Advies gevraagd dikte hout voor simpele lange "werktafel / keuken sidetable"

RomanaW

Nieuw lid
17 aug 2022
5
0
Hulst
Graag wat tips/advies gevraagd van de houtbouwers onder ons 😉

Ik kan mezelf wel vrij handig noemen, maar op het gebied van wiskunde en kooplijst werkt mijn ADD niet bepaald mee om tot een goed overzicht te komen...

Voor in mijn (aaneengesloten aan woonkamer) open keuken, heb ik flink behoefte aan een extra lange werktafel/side table.

Het ontwerp in de richting zoals bijgevoegde plaatjes; Niet te ingewikkeld maar wel stevig..

Op deze lange tafel/werkbank moet sowieso al 1 keukenapparaat komen dat op zichzelf al 17kg weegt; dus stevigheid is wel noodzaak.

Ik heb nog een reserve-blad liggen van mijn dressoir dat ik graag als bovenste plank wil gebruiken; Deze is 2,14mtr lang, 40cm diep, 1,5cm dikte.
Handigste zou zijn dat zoals op de afbeeldingen ook vanonder een frame komt waar een plaat op kan om daar ook een en ander kwijt te kunnen of later nog tussenschotjes en/of deurtjes voor te maken.

De tafel moet dus op redelijke werkhoogte komen.
- wat is beter? 80 of 90 cm hoog?

- Welke maat balken en hoeveel daarvan moet ik kopen voor het frame zelf om het zo low-budget mogelijk te houden, maar wel een stevig frame te kunnen geven?

Ik zie veel Amerikaanse afmetingen in bouwtekeningen van internet waar 2'x4' gebruikt word, maar dat lijkt me wat overdreven aangezien deze tafel slechts 40cm diep word...

Concrete vraag is of iemand me kan helpen een plan te maken incl kooplijst houten balken voor het frame....

Waarom zo low budget mogelijk?
Omdat elke euro die ik in dit project steek, letterlijk een euro minder is die ik kan besteden aan de dagelijkse boodschappen als eten..
In deze regio ook afhankelijk van de basic bouwmarkten hun assortiment hout. ( bekende K..... en een Hu..)
Qua materiaal heb ik een afkort-/verstekzaag staan waarmee ik tot 6cm diepte kan (filmpje yt laten echter zien dat ie nog wel wat dieper kan)

Iemand die me wat op weg kan helpen?
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1692524014045.jpg
    FB_IMG_1692524014045.jpg
    31,1 KB · Weergaven: 23
  • FB_IMG_1692524017229.jpg
    FB_IMG_1692524017229.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 23
  • FB_IMG_1692524021688.jpg
    FB_IMG_1692524021688.jpg
    9,6 KB · Weergaven: 23

RomanaW

Nieuw lid
17 aug 2022
5
0
Hulst
Vandaag wat verder kunnen kijken met iemand die zelf veel meubels van hout maakt.
Het word een frame met 8 ipv 6 poten, en een extra houten blad onder het 1,5cm tafelblad, zodat het steviger is en ook bestand tegen trillingen als het zware keukenapparaat aan het werk is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.