Advies houtlijm schuurdeur

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Ik heb geen ervaring met lijmen in buitenconstructies dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben bezig met het maken van een dubbele schuurdeur (enkele deur is ca. 200cm hoog en 110cm breed). Constructie is een frame van vuren met onder, midden en bovenregel (ca. 14 cm breed). De regels zitten aan de stijlen vast dmv een slisverbinding. Ik maakte deze verbinding voor het eerst, dus de ene hoek is wat 'passender' dan de andere. Twee verbindingen schuif ik er vrij makkelijk in, met een voeler heb ik daar ca. 1mm speling (iets meer of minder), de anderen gaan wat stroever en tik ik met een hamer op z'n plek. Na wat speurwerk op het forum kom ik op het volgende:
  • Woodmax kan goed werken, maar heeft minimaal 1mm speling nodig - lijkt dus minder geschikt voor de passende verbindingen
  • PU bruislijm wordt juist zwakker als de verbinding niet helemaal nauw aansluit - lijkt dus minder geschikt voor de minder passende verbindingen (zag o.a. filmpje van Mattias Wandel die dat duidelijk liet zien)
Zoals gezegd is het de eerste keer dat ik zoiets ga verlijmen, dus ik schat ik dat ik wel wat tijd nodig heb tijdens het verlijmen. Ik denk daarom dat lijmen zoals KM45 of Tifa Tix afvallen, die zitten geloof ik binnen een kwartier vast.

Ik zou natuurlijk verschillende lijmen kunnen gebruiken, maar heb liever gewoon een lijm waarmee ik het geheel in een keer in elkaar zet. Welke lijm zouden jullie adviseren?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
821
164
Twello
gewoon de watervaste witte. Bruislijm heeft als nadeel dat het later kapot knapt. Dus soms is het erger dan de kwaal.
Zorg dat de stukken zo goed mogelijk passen, dan heb je weinig te stoppen.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Dank voor de reacties. Ik zie dat de PVAc D4 lijmen allemaal een vrij korte open tijd hebben (ca 10 min), ik vrees dat dat niet genoeg is om de deur netjes haaks te klemmen. Zijn er ook ook alternatieven waarbij ik wat langer de tijd heb? En is de 1mm speling een groot probleem, kan ik dat nog wat 'repareren' of gewoon goed klemmen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.232
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zie dat de PVAc D4 lijmen allemaal een vrij korte open tijd hebben (ca 10 min), ik vrees dat dat niet genoeg is om de deur netjes haaks te klemmen.
da's de gemiddelde open tijd voor witte houtlijm
haaks klemmen kan je voorbereiden
maak vooraf een voldoende grote L-hoek in 90°, waartegen je de deur klemt of op zijn minst plaatst
voor haaks werk waar een afwijking toegelaten is, gebruik ik zelfs een pallet, waarop ik 2 latten in 90° gevezen heb
moet het preciezer zijn, neem dan een plaat & schroef de latten daar op
jouw deur zal direct haaks staan
ff de diagonalen controleren & klaar is kees !
die 1 mm speling kan je opvangen door in beperkte mate zaagsel tussen de lijm te mengen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
En eventueel de deur in meerdere delen verlijmen, en tussendoor een paar uur in de klemmen laten?
Van tevoren zonder lijm passen en kijken welke delen haalbaar zijn en welke delen op een later moment erbij aan te lijmen zijn.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
da's de gemiddelde open tijd voor witte houtlijm
haaks klemmen kan je voorbereiden
maak vooraf een voldoende grote L-hoek in 90°, waartegen je de deur klemt of op zijn minst plaatst
voor haaks werk waar een afwijking toegelaten is, gebruik ik zelfs een pallet, waarop ik 2 latten in 90° gevezen heb
moet het preciezer zijn, neem dan een plaat & schroef de latten daar op
jouw deur zal direct haaks staan
ff de diagonalen controleren & klaar is kees !
die 1 mm speling kan je opvangen door in beperkte mate zaagsel tussen de lijm te mengen
Dat is in theorie een goede optie, alleen heb ik de stijlen ruim gezaagd (in de lengte), om het later netjes recht af te zagen met een cirkelzaag, dat stuk steekt dus nu wat uit, dan lukt jouw optie niet meer. Tenzij... ik een inkeping maak waar dit uitstekende deel invalt, dan zou het wel kunnen denk ik.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
En eventueel de deur in meerdere delen verlijmen, en tussendoor een paar uur in de klemmen laten?
Van tevoren zonder lijm passen en kijken welke delen haalbaar zijn en welke delen op een later moment erbij aan te lijmen zijn.
Kom ik dan niet in de problemen met de haaksheid? Ik kan dan nml niet de diagonalen meten.

Iemand ervaring met de 2k PU lijm van Bison (Bison | Product Daarbij heb ik zowel wat meer tijd en is ook spleetvullend. Moet alleen wel vochtigheid onder de 18% liggen, weet niet of ik dat haal, heb een erg hoge luchtvochtigheid in mijn schuur. Krijg binnenkort een vochtmetertje binnen, dan kan ik dat meten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Kom ik dan niet in de problemen met de haaksheid? Ik kan dan nml niet de diagonalen meten.
alleen heb ik de stijlen ruim gezaagd (in de lengte), om het later netjes recht af te zagen met een cirkelzaag
Als je het later afzaagt met de cirkelzaag heb je iets speling om de hoeken uiteindelijk 100% haaks te krijgen voor de passing. Maar het binnendeel moet natuurlijk inderdaad ook wel 99% haaks zijn om mooi te worden.
Je moet in ieder geval de zaak eerst droog in elkaar zetten (en dan dus haaks leggen), en op de beide buitenste delen aangeven waar je 'm later wilt afzagen. Vervolgens op alle delen markeringen aanbrengen; als bij het lijmen de markeringen tegen elkaar komen, heb je 'm toch exact gelijk als in de proefopstelling?

En je kunt met het in delen lijmen nog steeds met de eerder genoemde mal werken, alleen dan niet overal lijm tussen doen en zodoende sneller in de klemmen zetten. Later het niet gelijmde deel (als je dat nodig hebt om 'm haaks uit te lijnen) weer uiteen halen en vervolgens dat lijmen.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
heb je een schets van hoe je het op brutomaat ik mekaar zou zetten ?
werk je met een spatpen ?
hoe dacht je het haaks te verlijmen als je stijlen overmaats zijn ?
Geen spatpen, eerste keer dat ik zo'n soort verbinding maak, dus ik wilde het mezelf niet meteen te moeilijk maken, vandaar ook de slisverbinding. Zie bijgevoegde schets, waar de stijlen overigens niet overmaats getekend zijn.
Mijn plan was om te klemmen en vervolgens met een grote winkelhaak de hoeken te meten + diagonalen met rolmaat om haaksheid te bepalen en evt aan te passen door met de lijmklemmen te spelen.

Zijn er trouwens nog trucjes om die diagonale nauwkeurig in je eentje te meten? Of duwt iedereen gewoon die rolmaat in de verre hoek en meet je bij de hoek dichtbij jezelf. Zit natuurlijk beetje variatie in aan de hand van hoe je de rolmaat in de hoek duwt.
 

Bijlagen

  • JPEG-afbeelding 9.jpeg
    JPEG-afbeelding 9.jpeg
    182 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Als je het later afzaagt met de cirkelzaag heb je iets speling om de hoeken uiteindelijk 100% haaks te krijgen voor de passing. Maar het binnendeel moet natuurlijk inderdaad ook wel 99% haaks zijn om mooi te worden.
Je moet in ieder geval de zaak eerst droog in elkaar zetten (en dan dus haaks leggen), en op de beide buitenste delen aangeven waar je 'm later wilt afzagen. Vervolgens op alle delen markeringen aanbrengen; als bij het lijmen de markeringen tegen elkaar komen, heb je 'm toch exact gelijk als in de proefopstelling?

En je kunt met het in delen lijmen nog steeds met de eerder genoemde mal werken, alleen dan niet overal lijm tussen doen en zodoende sneller in de klemmen zetten. Later het niet gelijmde deel (als je dat nodig hebt om 'm haaks uit te lijnen) weer uiteen halen en vervolgens dat lijmen.
Ik snap m, slimme aanpak. Dan heb ik de mal misschien niet eens nodig. Ik zou dan ook nog de Woodmax kunnen gebruiken om de lossere verbindingen te lijmen, en een meer standaard D4 PVAc lijm om de rest te doen (als ik het toch in delen ga verlijmen).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.232
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zie bijgevoegde schets, waar de stijlen overigens niet overmaats getekend zijn.
zelfs bij overmaats starten dien je er op te letten dat de binnenzijden haaks zijn
de buitenzijde van de deur kan je na lijmen nog haaks zagen
de binnenzijde niet

Zijn er trouwens nog trucjes om die diagonale nauwkeurig in je eentje te meten?
als je niet overmaats werkt, dus direct op netto-maat zaagt, dan kan je de diagonalen met een rolmaat controleren
zet het midden van de haak van de rolmaat op de punt van de hoek
hou in de hoek waar je meet de rolmaat links & rechts telkens ofwel langs de binnenzijde of de buitenzijde van de hoek
 
  • Leuk
Waarderingen: NRGd

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Diagonaal meten gaat veel eenvoudiger met een lange lat en niet met een rolmaat! 2x een lijntje op de lat. gemiddelde tussen de lijntjes is haaks. Werkt alleen super.
Waarom heb je de schoren niet tot in de hoeken laten lopen?
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Diagonaal meten gaat veel eenvoudiger met een lange lat en niet met een rolmaat! 2x een lijntje op de lat. gemiddelde tussen de lijntjes is haaks. Werkt alleen super.
Waarom heb je de schoren niet tot in de hoeken laten lopen?
Dank voor de tip! Dus op een lange lat de ene diagonaal markeren en dan controleren of het overeenkomt met de andere?

Ik las in een paar andere topics over schuurdeuren dat het in de hoeken zetten van de schoren de verbinding onder druk zet, en dat je ze daarom beter een paar centimeter boven de verbinding kunt laten beginnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Wat is de temperatuur in je schuur?
De open tijd is afhankelijk van de temperatuur. In een koude ruimte is de open tijd normaal gezien langer dan 20 minuten.
Zorg dat alles past voordat je begint te lijmen (dus eerst koud monteren). Leg alle gereedschap en lijmklemmen gereed. Vraag hulp. Met twee lijm aanbrengen en klemmen gaat een stuk sneller.
Als je zorgt dat alles vlot verloopt door een goede voorbereiding zou de open tijd geen probleem mogen zijn.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Wat is de temperatuur in je schuur?
De open tijd is afhankelijk van de temperatuur. In een koude ruimte is de open tijd normaal gezien langer dan 20 minuten.
Zorg dat alles past voordat je begint te lijmen (dus eerst koud monteren). Leg alle gereedschap en lijmklemmen gereed. Vraag hulp. Met twee lijm aanbrengen en klemmen gaat een stuk sneller.
Als je zorgt dat alles vlot verloopt door een goede voorbereiding zou de open tijd geen probleem mogen zijn.
Dank voor de tips! Het is nu vrij koud in mijn schuur, zo'n 4-5 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur :) Fijn dat het dan wat langzamer droogt, zag alleen bij sommige lijmen dat ik ze niet beneden de 5 graden moet verwerken, dus dat wordt even goed timen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
Twee verbindingen schuif ik er vrij makkelijk in, met een voeler heb ik daar ca. 1mm speling (iets meer of minder),
volgens mij kan je hier geen gewone PVAC lijm gebruiken maar beter iets als een Rectavit Stuctan Wood (Structan Wood | Rectavit) is geen bruislijm maar wel vullend tot 1 mm. (specificaties en verwerking vind je via de link). Bij gewone houtlijm moet je een perfect contact hebben tussen de 2 te verlijmen delen en het is niet omdat de verbinding klemt ("anderen gaan wat stroever en tik ik met een hamer op z'n plek") dat je een contact hebt over de volledige oppervlakte, in het slechtste geval klemt het op 1cm² en de rest van de verbinding is open en dan ga je een heel zwakker verbinding krijgen met gewone houtlijm

groeten
Wim
 
  • Leuk
Waarderingen: NRGd

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Dank voor de tips! Het is nu vrij koud in mijn schuur, zo'n 4-5 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur :) Fijn dat het dan wat langzamer droogt, zag alleen bij sommige lijmen dat ik ze niet beneden de 5 graden moet verwerken, dus dat wordt even goed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.