advies steen werkkbankslijper

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Goedenavond allen,

Ik wil graag jullie advies over het volgende: ik ben op zoek naar een goeie steen voor op m'n creusen slijpmachine. Het is een oud beestje maar draait nog als een raket. Het idee hier achter is dat ik deze wil gebruiken om snel een hoek aan te passen of veel materiaal af te nemen, en dit dus niet op m'n Tormek hoef te doen.

Ik ben al met de zoekmachine in de weer geweest en kwam ik een advies van Roeland tegen, namelijk gewoon een witte steen van creusen zelf. Na wat zoeken nog nergens kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Cheers
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Je kunt die stenen bij baptist halen of bestellen. En nog vele andere. Creusen heeft verschillende asmaten gehad. Dus breedte diameter uitwendig en de maat van de as. Dan de korrel. Ik dacht dat dit standaard 80 is. Vrij grof dus. Succes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
De witte steen van hbm . Kost 10 euro en werkt prima. Ik heb ze op twee verschillende machines zitten. Je moet wel de 40mm brede hebben. Die smalle hbm witte slijpstenen zijn knijter hard.
 

pieterf

Nieuw lid
3 mrt 2015
2
1


Hier de zelfde ""uitdaging"".
Vervolgens het volgende gekocht. Merk flexovit. Rond de 35E. Even Googlen.

KOMSTEEN 05 150X40X15 WA100 WIT CREUSEN
Komstenen tbv Creusen tafelmachines - vorm 05 (met 1 uitsparing)

En naslijpen op de Tormek. Het beste van 2 werelden ;)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Het is toch zinloos om na te slijpen op een Tormek steen?

Eén machine is echt genoeg, daarna op de wetsteen.
Indien je een heel kleine braam hebt kun je onmiddelijk naar de coticule. Geen dubbele vouw op een beitel, als je alle stuurmogelijkheden wil behouden. Anders is er 1 tussenstap met iets als de fijnste diamantplaat ( equivalent korrel 1000 -1200)of ede fijne kant van een oliesteen, ( of iets gelijks)

Voor mij: een witte steen met korrel 60 , 80 zou ook nog gaan als het moet, of natuurlijk een CBN.

Stukje uit de snede: binnen de twee minuten moet ik terug achter de werkbank staan met een maximaal scherpe beitel of guts, geslepen, gewet, gestropt. Daarbij mag de vouw op geen enkele plaats wat bol worden, het gevaar is vooral bij de snede,en een microvouw wil ik dus ook niet, want ik moet de maximale controle hebben over dit gereedschap.
Voor schaafmessen is het minder belangrijk.



groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Het is toch zinloos om na te slijpen op een Tormek steen?

Eén machine is echt genoeg, daarna op de wetsteen.
Indien je een heel kleine braam hebt kun je onmiddelijk naar de coticule. Geen dubbele vouw op een beitel, als je alle stuurmogelijkheden wil behouden. Anders is er 1 tussenstap met iets als de fijnste diamantplaat ( equivalent korrel 1000 -1200)of ede fijne kant van een oliesteen, ( of iets gelijks)

Voor mij: een witte steen met korrel 60 , 80 zou ook nog gaan als het moet, of natuurlijk een CBN.

Stukje uit de snede: binnen de twee minuten moet ik terug achter de werkbank staan met een maximaal scherpe beitel of guts, geslepen, gewet, gestropt. Daarbij mag de vouw op geen enkele plaats wat bol worden, het gevaar is vooral bij de snede,en een microvouw wil ik dus ook niet, want ik moet de maximale controle hebben over dit gereedschap.
Voor schaafmessen is het minder belangrijk.



groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
Deels eens, mijn idee hierachter is ook om met de creusen snel hoeken aan te passen en / of veel metaal weg te halen in korte tijd. Voorderest blijft de tormek gewoon 'main device'. Als ik dit constant ook op de tormek doe kost het me veel tijd namelijk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Waarom dan niet alles op de werkbankslijper doen.
Ik ben op mijn werk verantwoordelijk voor 3 grote Tormeks en twee bankslijpers.

Eén daarvan is een kleine , oude, Creusen, met een heel licht motortje, met stenen van 150 mm. Als er maar één zou blijven staan dan is het de Creusen , en eerlijk, de Tormeks doen hun werk, maar het is een te traag systeem voor amateurs ontwikkeld.
Ik moet ze ook onderhouden. Bij de Tormeks worden regelmatig de stenen , assen , kunststof bussen ( er zijn geen kogellagers)en nog wat andere stukken vervangen. Aan een droogslijper heb ik nog nooit iets anders dan de stenen en teveel ingesleten, stalen leunspanen ( zelbouw) vervangen.

De Creusen droge bankslijper staat klaar, en met leunspaan eenmaal ingesteld, slijp je snel de ene na de andere beitel, automatisch met de juiste geometrie: in een juiste hoek, met de juiste holle vouw..enz.

In mijn atelier slijp ik al altjid , decennia lang, op droogslijpers. Er komt geen Tormek binnen, zelfs al zou ik die gratis krijgen..
Ik vind het geen professioneel instrument, te traag, te omslachtig omdat het voorzien is om te gebruiken met hulpstukken. Er kan perfect mee geslepen worden maar ik ben klaar met het slijpen op de bankslijper tegen de tijd dat er water in het bakje van de Tormek is gegoten. En dan begint het inklemmen van het gereedschap in een hulpstuk en dan heb je veel geduld bij het slijpen nodig.

Een jaar of twee geleden zette ik een CBS op de Creusen op mijn werk. Nu wordt die duidelijk veel meer door de anderen gebruikt te nadele van de Tormeks.

Voor mij is het beste van alle werelden: de droogslijper in een solo sterrol.

groeten

Ornament
www
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en mathieu

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Dank voor je verheldering. Ik ben juist erg te spreken over de Tormek, juist door de simpelheid. Ik ben het met je eens dat het niet het snelste systeem is bij alle toepassingen, maar dat is voor mij een pluspunt omdat ik er rustig van wordt 😉. Nou moet ik wel bekennen dat ik nog geen jaren bezig ben dus ook nog veel aan het ontdekken en uit probeer. Tijd zal het leren denk ik, ik kan me ook wel in jou beredenering vinden namelijk.

Ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe bij jou de creusen machine is opgesteld, zou je daar een foto van willen laten zien?

Cheers
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Waarom dan niet alles op de werkbankslijper doen.
Ik ben op mijn werk verantwoordelijk voor 3 grote Tormeks en twee bankslijpers.

Eén daarvan is een kleine , oude, Creusen, met een heel licht motortje, met stenen van 150 mm. Als er maar één zou blijven staan dan is het de Creusen , en eerlijk, de Tormeks doen hun werk, maar het is een te traag systeem voor amateurs ontwikkeld.
Ik moet ze ook onderhouden. Bij de Tormeks worden regelmatig de stenen , assen , kunststof bussen ( er zijn geen kogellagers)en nog wat andere stukken vervangen. Aan een droogslijper heb ik nog nooit iets anders dan de stenen en teveel ingesleten, stalen leunspanen ( zelbouw) vervangen.

De Creusen droge bankslijper staat klaar, en met leunspaan eenmaal ingesteld, slijp je snel de ene na de andere beitel, automatisch met de juiste geometrie: in een juiste hoek, met de juiste holle vouw..enz.

In mijn atelier slijp ik al altjid , decennia lang, op droogslijpers. Er komt geen Tormek binnen, zelfs al zou ik die gratis krijgen..
Ik vind het geen professioneel instrument, te traag, te omslachtig omdat het voorzien is om te gebruiken met hulpstukken. Er kan perfect mee geslepen worden maar ik ben klaar met het slijpen op de bankslijper tegen de tijd dat er water in het bakje van de Tormek is gegoten. En dan begint het inklemmen van het gereedschap in een hulpstuk en dan heb je veel geduld bij het slijpen nodig.

Een jaar of twee geleden zette ik een CBS op de Creusen op mijn werk. Nu wordt die duidelijk veel meer door de anderen gebruikt te nadele van de Tormeks.

Voor mij is het beste van alle werelden: de droogslijper in een solo sterrol.

groeten

Ornament
www
Ik ga voor een groot deel mee met je argumenten. Als je kan slijpen gaat het met een standaard werkbank slijper prima en snel. Toch zijn er vele professionele slijpers die meerdere tormek machines hebben staan. Daar zit elke keer een fijnere steen op en word uit de hand op geslepen. Vaak word de eerste slijp op een bandslijper gedaan.
Voor mij is de tijd niet belangrijk maar als ik hoeken moet gaan veranderen dan is de eerste slijp op een hele oude creusen machine. Zijn mijn beitels eenmaal in model dan is het inspannen en slijpen met de tormek best snel. Hierna polijst ik hem op mijn koch machine.
Er zijn vele manieren om scherpe gereedschappen te krijgen. Ze werken allemaal als je de techniek beheerst. Waterstenen, oliestenen, slijpbanden, korundstenen , cbn stenen en diamant. Voor standaard slijpwerk maakt het niet uit je krijgt als je het kan een goed resultaat. Kan je niet slijpen of wil je de tijd er niet insteken om het te leren dan blijf ik het tormeksysteem het beste vinden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Knikkerkoning, op mijn werk gebruiken we dit systeem. Op mijn machines bouwde ikzelf iets in metaal. Je vindt andere ideeën , ook van houten constructies, genoeg op het internet.

1624862339046.png



Het maakt niet uit hoe het eruit ziet, als de beitelsteun maar

1) in elke hoek ( inclinatie) kan worden ingesteld

2) als de plateau ook nog eens dicht (max 2 mm) bij de steen of CBN kan gezet worden, in welke hoek de plateau ook ingesteld wordt.

Het wettelijk verplichte dichtbij plaatsen is om te vermijden dat je vinger tussen de schijf of steen en de leunspaan zou komen wanneer de machine aan het draaien is en je die er niet meer van tussen uit kunt krijgen. Het opslijpen van vingers is heel pijnlijk. Bovendien is de lastarm van de hefboom kleiner.

Op mijn werk wordt ik niet opgejaagd door mijn directeur omdat het slijpen met Tormeks te lang duurt. Maar in veel bedrijven werden ze om deze reden buiten gezet.
Spiraalboren ( voor metaal te boren en betonboren, slijpen uit de hand gaat prima op een bankslijper. Het wordt niet eens overwogen om dat eens op een Tormek te proberen. Voor de prijs van het Tormec borenslijp hulpstuk (hebben en willen we niet) , koop je meerdere bankslijpers


Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.