Advies gevraagd voor Douglas tuinschuur met verticale channelsiding afwerking

Paul123

Nieuw lid
10 mrt 2018
21
3
Drenthe
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het bouwen van een tuinhuis voor onze fietsen en tuingereedschap. Dit zal een Douglas houten gebouw worden met verticale channel siding planken (zie foto hieronder).
Globale buitenafmetingen: 5 x 2,7 meter met aan iedere kant ongeveer 20 cm dakoverstek. Voorzien van 1 brede deur in de korte kant en 2 lange smalle horizontale ramen in 1 lange zijkant.
1647971624449.png
De 6 staanders zijn 15 x 15 x 250 cm palen die op betonpoeren staan. Tussen de staanders liggen 8 x 20 cm opsluitbanden. Op de vloer liggen 50x50cm betontegels.
De ringbalken van 5 x 15 cm ga ik 'in' de staanders monteren door een inkeping van 5 x 15 in de staanders te maken. Bij iedere paal komen schoren van 5 x 15 x 75 cm.

Uiteindelijk zie je aan de buitenkant niets meer van alle balken omdat ik de buitenkant ga bekleden met channel siding (verticale planken) die van onder (paar cm van de grond) tot tegen de onderkant van de dakoverstek lopen.

Verder wil ik van balkjes van 4,5 x 7 cm een raamwerk maken op de opsluitbanden en tussen de palen. Dan uiteindelijk horizontale balkjes aan de buitenkant tegen de palen en 4,5 x 7 cm staanders zodat ik daarop weer de verticale channelsiding planken kan monteren. Ik hoop dat het duidelijk is. Ben helaas nog niet zo handig met Sketchup om het even te tekenen :)
1647971753503.png

Enkele vragen die ik heb waarvan ik hoop dat iemand hier iets kan zeggen:

- de gordingen (5 x 15 cm) moeten afschot gaan maken over de korte kant (3,1 m). Ik wil ze laten uitsteken over de ringbalken zodat ik de 20cm dakoverstek krijg. Ik zie hiervoor 2 opties:
1. leg de gording op de ringbalk en aan 1 kant maak ik een 3cm inkeping in de gording zodat hij over de ringbalk valt.
of
2. monteer een lat van 5 x 3 cm op 1 van de lange ringbalken (5 x 15 cm) en monteer daarop de gording. Daardoor ligt 1 kant van de gording 3 cm hoger dan de andere en heb ik ook afschot.

In beide gevallen zou ik een tellerkopschroef van boven door de gording willen schroeven in de ringbalk, waarbij ik in de gording eerst ongeveer 7 cm diep boor zodat ik een tellerkopschroef van 6 of 8 x 200 mm kan gebruiken.

1. Zien jullie voordelen in optie 1 of 2? Of zou ik iets anders moeten doen?
2. En gaat het goed als ik alleen 2 schroeven gebruik om de gording mee vast te zetten?
3. Wat is de maximale afstand tussen de gordingen van 5 x 15 cm als hij op 2,7 m overspanning (+2 x 20 cm overstek) op de ringbalk ligt? Is 60 cm te veel?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen! Alvast dank voor de moeite!

Gr,
Paul
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Hoi Paul,

Misschien heb je wat aan de balk schuif om de hort op hart maat te bepalen: Balkenschuif | Houtinfo

Om het afschot te creëren is een lat op de ring balk leggen wel zo makkelijk, maar een inkeping oogt misschien mooier. Een 3 cm inkeping in een 15 cm hoge balk gaat geen problemen geven. Kies de optie die je zelf het mooiste of makkelijkste vind.

2 schroeven per dwars ligger lijkt me voldoende. Pak lekker een 8 mm. Ik zou de dwarsligger over de hele hoogte voor boren. Een slangenboor van 230 mm lang kost je tegenwoordig nog geen 5 euro als je even zoekt.

Verder zou ik die schoren weg laten en diagonale stijlen aanbrengen in de wand constructie met de 4.5 x 7 balken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.