Advies gevraagd: filteren hydraulische olie

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hoi Allemaal,

Afgelopen jaren een aantal draaibanken aangeschaft die werken met hydraulische druk. Terwijl ik de olie van 1 van de machines heb vervangen viel het me op dat het aanzuigfilter alleen uit een fijn metalen gaas bestaat. Aangezien de machines al redelijk op leeftijd zijn ben ik redelijk zuinig op ze. Vervangende onderdelen vinden zal niet gemakkelijk zijn. Daarnaast lopen er zo veel leidingen door de kleine ruimte waar de pomp is geïnstalleerd dat ik er niet eens fatsoenlijk een foto kan maken ;) 92BA6E5C-8DF5-4658-BDC8-DA479940084C.jpg

Ik wil graag de olie gaan filteren.... nu zijn er best veel opties. Een hoge druk filter, een retourfilter, een onafhankelijke filter (ook wel kunst nier genoemd ). Ik kan niet helemaal inschatten waar ik nu verstandig aan doe. Aangezien ik het op 3 machines ga toepassen lijkt het me de moeite waard om het een an ander uit te zoeken.

Ik hoor graag wat jullie adviezen/ervaringen zijn.

Hartelijk,
Rik
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Wil je het permanent gaan filteren? Ik zou in ieder geval er zelf juist niet voor kiezen de machines te modificeren. Beter vervang je een keer de olie. Maar olie kan heel lang mee gaan. Kijk maar de naar de olie van een versnellingsbak.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Wil je het permanent gaan filteren? Ik zou in ieder geval er zelf juist niet voor kiezen de machines te modificeren. Beter vervang je een keer de olie. Maar olie kan heel lang mee gaan. Kijk maar de naar de olie van een versnellingsbak.[/QUOTE

Goed punt, Ik wil idd zo min mogelijk aanpassen aan de bestaande hydrauliek opstelling. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar een extra pompje met filter dat ik af en toe aan kan zetten om de olie in het reservoir schoon te filteren. Dus een extra filter toevoegen ipv het bestaande modificeren.

Ik wil de olie wel graag gaan filteren ja. Ik heb de olie net vervangen, jammergenoeg zat er nog veel oude olie met viezigheid in de leidingen. Dit is nu bij de nieuwe olie gekomen. Daarom wil ik de olie graag gaan filteren om de vervuiling die uit de leidingen is gekomen eruit te filteren. (de machine heeft 10-15 jaar stil gestaan)
Waarom heb ik de leidingen dan niet allemaal gereinigd voor ik de olie heb vervangen? Het zijn meer dan 50 slangen, en 10-15 magneetkleppen, regelkleppen etc. Dat had zeker een week tijd in beslag genomen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het oude draaibanken zijn, is de pomp waarschijnlijk ontworpen voor deze combinatie van buizen, filters en noodzakelijk debiet. Daar iets aan veranderen is een risico,toch?

Een soort van 'bezinkbak' waar je zorgt dat alle deeltjes die zinken of drijven niet door je pomp gaan moet kunnen, want dat heeft geen invloed op het debiet, maar hoe lager de snelheid daar in, hoe meer olie je in het systeem nodig hebt. Als je alleen ijzer draait, dan zou je ook nog een dagelijks te reinigen magneetstaaf ergens in kunnen hangen - die krachtige neodymiummagneten hadden ze toen nog niet.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
De meeste systemen waar ik mee bekend ben vanuit mijn vorige werk hadden in elk geval filters in de aanzuig, vaak in de tank of daarop gemonteerd onder het vloeistofniveau. Dit waren dan wel schepen en grondverzetmachines, maar dat terzijde. Zou houd je in elk geval deeltjes uit de pomp en overige onderdelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
Volgens mij kan je het beste op zoek naar de retourfilters. Het aanzuigfilter is een grove zeef, om cavitatie in de pomp te voorkomen. Het eigenlijke filteren gebeurt in het retourfilter, met eventueel een by pass. Retourfilters worden in machines zelden weggelaten, omdat ze goedkoop zijn en een goede diagnose geven bij storingen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
Als de olie niet verbrand ruikt en niet melkachtig is van water en alleen wat donker gekleurd is, is er meestal niets mis mee. De zwarte verkleuring komt van hele kleine rubberdeeltjes van je slangen en manchetten, die in de olie meegevoerd worden. Afhankelijk van de hoeveelheid olie in je systeem, kan je het laten monsteren, of vervangen. Dan weet je hoe het op dit moment met je olie is. En het aanzuigfilter hangt normaal gesproken boven de bodem van je tank, zodat eventuele vervuiling niet opnieuw door de pomp wordt aangezogen, maar bezinkt op de bodem van de tank.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Inderdaad, bij hydraulische "powerpacks" is een retourfilter haast wel de standaard.
Lijkt me ook de minste gevolgen hebben voor het systeem, zijn wel standaard sets voor te koop.
Worden ook wel toegepast bij landbouwmachines, omdat sommige traktoren de olie ook voor de interne systemen gebruiken.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Inderdaad, bij hydraulische "powerpacks" is een retourfilter haast wel de standaard.
Lijkt me ook de minste gevolgen hebben voor het systeem, zijn wel standaard sets voor te koop.
Worden ook wel toegepast bij landbouwmachines, omdat sommige traktoren de olie ook voor de interne systemen gebruiken.

Dank voor alle reacties! tot zo ver geen retourfilters geïnstalleerd.... zou ik deze dan op elke retourleiding moeten monteren (10 stuks) of alleen op de retourleidingen als de pomp stationair draait (2stuks)?

Ik zal later vandaag wel wat foto's plaatsen van de opstelling.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
CA42F400-5D72-426E-9B25-B20A23C88DA6.jpg
Je informatie is volstrekt onvoldoende om hier wat zinnigs over te zeggen.

Je informatie is volstrekt onvoldoende om hier wat zinnigs over te zeggen.

Excuus Chevy, ik begrijp je frustratie. Ik ben niet helemaal thuis in de hydrauliek en dit is volgens mij geen instapmodel :p

Overigens heb ik me vergist in mijn vorige tekst.... het zijn natuurlijk 5 retourleidingen en geen 10

Bijdeze wat foto's. misschien dat dit het allemaal maar nog verwarrender maakt, maar goed.
A3E58916-E522-428C-88A3-5DACEEE48C2D.jpg372F1A3B-55E5-43F9-ABB2-5ABE948764B0.jpgD0F1BB19-303A-4B3B-BA7A-7E0A1746E13E.jpg3407A9C8-823C-4C72-AE23-5FFA9BAFFABF.jpgA3E58916-E522-428C-88A3-5DACEEE48C2D.jpgAC16D109-BA60-4C92-A354-4D80369AD70C.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
De extra foto's helpen niet echt. Zit er geen hydraulisch schema in een schakelkast of zo. Het is op je foto's niet echt te zien hoe je aggregaat is opgebouwd. Ik zie een zuigfilter met een stuk buis, waarvan ik denk dat je die om de een of andere reden los hebt gemaakt van je hoge druk pompje. Maar verder kun je uit de foto's niet opmaken uit wat voor onderdelen je aggregaat is opgebouwd en wat er allemaal wordt aangestuurd.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Je hebt 1 aanzuigleiding en 1 olietank toch?
Als je dan toch wilt gaan filteren zou ik 1 filter plaatsen in een van de retourleidingen.
Verder zoals al gezegd in het begin een dikke magneet onder in de bak.
En vooral niet gaan spoelen, dat weekt zooi los wat zich dan op de verkeerde plaatsen weer vastzet .
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De extra foto's helpen niet echt. Zit er geen hydraulisch schema in een schakelkast of zo. Het is op je foto's niet echt te zien hoe je aggregaat is opgebouwd. Ik zie een zuigfilter met een stuk buis, waarvan ik denk dat je die om de een of andere reden los hebt gemaakt van je hoge druk pompje. Maar verder kun je uit de foto's niet opmaken uit wat voor onderdelen je aggregaat is opgebouwd en wat er allemaal wordt aangestuurd.

Wederom heb je helemaal gelijk... tis een chaos, zowel de foto's als de machine. Ik ben er ondertussen wel uit wat ik ga doen. Ik heb net een bypass filtratiepomp kunnen kopen. Deze ga ik gebruiken om de olie in de tank periodiek te reinigen. Het is een redelijk handzame unit die ik gemakkelijk kan tillen en verplaatsen. Deze zal ik gebruiken voor alle 3 de hydraulische units die ik heb staan. Het probleem is dus bijdeze opgelost.

Ik heb zeker wat aan jullie advies gehad. dus daarvoor dank! Ik ben altijd erg blij dat er wat machine fanaten/bouwers op het forum aanwezig zijn. Dat is voor mij echt een uitkomst!



Een van de aanzuigfilters had ik idd los gehaald voor de foto's
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Je hebt 1 aanzuigleiding en 1 olietank toch?
Als je dan toch wilt gaan filteren zou ik 1 filter plaatsen in een van de retourleidingen.
Verder zoals al gezegd in het begin een dikke magneet onder in de bak.
En vooral niet gaan spoelen, dat weekt zooi los wat zich dan op de verkeerde plaatsen weer vastzet .

Naar dit advies ga ik zeker luisteren! Dank voor de tip.

Even off topic, ik heb recent een hele sterke magneet op de onderkant van mijn slijpmolen bevestigd. Dat scheelt enorm in de hoeveelheid slijpsel in de lucht, in de werkplaats en ook in mijn longen, echt een aanrader!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
Hydraulische systemen zijn over het algemeen gesloten systemen. Dus vervuiling van buiten af, komt door onzorgvuldig werken bij het vervangen van slangen of componenten. De tank heeft normaal gesproken een filter in de ontluchtingsleiding, om de lucht die de tank in en uit gaat te filteren. Als je metaaldeeltjes in je retourfilter vindt is dit over het algemeen nadat je pomp op een hoop is gelopen bij dit soort lage druk installaties met tandwielpompen. Dus extra filteren gaat niet echt nodig zijn , bij een gesloten installatie. Die bossen spagettie van slangen en leidingen is vrij normaal bij hydraulische installaties. Gezien de gebruikte cilinders en ventielen zou ik denken dat je machine amerikaans van oorsprong is, maar de slangen lijken europees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.