Advies houtlijm schuurdeur

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Ik heb geen ervaring met lijmen in buitenconstructies dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben bezig met het maken van een dubbele schuurdeur (enkele deur is ca. 200cm hoog en 110cm breed). Constructie is een frame van vuren met onder, midden en bovenregel (ca. 14 cm breed). De regels zitten aan de stijlen vast dmv een slisverbinding. Ik maakte deze verbinding voor het eerst, dus de ene hoek is wat 'passender' dan de andere. Twee verbindingen schuif ik er vrij makkelijk in, met een voeler heb ik daar ca. 1mm speling (iets meer of minder), de anderen gaan wat stroever en tik ik met een hamer op z'n plek. Na wat speurwerk op het forum kom ik op het volgende:
  • Woodmax kan goed werken, maar heeft minimaal 1mm speling nodig - lijkt dus minder geschikt voor de passende verbindingen
  • PU bruislijm wordt juist zwakker als de verbinding niet helemaal nauw aansluit - lijkt dus minder geschikt voor de minder passende verbindingen (zag o.a. filmpje van Mattias Wandel die dat duidelijk liet zien)
Zoals gezegd is het de eerste keer dat ik zoiets ga verlijmen, dus ik schat ik dat ik wel wat tijd nodig heb tijdens het verlijmen. Ik denk daarom dat lijmen zoals KM45 of Tifa Tix afvallen, die zitten geloof ik binnen een kwartier vast.

Ik zou natuurlijk verschillende lijmen kunnen gebruiken, maar heb liever gewoon een lijm waarmee ik het geheel in een keer in elkaar zet. Welke lijm zouden jullie adviseren?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
821
164
Twello
gewoon de watervaste witte. Bruislijm heeft als nadeel dat het later kapot knapt. Dus soms is het erger dan de kwaal.
Zorg dat de stukken zo goed mogelijk passen, dan heb je weinig te stoppen.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem