Advies over een vlakschuurmachine gevraagd

Hallo allemaal,

Na een lange afwezigheid pak ik het klussen weer op. Ik heb een Festool vlakschuurmachine van inmiddels 13 jaar oud die langzamerhand de geest aan het geven is, na een paar minuten schuren begint het toerental uit eigen beweging te variëren om er daarna helemaal mee op te houden.

Ik gebruik de vlakschuurmachine voornamelijk bij de voorbereiding van schilderwerk voor kozijnen, een paar deuren en af en toe wat planken van hout hobbywerk. Een deel van de werkzaamheden is boven mijn hoofd en mijn armen zijn niet sterk. Gewicht van de machine is dus belangrijk. Net als de trillingsfrequentie.

Ik zoek dus een nieuwe vlakschuurmachine. Rondkijken in de laatste threads hier op het forum heeft mij alweer veel info gegeven maar ik ben er toch nog niet uit.

Ik kan een nieuwe Festool kopen (dat zou de RTS 400EQ worden). Maar rondkijkend zie ik ook schappelijker geprijsde apparaten zoals de Flex OSE 2-80 EC. Deze lijkt dezelfde kenmerken qua gewicht en trillingsfrequentie te hebben als de Festool. Beide rond de 250W en een min of meer gelijk geluidsniveau. Beide een aansluiting voor mijn Starmix.

Kan iemand mij adviseren waarom de Flex wel of niet ten opzichte van de Festool? Of zie ik nog een alternatieve machine over het hoofd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je kan ook eerst je huidige schuurmachine eens uit elkaar halen. Het klinkt alsof er een paar nieuwe lagers in moeten. Heeft die flex schuurmachine toerental regeling? Voor mij een reden om een ander model te kiezen. Elektronica gaat altijd stuk. Het cycloonfilter werkt prettiger dan een stofzuigerslang boven je hoofd tillen. Rupes is het zelfde maar dan zwart van kleur.
 
Je kan ook eerst je huidige schuurmachine eens uit elkaar halen. Het klinkt alsof er een paar nieuwe lagers in moeten. Heeft die flex schuurmachine toerental regeling? Voor mij een reden om een ander model te kiezen. Elektronica gaat altijd stuk. Het cycloonfilter werkt prettiger dan een stofzuigerslang boven je hoofd tillen. Rupes is het zelfde maar dan zwart van kleur.
@ Chevy66: Uit elkaar halen van een dergelijk apparaat is voor mij wel een uitdaging maar ga ik onderzoeken. Dank voor deze tip, had ik niet aan gedacht.

De Flex heeft een toerentalinstelling in 4 standen. Ik begrijp jouw opmerking daarover niet goed. Kies je bij een machine met toerentalregeling juist wel of juist niet een ander apparaat?

Rupes ga ik naar kijken. De kleur van het machientje is voor mij niet zo belangrijk....
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
klinkt als stof in electronica en schakelaar.
Dat had ik ook machine uitelkaargenomen en met perslucht alle onderdelen schoon gespoten.
Daarna alles weer netjes gemonteerd en de machine loopt weer als een zonnetje.

Groetnis,
Roeland
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik kies voor een ander model als dat mogelijk is. In mijn ervaring gaat altijd de elektronica stuk, terwijl de machine verder nog prima werkt. En als het printje dan nog leverbaar is, moet het erg veel kosten. ik heb mijn machines graag simpel. Wat er niet op zit, kan niet stuk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Mijn festool schuurmachines zijn ook oud en veel gebruikt. Zo af en toe (meestal als er een gevallen is) repareren en dan heb ik weer een nagenoeg nieuwe. Ja openschroeven en schoonblazen kan ook wel eens helpen. Ik heb ze het liefst zonder toerenregeling. Die gebruik ik toch bijna nooit. Festool heeft volgens mij vaste reparatieprijzen. Even informeren want op dat gebied loop ik wat achter.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Persoonlijk geef ik bijna altijd de voorkeur aan demonteren. Ik steekt er wat van op en soms lukt het te repareren zonder hoge kosten. Soms heb je echt geluk en ontdek je dat het een kleinigheidje is (zoals schoon blazen). En,,, soms heb ik pech en verniel ik iets tgv demonteren. Veel apparaten worden niet (meer) ontworpen op repareerbaarheid. Fabrikanten verkopen liever een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Persoonlijk geef ik bijna altijd de voorkeur aan demonteren. Ik steekt er wat van op en soms lukt het te repareren zonder hoge kosten. Soms heb je echt geluk en ontdek je dat het een kleinigheidje is (zoals schoon blazen). En,,, soms heb ik pech en verniel ik iets tgv demonteren. Veel apparaten worden niet (meer) ontworpen op repareerbaarheid. Fabrikanten verkopen liever een nieuwe.
Ik ben vrijwilliger bij een repair cafe. Bijna alles wat binnengebracht wordt kan gerepareerd worden. Zeker als het kwatiteits spullen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben vrijwilliger bij een repair cafe. Bijna alles wat binnengebracht wordt kan gerepareerd worden. Zeker als het kwatiteits spullen zijn.
Ben ik met je eens. Kwaliteitsspullen zijn iha beter repareerbaar. (bijv Miele) Maar er is een tendens om repareren moeilijker te maken dan nodig. Bijv vervangen van accus van veel laptops. Mooi dat er repair- cafés zijn
 
Dank allemaal voor jullie reacties.
Ik ga komend weekend de machine uit elkaar halen en schoon blazen. Zal laten weten of het gelukt is.
Wat betreft het al dan niet aanwezig zijn van een variabel toerental: de huidige machine heeft het ook maar ik kan me niet herinneren het ooit gebruikt te hebben. En ik ben het met Chevy66 eens dat alle toeters en bellen kapot kunnen (en vaak zullen) gaan. De Rupes vlakschuur kan je overigens naar keuze kopen met en zonder toerental regelaar.
 
Inmiddels ben ik hier weer verder mee. Ik heb mijn Festool uitgeblazen met hulp van de compressor. Zonder hem te demonteren, dat is voor mij een grote stap verder. Na het uitblazen functioneert de schuurmachine beter. Maar niet zoals het was. Ik kan nu weer een 10-20 minuten schuren en dan gaat hij weer jengelen en wordt warm. Komend weekend ga ik de behuizing loshalen en verder blazen/schoon maken. Helemaal demonteren durf ik niet zo. Loshalen zal wel lukken...., terug alles werkend is maar de vraag.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Nou, je bent van plan om een andere te kopen, dus als je festool je reparatiepoging niet overleeft is er geen man overboord.
Bovendien denk ik dat het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten prima gaat lukken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Hij zal toch het lager en het veld moeten controleren. Het excenter of dit nog vlak is. Lager vervangen is soms een rotwerkje je komt er soms lastig bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.