vlakken met een groeffrees van 25mm, nieuwe frees hoog toerental.
Dit is na 2tot3 min schuren met korrel 180.
Houtsoorten zijn esdoorn en mahonie.
je ziet nog net dat er een paar plekjes zijn waar de vezel van het mahonie een heel klijn beetje open staat.
Dit was zo minimaal dat het geen probleem is voor mij.
Eventueel schuren met een band schuurmachine en dan is het zo weg volgens mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.