Advies gevraagd : Lintzaag machine of afkortzaag?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Enkel afkorten maar.
als je enkel afkort, dan heb je een afkortzaag nodig
Is een zaagblad met veel tanden het meest geschikt voor wat ik wil doen dan? BVB: HM-zaagblad fijne vertanding 216x30 x 80T
het principe is: hoe meer tanden, hoe fijner de zaagsnede
om te schulpen gebruik je een zaag met weinig tanden + eventueel nog uitwerptanden, omdat daar de hoeveelheid zaagsel te groot wordt voor een zaag met veel tanden
je verwijst naar een zaagblad, maar welke zaag heb je in gedachten ?
eerst de zaag kiezen, en pas nadien het zaagblad
daarin is voldoende keuze
let op: dit blad heeft een asgat van 30 mm, wat niet gebruikelijk is bij afkortzagen
Kijk eens of je bij een mede forumlid of ergens anders niet Een keer wat kunt proefzagen
volg de raad van handig18
je kan je regio aan je profiel toevoegen, zodat forumleden in de omgeving je welkom kunnen heten voor praktische raad
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ik ben van Enschede. Je bent welkom om een stukje te proefzagen op mijn afkortzaag. Ik kort er ook lijstwerk mee af, werkt geweldig mooi. Met een goede afkortzaag zit het euvel hem meer in hoe nauwkeurig je zelf aftekent dan in hoe dun/smal/klein je af te korten voorwerpen zijn. Die zaag doet zijn ding wel!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Heldere uitleg! Bedankt!
Mag ik dan besluiten dat er eigenlijk niet direct een 'perfecte' afkortzaag bestaat voor het 'fijnere en kleinere' werk?

Perfect als in: perfect resultaat ongeacht de afmeting?
Of perfect als in: ook nog makkelijk te verplaatsen en op te ruimen en meenemen op klus?

Hoe minder handelingen je wilt doen om af te korten, hoe beter en nauwkeuriger de machine zal moeten zijn. Meestal gaat dat samen met gewicht en een vaste machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.