Advies gevraagd; plafondhoge kastdeuren tussen 2 muren

Kastdeur

Nieuw lid
24 apr 2023
5
0
Rotterdam
In mijn badkamer wil ik graag mijn wasmachine + wasdroger verbergen achter een dubbele houten kastdeur. Het is de bedoeling dat de deuren even groot worden en van vloer tot plafond lopen. Nu zou ik graag jullie advies willen wat het beste formaat is van de kastdeuren, om ze precies tussen de muur te laten lopen en geen grote ruimte tussen de 2 kastdeuren te laten ontstaan? En hoe kan ik het beste de 1cm dikte van de plint opvangen?

Een paar uitdagingen:
  • er zit (nog) geen kozijn aan de muur of iets anders waar de deur aan vast kan worden gemaakt
  • er zit een plintje onderin (7cm hoog, 1cm breed)
  • aan de rechterkant komt de tegelwand 1 cm naar binnen de ruimte in

Het gat dat ik achter de deuren wil verbergen is 87cm breed (buitenkant plint tot buitenkant plint) en 233cm hoog (vloer tot plafond).

Ik dacht zelf aan het volgende:
  • 2 deuren van 43,3cm breed (2mm speling per deur) en 232cm hoog (2x 5mm speling voor vloer en plafond)
  • Blum scharnier CLIP top 95°, voorliggend DIKKE DEUREN 71T9550
  • 2x houten balken aan de muur schroeven waar de scharnieren op worden bevestigd (hoe dik moet dit worden?)
Alvast bedankt voor de hulp. Zie foto's voor de situatie
 

Bijlagen

  • Tegelwand 1cm dik.jpeg
    Tegelwand 1cm dik.jpeg
    70,5 KB · Weergaven: 41
  • Plint 1cm dik.jpeg
    Plint 1cm dik.jpeg
    57,7 KB · Weergaven: 39
  • Wasmachine Drogerkast 87cmx233cm bxh.jpeg
    Wasmachine Drogerkast 87cmx233cm bxh.jpeg
    41,1 KB · Weergaven: 44

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een paar tips in random order:
- begin met het uitvullen vanaf het plint zodat je daar naar boven gaat;
- hoe ga je alles gemonteerd krijgen?
- zorg dat de lat die je op de muren bevestigt waterpas staan, dus met de latten haal je eventuele fouten in de muur of het stucwerk weg;
- die lat op de muur wil je zo dun mogelijk hebben, maar hij moet voldoende ruimte geven om de deuren open te laten gaan. 18mm is op zich een mooie maat.
- je kunt de latten met pluggen vast zetten, of met flinke dots montagekit. Daarna kun je altijd nog een paar pluggen toepassen.
- hoe breed is de wasmachine? Bedenk dat hij erin moet kunnen en voor onderhoud of vervanging moet je er wel bij kunnen:)
- Begin eens met het maken van schetsen waarin je alle maten weergeeft, en dan over de hoogte een paar keer meten. Dan zie je snel waar de afwijkingen zitten.
- is een enkele deur mogelijk? is misschien eenvoudiger dan twee deuren die ten op zichte van elkaar precies moeten passen. Een enkele deur kun je op een kozijn laten aansluiten.

Zo maar een paar zaken.
 

Kastdeur

Nieuw lid
24 apr 2023
5
0
Rotterdam
Even een paar tips in random order:
- begin met het uitvullen vanaf het plint zodat je daar naar boven gaat;
- hoe ga je alles gemonteerd krijgen?
- zorg dat de lat die je op de muren bevestigt waterpas staan, dus met de latten haal je eventuele fouten in de muur of het stucwerk weg;
- die lat op de muur wil je zo dun mogelijk hebben, maar hij moet voldoende ruimte geven om de deuren open te laten gaan. 18mm is op zich een mooie maat.
- je kunt de latten met pluggen vast zetten, of met flinke dots montagekit. Daarna kun je altijd nog een paar pluggen toepassen.
- hoe breed is de wasmachine? Bedenk dat hij erin moet kunnen en voor onderhoud of vervanging moet je er wel bij kunnen:)
- Begin eens met het maken van schetsen waarin je alle maten weergeeft, en dan over de hoogte een paar keer meten. Dan zie je snel waar de afwijkingen zitten.
- is een enkele deur mogelijk? is misschien eenvoudiger dan twee deuren die ten op zichte van elkaar precies moeten passen. Een enkele deur kun je op een kozijn laten aansluiten.

Zo maar een paar zaken.
Dank voor je snelle reactie!
Wat bedoel je precies met uitvullen vanaf de plint?
De wasmachine is 60cm breed en met 2 smalle deuren kan ik het eenvoudiger openen ivm de beschikbare ruimte. De grootste uitdaging vind in de plint van 7cm hoog die 1 cm uitsteekt aan de linkerkant. Hoe kan ik aan die kan het beste een deur van ~43,3cm breed maken?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dank voor je snelle reactie!
Wat bedoel je precies met uitvullen vanaf de plint?
De wasmachine is 60cm breed en met 2 smalle deuren kan ik het eenvoudiger openen ivm de beschikbare ruimte. De grootste uitdaging vind in de plint van 7cm hoog die 1 cm uitsteekt aan de linkerkant. Hoe kan ik aan die kan het beste een deur van ~43,3cm breed maken?
Vanaf bovenzijde plint zou ik met een 10mm lat naar het plafond gaan en die dan opdikken tot wat je nodig hebt voor de schroeven van je potacharnieren. Bijvoorbeeld nog een keer 10mm. Of 18mm mpx
Ik zou eerst zorgen voor een mooi haaks / recht “kozijn” en van daaruit de breedte van de deur bepalen. Dat gaat je veel tijd besparen bij het maken en afhangen van de deuren.
Meter is weten
 

jorisvh

Post veel
deuren tot de vloer icm de plinten maken het lastig. waarom wil je de deuren tot de vloer: esthetisch, praktisch (geen drempel om wasmachine in/uit te schuiven), …?

als ik het goed begrijp is de vrije opening, tussen de plinten en tegels 85 cm. daar krijg je dus nooit 2 deuren van 43,3cm tussen.
optie 1: smallere deuren tussen de plinten.
optie 2: minder hoge deuren die boven de plint beginnen.

in beide gevallen zou ik links en rechts een strook 18mm plaatmateriaal tegen de muur hangen, met onderaan de plint uitgehaald.
daar komen de scharnieren op (5 per deur voor deze hoogte).
helemaal geen “balk” nodig als je die goed vast maakt, bvb lijm + schroef & plug achter elke scharnier, gaat dat nergens heen.

voor optie 1 is de vrije opening 85cm. Voeg 3x (links+rechts+midden) 2mm = 6mm —> deur 42,2cm (grotere voeg als de muren niet perfect recht zijn).
halfopliggende scharnieren met 6mm opleg. ter hoogte van de plint 2mm voeg, daarboven links 12mm voeg tov de bezetting en rechts 2mm tov de tegels.

voor optie 2 heb je 86 cm vrije opening (tegels rechts)
links opliggende scharnieren, opleg 16mm, 2mm voeg tov bezetting.
rechts halopliggende scharnieren, opleg 6mm, 2mm voeg tov de tegels.
onderaan een plint van 7-8cm hoog, evt wegneembaar om wasmachine in/uit te schuiven.
bedenk dat je sowieso onder en boven een aanslag nodig hebt waar de deuren tegen komen in gesloten toestand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kastdeur

Kastdeur

Nieuw lid
24 apr 2023
5
0
Rotterdam
deuren tot de vloer icm de plinten maken het lastig. waarom wil je de deuren tot de vloer: esthetisch, praktisch (geen drempel om wasmachine in/uit te schuiven), …?

als ik het goed begrijp is de vrije opening, tussen de plinten en tegels 85 cm. daar krijg je dus nooit 2 deuren van 43,3cm tussen.
optie 1: smallere deuren tussen de plinten.
optie 2: minder hoge deuren die boven de plint beginnen.

in beide gevallen zou ik links en rechts een strook 18mm plaatmateriaal tegen de muur hangen, met onderaan de plint uitgehaald.
daar komen de scharnieren op (5 per deur voor deze hoogte).
helemaal geen “balk” nodig als je die goed vast maakt, bvb lijm + schroef & plug achter elke scharnier, gaat dat nergens heen.

voor optie 1 is de vrije opening 85cm. Voeg 3x (links+rechts+midden) 2mm = 6mm —> deur 42,2cm (grotere voeg als de muren niet perfect recht zijn).
halfopliggende scharnieren met 6mm opleg. ter hoogte van de plint 2mm voeg, daarboven links 12mm voeg tov de bezetting en rechts 2mm tov de tegels.

voor optie 2 heb je 86 cm vrije opening (tegels rechts)
links opliggende scharnieren, opleg 16mm, 2mm voeg tov bezetting.
rechts halopliggende scharnieren, opleg 6mm, 2mm voeg tov de tegels.
onderaan een plint van 7-8cm hoog, evt wegneembaar om wasmachine in/uit te schuiven.
bedenk dat je sowieso onder en boven een aanslag nodig hebt waar de deuren tegen komen in gesloten toestand.
Dankjewel Joris!

Is het ook mogelijk om voorliggende scharnieren toe te passen?

En maakt het nog uit hoe dik de deur wordt? Bij welke dikte van de deur, moet je welke dikte strook op de muur hebben?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De deur is 36mm dik, een mpx kader van 18mm met een blad van 9mm. Is nog gewoon te tillen.
De breedte van de strook werd bepaald door het laten aansluiten op de trap en het vrijhouden van de wipschakelaar op de muur.
Ik heb overwogen om alles vlak te houden met de voorkant van de deur, maar dan zie je elke afwijking in de verticaliteit van de strip op de muur, ten opzichte van de deur. Kan zijn dat een andere een andere afweging maakt.
De ronding benadrukt de overgang tussen de twee onderdelen.


detail deur.jpeg
 

Kastdeur

Nieuw lid
24 apr 2023
5
0
Rotterdam
Ik heb besloten dat ik de plint ga verwijderen ter plekke van de deur. Dan hoef ik niet moeilijk te doen met een extra strip en kan de deur mooi precies in de deuropening
 

jorisvh

Post veel
Ik heb besloten dat ik de plint ga verwijderen ter plekke van de deur.
dat maakt de puzzel inderdaad een stuk makkelijker.
Is het ook mogelijk om voorliggende scharnieren toe te passen?
het startpunt is de keuze van de breedte van de voeg F (buitenkant stijl - buitenkant deur).
de voeg samen met de dikte van de stijl bepaalt de opdek FA (binnenkant stijl - buitenkant deur).
die opdek bereik je door een combinatie van type scharnier, boormaat TB (afstand 35mm gat tot rand) en dikte montageplaatje MD.
Voor blum standaard scharnieren:
1682484788253.png
links, als je voeg 2mm wil en de stijl 18mm neemt, is de opdek 16mm —> voorliggend scharnier, boormaat 5mm, montageplaat zonder verdikking.
rechts, als je voeg 2mm tov de tegels wil, is dat eigenlijk 12mm tov de stijl. met stijl van 18mm is de opdek 6mm —> keuze uit halfopliggend scharnier, boormaat 5, montageplaat zonder verdikking (en 0,5mm bijregelen 😉) of, voorliggend scharnier, boormaat 4, montageplaat +9mm.
En maakt het nog uit hoe dik de deur wordt? Bij welke dikte van de deur, moet je welke dikte strook op de muur hebben?
hoe dik de deur wordt maakt zeker uit maar niet ivm de dikte van de stijl.
als de deur dikker wordt ga je een grotere frontvoeg nodig hebben om te vermijden dat ze bij openen tegen een naastliggend front of wand botst.
met standaard scharnieren lukt deurdikte 24mm al niet meer met 2mm voeg.
1682485130804.png
met een dikke deur scharnier volstaat 2mm voeg nog ruimschoots.
1682485388204.png
wil je nog 30mm dikke deuren dan zal de voeg groter dan 2mm moeten.
voor standaard 18-19mm plaatmateriaal kom je er sowieso met standaard scharnieren.

al deze info vind je terug in de blum catalogus
of bij andere merken maar daar ben ik niet vertrouwd mee.

verder:
  • voor de rechtse deur best openingshoekbegrenzers 86gr 70T3553 voorzien zodat die niet tegen de tegelwand botst.
  • waarschijnlijk zullen zulke smalle deuren met blumotion demping in elke scharnier tergend traag sluiten, kan je uitschakelen voor 2 of 3 van de 5 (of enkele met en enkele zonder plaatsen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Kastdeur

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.