advies kolomboor

Hermannus

Nieuw lid
10 okt 2023
12
6
Meuse, Frankrijk
Goedemiddag,

Ik ben mij aan het oriënteren op een kolomboormachine. Op dit moment gaat mijn interesse uit naar de Contimac CH16N, waar ik goede recenties over heb gelezen. Naar ik vond bij mij zoektocht ook de Torros DT20M, die iets goedkoper is. Deze heeft wel iets minder vermogen (600 W) dan de Contimac (750 W). Verder komen de specificaties redelijk met elkaar overeen.

Heeft iemand ervaring met de Torros kolomboor, of anderszins een advies?

Laatst bewerkt:

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.534
830
Moordrecht
Wat ga je ermee doen en hoeveel ruimte heb je? Er gaan hier hele goede verhalen over de Bosch PBD40, direct drive en dus automatisch instelbaar.

Ikzelf heb een 2e hands HBM monster vloerstaander. Ik heb de hoogte echter tot nu toe 1x nodig gehad en dat had met een kleinere ook gekund, zij het met wat kunst- en vliegwerk. Voor de meeste toepassingen is een kleiner exemplaar echter meer dan voldoende. Ik heb ooit eens een Contimac gehad en wat me daarbij toe direct opviel, was dat hij zo stil was.

• Leuk
Waarderingen: Hermannus

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.618
1.199
Omgeving Leiden
Van marktplaats heb ik dit fotootje geplukt van de spaninrichting van de Contimac. Ik weet niet of dat bij recente exemplaren ook zo is, maar ik vind het wat klungelig gemaakt.
De Torros ( niet Torres ) heeft in mijn ogen wel een fatsoenlijk spanmechanisme.
20250615_160539.jpg
20250615_161048.jpg

• Leuk

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
655
185
Arnhem - Schaarsbergen
Goedemiddag,

Ik ben mij aan het oriënteren op een kolomboormachine. Op dit moment gaat mijn interesse uit naar de Contimac CH16N, waar ik goede recenties over heb gelezen. Naar ik vond bij mij zoektocht ook de Torres DT20M, die iets goedkoper is. Deze heeft wel iets minder vermogen (600 W) dan de Contimac (750 W). Verder komen de specificaties redelijk met elkaar overeen.

Kijk naast de uitlading ook naar de boordiepte. Bij goedkopere machines is die soms maar 60mm.

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.181
2.567
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf heb ik een grote contimac
gebruik die erg weinig
mijn favoriet blijft een boorstandaard van wolfcraft + een metabo-klopboormachine met een (standaard)kraag van 43 mm
beide 30 j oud
de standaard heeft een vertikale verplaatsing van 80 mm, maar als ik de de houder niet blokkeer kan ik de volledige hoogte van de standaard rijden
de voet heb ik op een meubelplaat van 60x60 cm geplaatst
meeneembaar + kan ik overal op zetten en klemmen
door de houder te draaien, kan ik zelfs naast de voet boren
de snelheid van de boormachine kan ik regelen

• Leuk
Waarderingen: Musicus

Hermannus

Nieuw lid
10 okt 2023
12
6
Meuse, Frankrijk
Van marktplaats heb ik dit fotootje geplukt van de spaninrichting van de Contimac. Ik weet niet of dat bij recente exemplaren ook zo is, maar ik vind het wat klungelig gemaakt.
De Torros ( niet Torres ) heeft in mijn ogen wel een fatsoenlijk spanmechanisme.
Bekijk bijlage 157575
Bekijk bijlage 157576
Het is inderdaad Torros, ik heb het gewijzigd.

Van nieuwe Contimacs heb ik geen plaatjes gevonden van de rechterzijde. Bij een veiling heb ik nog het volgende plaatje gevonden, maar het bouwjaar was niet vermeld!

1750077351352.jpeg
Zo te zien is er niet veel aan veranderd.

Nu is het spanmechanisme maar een aspect. Ik vind echter geen reviews van de Torros kolomboor. De specs zien er volgens mij wel veelbelovend uit, voor zover ik dat als beginner kan beoordelen! Ook een gegarandeerde rondloopnauwkeurigheid van minder dan 0,02 mm is volgens mij erg goed en zelfs beter als bij de Contimac.

Hermannus

Nieuw lid
10 okt 2023
12
6
Meuse, Frankrijk
Goedemiddag,

Ik ben mij aan het oriënteren op een kolomboormachine. Op dit moment gaat mijn interesse uit naar de Contimac CH16N, waar ik goede recenties over heb gelezen. Naar ik vond bij mij zoektocht ook de Torros DT20M, die iets goedkoper is. Deze heeft wel iets minder vermogen (600 W) dan de Contimac (750 W). Verder komen de specificaties redelijk met elkaar overeen.

Wat ga je ermee doen en hoeveel ruimte heb je? Er gaan hier hele goede verhalen over de Bosch PBD40, direct drive en dus automatisch instelbaar.

Ikzelf heb een 2e hands HBM monster vloerstaander. Ik heb de hoogte echter tot nu toe 1x nodig gehad en dat had met een kleinere ook gekund, zij het met wat kunst- en vliegwerk. Voor de meeste toepassingen is een kleiner exemplaar echter meer dan voldoende. Ik heb ooit eens een Contimac gehad en wat me daarbij toe direct opviel, was dat hij zo stil was.
De Bosch PBD krijgt inderdaad goede recenties en ik heb meerdere Bosch apparaten waar ik tevreden over ben. De Bosch PBD is wel wat licht en heeft qua formaat van werkstukken zijn beperkingen. Ik ben vabn plan wat meubelstukken te gaan maken en zoek daarom toch naar een wat groter formaat.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.893
598
Mijn (ook al pakweg 10 jaar oude) Contimac CH18 heeft hetzelfde spanmechanisme als de Torros, internetfoto:

Schermafbeelding 2025-06-16 153352.png

Verder ben ik voor houtbewerking helemaal tevreden over het ding, even een tafel met wat T-tracks en geleiderail erop monteren en jaren plezier van hebben (y)

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
96
49
Velserbroek
www.ssrp.nl
Ik heb een HBM 20 met Digitale Diepteuitlezing. Bevalt prima.
Verlichting is een must! Ook de afstand van de spindel tot tafel en voet is met houtwerk van belang.
Van veel kolomboormachines is de kolom m.i. te dun. Met een diameter van 72 mm gaat het boren o.a. in staal en rvs wel goed.

Bijlagen

• 20221202_143746.jpg
    20221202_143746.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 5

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.468
3.525
Gaanderen
Het is inderdaad Torros, ik heb het gewijzigd.

Van nieuwe Contimacs heb ik geen plaatjes gevonden van de rechterzijde. Bij een veiling heb ik nog het volgende plaatje gevonden, maar het bouwjaar was niet vermeld!

Bekijk bijlage 157594
Zo te zien is er niet veel aan veranderd.

Nu is het spanmechanisme maar een aspect. Ik vind echter geen reviews van de Torros kolomboor. De specs zien er volgens mij wel veelbelovend uit, voor zover ik dat als beginner kan beoordelen! Ook een gegarandeerde rondloopnauwkeurigheid van minder dan 0,02 mm is volgens mij erg goed en zelfs beter als bij de Contimac.
Ik geloof niets van een rondloopnauwkeurigheid van 0.02 mm, met boorkop en boor.. Dan moet je een machine hebben die dik in de 4 cijfers zit. Dat is voor houtbewerking ook niet nodig. Een tiende mm is voldoende. Of deze machine dat haalt weet ik niet. Ik heb er een hard hoofd in.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.