Advies gevraagd voor lamineren van gebogen planken

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor het prototype van een stoel, wil ik hout buigen.
Ik dacht aan lamineren.
Ik wil planken maken die 115mm breed zijn en uiteindelijk 16 mm dik waarin 3 buigingen komen met de volgende radiussen:
247mm, 99mm en 814mm.
Nu vraag ik mij af: welk hout, welke dikte van lamellen en hoe dit hout te verkrijgen.
Ikzelf denk aan: essenhout, lamellen 2 - 3 mm en liefst zelf gezaagd uit balkjes of planken die ik bij Massave hoop te kopen.
Ik twijfel echter erg aan de dikte en aan de manier waarop te zagen.
Op mijn emcostar lintzaagje lukt het me zojuist wel om een aantal plakken hardhout van 2 - 3 mm van een hardhouten balkje te zagen,
maar of zoiets glad genoeg is om goed te buigen en lijmen, vraag ik me af.
En 2 mm door de vandiktebank lijkt me geen optie.

Iemand ervaringen, tips?
Misschien moet ik op zoek naar fineer?

Groeten
Ernst Kühne
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Stomen is ook een optie maar ik hoop eigenlijk dat lamineren en buigen van 2mm dikke lamellen geen probleem is, dat heb ik in verschillende topics gelezen. Probleem is echter vooral om het juiste hout en de juiste dikte te verkrijgen. Dat lees ik nergens.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
2 mm door de van dikte bank lukte bij mij niet hoor.
Ik heb er wel een oplossing voor gezocht.
Heb zelf een soort van dikte bankje gemaakt waar ik mijn Makita handschaaf op monteer. Zo kan ik tot op een tiende juist schaven tot zelfs 0.5 mm. Met scherpe mesjes uiteraard.
Heb het idee van een vlakbank die helemaal houtbouw was en heb er zelf de Makita boven gebouwd.
SDC14338_zpsec2bbd43.jpg
[/URL][/IMG]
SDC14340_zpsa4e64ee1.jpg
[/URL][/IMG]
SDC14341_zpsc1fe603f.jpg
[/URL][/IMG]
SDC14346_zps68693f6d.jpg
[/URL][/IMG]
Ik gebruik regelmatig maple ebben cocobolo zebrano of purperhart van 2 tot 3.5 mm dik die ik allemaal hiermee schaaf.
Groeten
Daniel
 

tuoh

Oud hout
Dik snijfineer zou ideaal zijn voor je klus, maar is niet overal even makkelijk verkrijgbaar. Zelf zagen werkt ook maar de stroken moeten nadien wel door de schaaf of schuurmachine alvorens ze kunnen gelijmd worden.

Als dik snijfineer kan bijna elke houtsoort dienst doen bij deze klus, een dikte van 2 à 3mm gaat sowieso werken, maar sommige fineren ga je eerst wel vochtig moeten maken alvorens te kunnen plooien zonder breukgevaar.


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Volgens mij moet 2 mm wel te schaven zijn. Uiteraard vlijmscherpe messen en een relatief lage doorvoersnelheid. Tevens is een steunplaat geen slecht idee. Dus gewoon een stuk plaat 18mm met een gladde bovenzijde , aan de voorkant een soort stop maken zodat de plaat zelf niet wordt doorgevoerd en dan schaven maar !!! Maar dan blijft de kans nog steeds aanwezig dat je af en toe "KNETTER,SCHEUR,ROMMELDEBOMMEL" hoort en er een stuk hout door de afzuigpijp verdwijnt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.