Advies mbt hars om een spleet te vullen

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb een niet-houtgebonden vraag maar omdat het over hars gaat, wat je in het houtwereldje ook regelmatig tegenkomt, durf ik hem hier wel te stellen.
Wij hadden een IKEA composiet aanrechtblad met daarin een gasfornuis. We wilden daar een inductie-kookplaat in hebben en daarvoor moest het gat in het blad groter worden gemaakt en dat heb ik zelf gedaan, met de invalzaag en een zaagblad voor trespa en metaal. Daarbij is het gat net te groot geworden zodat er aan de achterkant van de kookplaat nog een spleet te zien is. De spleet is 3 a 4 mm breed en best lang, 60 cm ongeveer.
Ik wilde de spleet vullen met epoxyhars; een zijkant maken van hout, een bodem van hout, goed vloeistofdicht maken en dan vloeibare hars met pigment erin gieten. Ik heb advies gevraagd bij een leverancier, Polystershoppen.nl, maar die zijn niet heel positief. Epoxy hecht slecht aan het composiet en het is niet temperatuurbestendig. Heel heet moet het daar, net achter de kookplaat niet worden, maar met een flinke pan op de plaat zal de temper wel toenemen. ik vroeg toen of hun vinylesterhars (een polyester) dan een beter idee was, die is nl bestand tegen temperaturen van max. 150 graden. Dat durfden ze niet te zeggen, ook daar zou de hechting aan het composiet een probleem kunnen zijn.

wat denken julle? Het gaat dus om een toepassing waar geen kracht op komt te staan (de inductieplaat komt een paar mm over de gevulde spleet te liggen maar hoeft niet te hechten). Kan dit met hars gevuld worden? Zal ik er nog wat glasvezel in doen? Of is er een betere oplossing waar ik nog aan gedacht heb?
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Bedrijven die een terazzo vloer maken, hebben ook mallen voor keukenbladen en dorpels cq vensterbanken. Wellicht dat hun ook reparaties uitvoeren. Kosten? Geen idee.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Dank jullie wel. Ik moest wel een beetje lachen; het is zo net alsof je op woodworking.nl een vraag stelt over hoe je iets met hout kunt maken en dat 2 mensen dan antwoorden "ik ken wel bedrijven die dat waarschijnlijk wel voor jou kunnen maken" 🙂
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Dank jullie wel. Ik moest wel een beetje lachen; het is zo net alsof je op woodworking.nl een vraag stelt over hoe je iets met hout kunt maken en dat 2 mensen dan antwoorden "ik ken wel bedrijven die dat waarschijnlijk wel voor jou kunnen maken" 🙂
😁😁😁.
Epoxy en composiet kan ik dan ook geen hout noemen... vandaar.🤭
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Mss Ikea om advies vragen over waar hun <composiet> uit bestaat, wat daar wel niet op hecht enz. Er zjn nogal wat verschillende composieten in omloop;ik denk dat je met glasvezeversterkt polyester een heel eind komt, echte de temp bestendigheid is dan beperkt.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
je kunt altjd epoxy of polyester proberen op het stuk wat je hebt uitgzaagd toch?
Ja precies, ik denk dat ik dat ga doen. Ze hebben polyester hars die tot 150 graden kan hebben, daar durf ik het wel mee aan, zo heet moet het daarachter niet worden. Maar eerst testen dus of het hecht.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet hoe het aan de andere kanten uitpakt, maar je zou ook uit dun (1 mm?) rvs een vierkante ring kunnen laten uitsnijden/laseren die rondom de inductieplaat zeg 1 cm uitsteekt en zo ook achter het gat afdekt. Beetje kit er tussen en klaar.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Is het niet makkelijker om een latje/strip op dikte en lengte te zagen en dan tegen de aanrecht lijmen met wood max D4? Neem het hout gelijk aan de aanrecht, dan valt het minder op.
Het fornuis moet wel even uit.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Is het niet makkelijker om een latje/strip op dikte en lengte te zagen en dan tegen de aanrecht lijmen met wood max D4? Neem het hout gelijk aan de aanrecht, dan valt het minder op.
Het fornuis moet wel even uit.
Dat is eigenlijk wel een briljante opmerking. Ik was totaal gefocust op hars (epoxy of polyester) omdat iemand dat als tip had genoemd, maar waarom zou ik niet gewoon met hout werken? Die hars moet ik ook op kleur brengen als ik het mooi wil hebben, dan kan ik mijn energie wellicht beter steken in het vinden van de juiste lak oid om het hout te kleuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joop van M

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Siliconenkit is goed hittebestendi, gebruikte het vroeger als pakking waar de uitlaat op de cilinder zit.. Is er ook in zwart en grijs, hecht waarschijnlijk ruim voldoende goed. Even een steuntje geven met een latje oid en netjes glad strijken. Of iets wat mooi glad is aan de bovenkant en dan van onderaf kitten.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.