Advies schuurmachine

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Voor wat aankomende projectjes en uitbreiding van men arsenaal ben ik aan het kijken voor een schuurmachine. Momenteel heb ik enkel een Bosch GSS en een schuurschijf voor op een haakse slijper, de 2 uitersten van het spectrum zo'n beetje. Wat ik nu zoek zou voor vlakke oppervlaktes zijn, gaande van hardhouten snijplanken tot plaatmateriaal en licht opschuren van primer/verf. Na wat rondkijken begrijp ik dat een random excenter het meest all round gaat zijn maar blijf ik met wat vragen achter vooral omdat er weinig over sommige merken te vinden is.

Graag zou ik wat input hebben van waar jullie ervaring mee hebben of andere toestellen dan wat ik vermeld.

1. Zou een turbo/gedreven variant een meerwaarde zijn? Ik heb geen vlak/vandikte bank en koop daarom voorlopig geschaafd in, maar zou bijvoorbeeld face of endgrain dingen maken. Dus ik denk dat een rotex actie me de mogelijkheid bied om de eerste opkuis wat sneller te doen.
2. Kan ik met een 5mm uitslag fijn genoeg resultaat bereiken of kan ik beter de GSS gebruiken of overwegen dan ik ook een 3mm nodig heb? Zelf verwacht ik geen probleem op hardhout maar mss wel voor het opschuren van primer.
3. Welk merk, toestel? De Festool rotex en ETS EC zijn mij te duur, zelfs tweedehands. Zonder Rotex actie zou ik voor de flex ORE EC 150/5 gaan, de ergonomie van de festool ETS aan de helft van de prijs en hierdoor een grote streep voor vind ik tov de andere merken maar er is weinig over te vinden.
Met rotex actie dacht ik aan Bosch GET 75-150, niet veel duurder dan de flex. En er is ook een Metabo SXE 450 Turbotec, hiervan is niet duidelijk of de turbo effectief een rotex is of gewoon meer toerental. Dit toestel heeft 2 standen van uitslag echter twijfel ik wat aan de degelijkheid, de goedkope toestellen van Metabo heb ik een negatieve bias tegenover.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Ik ben wel tevreden over de Metabo sxe450 turbotec.
Hij heeft geen direct aangedreven stand (zoals de Rotex ).
Bij langdurig schuren krijg ik wel wat tintelingen in mij. Hand, maar dat kun je ook niet anders verwachten voor deze prijs.

Bij kaalschuren gebruik ik de 5mm stand en alleen opschuren doe ik met de 3mm stand.
Als schuurpapier gebruik ik het gaas van ecotools. Denk er wel aan dat je bij schuur was een Afzuiging moet hebben.
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik ben wel tevreden over de Metabo sxe450 turbotec.
Hij heeft geen direct aangedreven stand (zoals de Rotex ).
Bij langdurig schuren krijg ik wel wat tintelingen in mij. Hand, maar dat kun je ook niet anders verwachten voor deze prijs.

Bij kaalschuren gebruik ik de 5mm stand en alleen opschuren doe ik met de 3mm stand.
Als schuurpapier gebruik ik het gaas van ecotools. Denk er wel aan dat je bij schuur was een Afzuiging moet hebben.
Ik heb die Bosch GET 75-150. Indertijd gekocht als goedkoper Rotex alternatief. Voornamelijk om de boot kaal te schuren. Als je veel moet afnemen is dit een prima machine. Voor afwerking wel een beetje te zwaar, maar daar heb ik een andere machine voor. Goed schuurpapier scheelt enorm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Een snijplank word meestal niet glimmend afgewerkt dus je hoeft niet achter de komma te schuren. Ik verwacht dat je met een 5mm schuuruitslag prima uit de voeten kan. Lukt het niet heb je altijd nog je GSS.
Je zou ook nog kunnen kijken naar Mirka klonen. Ik heb de metabo versie daarvan die is 100 gelijk op bluetooth na en word ook bij mirka gemaakt. Wel wat goedkoper dan mirka maar niet echt goedkoop. Verder ben ik oud dealer van festool en heb dan ook daar mijn schuurmachines. Dat wil niet zeggen dat de andere slecht zijn. Vroeger was de oude Bosch GSS 16a een toppertje. Hoe de nieuwe zijn weet ik gewoon niet.
Kijk ook eens bij de filmpjes van Peter Millard hij heeft tests gedaan met goedkopere alternatieven voor Mirka.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zo'n bosch gss 16a heb ik ook al een jaar of 20 . Heeft alleen af en toe een nieuw excenter lager nodig. Gewoon met schuurpapier van de rol.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het is goedkoop. En de schuurzool is een stuk degelijker dan dat stuk plastic van festool weet ik uit ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.