Advies nodig eiken schijven voor tafelblad

MarleenL

Nieuw lid
5 mrt 2021
2
0
Hallo allen,

Ik heb meerdere eiken schijven gezaagd met de bedoeling om er bijzettafeltjes van te maken.
Ik heb nog wat vragen met betrekking tot het drogen van het hout.

Hoe kan ik het het beste laten drogen? Uit de zon, op een stapel met latjes ertussen?
Om het scheuren te voorkomen heb ik gehoord dat het slim kan zijn om er een multiplex plaatje onder te plakken, moet dit voor het drogen of tijdens? Wat is jullie ervaring hiermee?
Ook las ik op dit forum iets over houtlijm. Werkt dit en kan je nadien het houdt nog behandelen met bijvoorbeeld olie?
Vervolgens het behandelen van de tafel. Met olie of met beits?

Ik heb even een foto toegevoegd van een van de stukken hout en het idee wat het moet worden.7CE81E07-0D4F-4369-A66F-6B2BC3AAA86D[3141].JPGIMG_0010[3142].JPG

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!! :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom hier Marleen! Er zijn verschillende manieren om hier mee om te gaan, maar vooropgesteld dat het geen gemakkelijke klus is om de schijven heel te houden. Ik laat kwetsbaar hout vaak wel drogen nadat ik het twee keer insmeer met (verdunde) goedkope houtlijm. Nadeel is wel dat je dan op veel langere droogtijden uitkomt. Aan de wind drogen kan met ltjes ertussen, uit de zon op een schaduwrijke plek is dan de beste oplossing. Hangt dan van de houtsoort af of het neigt tot scheuren. De oplossing met het verlijmen van een multiplexplaatje is voor mij nieuw. Ben heel erg benieuwd naar ervaringen daarmee. Andere oplossing is om van de nood een deugd te maken en de schuren met z.g. vlinders te verbinden. Zie dit voorbeeld van mijn hand.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

MarleenL

Nieuw lid
5 mrt 2021
2
0
Bedankt voor je reactie Fons!
Smeer je dan beide kanten in met hout lijm? En kun je het daarna nog behandelen met olie of iets anders?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik smeer hele stammetjes en plankjes dan in, dus beide kanten. Als ik het ga gebruiken, schaaf of frees ik de lijmlaag er vanaf, dan goed schuren en dan is lak, olie of was te gebruiken. Alleen als er diepere delen met lijm zijn gevuld kan je daar problemen mee krijgen....

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.