advies gevraagd voor uithollen blad

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ja klopt, ik zit ook meer te denken dat je de randen eerst opdikt volgens jouw uitgangspunt en dan zijn methode volgt.... Maar ergens krijg ik nu het idee dat daar jouw startvraag lag:confused:
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Een massieve lijst/kader maken van 35mm hoog, 10mm dik, met ronde hoeken. Daarin een bodem maken in een groef/sponning van mdf met eiken fineer, de bodem werkt niet dus je kunt langs hout in 2 richtingen gebruiken. Of het helemaal van mdf/triplex maken en dit fineren, maar gaat wel steeds verder van het originele idee af. Ben benieuwd wat je gaat doen uiteindelijk en naar het resultaat.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Ik geloof dat je me verkeerd hebt begrepen, met langshout bedoel ik gewoon de richting zoals de lange zijkanten.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Houtmans, met een gefineerd plaatmateriaal als bodem heb ik inderdaad geen krimpproblemen meer, maar dat is inderdaad wel een grote stap. Maandag ga ik met de opdrachtgever overleggen. Ik moet er misschien 10 maken.....
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Natuurlijk is er een andere methode, wat dacht je van:
Maak een 'dun' blad met met 2x overlengte en zaag die eraf. Verbind die overlengtes met kopse uiteinden aan elkaar door er iets op te lijmen met krant ertussen. Neem dik en dubbelbreed deel voor langs rand. Dan zaag deze beide dubbele delen beetje bij beetje hol langs een geleider over de cirkelzaag. Deze geleider maakt hoek tov cirkelzaag en door de cirkelzaag steeds iets hoger zetten kun je zo holle lijsten zagen, als je tenminste het spouwmes verwijderd. (Het is veilig om bij deze zaagwijze het spouwmes te verwijderen, want je zaagt niets in 2en en dus geen kans op hout dat zich op de zaag vastklemt en terugkomt.)
Kopse delen van drager losmaken door krant te splijten, langs deel in 2 latten zagen en deze 4 delen aan blad lijmen. Dan mis je nog iets in de 4 hoeken. Dit kun je oplossen door een stukje profiel op te vullen met contraprofiel of een stukje profiel uit de lijst te zagen en rechthoekig stukje in te lijmen. Zo hoef je dan alleen de ronde binnenhoeken met de hand in juiste profiel te maken, maar dat moet te doen zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het zal wel aan mij liggen:eek:, maar ik snap er geen jota van hoe het moet worden en wat precieste bedoeling is.:cool:
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Chris, losse hoeken maken is natuurlijk een mogelijkheid, maar het is juist de bedoeling dat het blad de uitstraling krijgt alsof het uitgehold is. Daarvoor is het nodig dat de ronde hoeken en de zijkant uit één stok hout komen of lijken te komen.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ja geheel losse hoeken zie je natuurlijk goed. Maar als je alleen of het profiel opvult of er een stukje uitzaagt ter breedte van het profiel en dat in beide gevallen opvult met een stukje hout van hetzelfde deel dan zijn de kleur en tekening vrijwel hetzelfde en dus vrijwel onzichtbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.