Advies gevraagd (Basstrap bouw)

Ferio

Nieuw lid
20 feb 2021
8
0
Voor een studio bouw ben ik zelf aan het meten e.d. geweest , waarop ik nu op het punt ben beland om frames te gaan bouwen. In de bijgevoegde schets zie je idee wat ik wil.

De linkerkant is uitgetekend dat van 700mm schuin naar 200mm loopt, het gaat dan over op een stuk van 200mm (rechthoekig) tot de andere hoek van de ruimte, waar hetzelfde zit als in het plaatje maar dan gespiegeld. Hoogte zal ongeveer 1200mm zijn. Uiteindelijk heb ik dan een linker stuk , midden stuk en rechterstuk van 1100mm hoog. Boven op deze stukken zal een kopie komen, om het plafond te bereiken.

Ik dacht het eerst te gaan doen met multiplex (15/18mm) uitzagen voor platen voor de boven en onderkant en om de hoogte te bereiken 1100mm balken tussen de bodem en top plaat. De zijkanten eventueel dichtzetten met hardboard of multiplex. Echter met een testje blijken de balken gewoon niet recht te zijn, of een verdraaiing in te zitten, waardoor ik het geheel nooit perfect strak ga krijgen. Ik zou het natuurlijk aan de muur kunnen bevestigen, maar het doel is dat de frame mobiel wordt.

De stukken zullen gevuld worden met rockwool en de schuine kant dichtgemaakt met akoestische stof.

Ik wil alles zo licht mogelijk maken, maar stevig genoeg om weer mee te nemen en zo goedkoop mogelijk.

Aangezien hier veel meer ervaring rondloopt, dacht ik is hier advies te vragen hoe jullie zoiets zouden aanpakken?

Als iets niet duidelijk is hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • optie 2.JPG
    optie 2.JPG
    86,5 KB · Weergaven: 37

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Balken bij een betere leverancier kopen. Inderdaad bouwmarkt palen zijn gebogen, getordeerd en noem maar op. Mooiste is zelf een vlakbank maar kost een hoop ruimte (en centen) dus dat is zeker voor een incidentele klus waarschijnlijk geen optie.
Naar een houthandel dus; staan hier genoeg adressen op het forum.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Ik kan er geen chocola van maken.
Zelf ben je er natuurlijk al langer mee bezig en zie je in je hoofd het eindresultaat. Maar in mijn hoofd alleen maar vraagtekens, ondanks je beschrijving.
Wat moet het worden? Moet hetgene je maakt iets doen op akoestisch vlak? En wat dan? Hoe ziet het uiteindelijke produkt er uit? Waarom komen die balken te zitten?

Maar het is wat Martijn zegt: als je rechte balken nodig hebt, dan moet je zorgen dat je die ergens vindt.


Wat je ook kan doen is vier zeg 44mm x18 mm zo recht mogelijke latten nemen en daar zelf een holle balk van maken door de vier latten te ' molenwieken' zoals dat heet. Dan kan je vaak kromming er wel uit trekken.
Of hetzelfde maar dan anders: van plaatmateriaal een holle balk maken.
Of een aluminium profiel. Of metal studd

Wacht ff, ik begin het licht te zien.
Maak de hele bak van multiplex. Voor de stevigheid lijm je dan 22x22 mm in de hoeken waar de platen bij elkaar komen.

En als het licht moet, dan denk ik al gauw aan populieren multiplex.
Nu worden het gezien de maten niet van die enorme dingen, maar ik denk wel dat de bovenkant gaat doorbuigen. Ik zou dan ook met latjes de schuine kanten van de onder en bovenplaat verbinden. Kan je ook mooi je doek op vastnieten.
 
Laatst bewerkt:

Ferio

Nieuw lid
20 feb 2021
8
0
Even een afbeelding toegevoegd hoe het eruit moeten komen te zitten. Alleen is het niet helemaal driehoek zoals bij het plaatje en 2 op elkaar voor volledige dekking.
 

Bijlagen

  • 181e6c32d00a2509d9101633af6543a0.jpg
    181e6c32d00a2509d9101633af6543a0.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 29

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
het ontwerp begrijp ik nu wat beter
akoestische stof op de schuine zijde + stukken met rotswol opvullen
je gaat hier luidsprekers in zetten - waar ga je die vastmaken ?

een geslaagde uitvoering begint bij materiaal dat op maat is
dus haakse balken

ga jij die scherpe hoeken zagen ?

1613894499253.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Hoi Ferio,
Dank voor je plaatje, dat maakt een hoop duidelijk.

Én ik heb zelf ook eens naar basstrap gezocht en gezien dat er kant en klare elemten van akoestisch schuim te koop zijn. Dat zal jij denk ik ook wel weten, maar ik vroeg me af of het niet goedkoper is om die elementen aan te schaffen.

@ZotVanHout
Er komen geen speakers in. Volgens mij is het de bedoeling geluidsgolven met een lage frequentie te absorberen.
 

Ferio

Nieuw lid
20 feb 2021
8
0
@ZotVanHout platen/balken tot een bepaalde dikte kan ik wel zagen met de makita invalzaag,.

Als ik de gehele bouw ga doen uit populieren multiplex, gaat dit een duur grapje worden. Hert zou denk wel het makkelijkste zijn. Ik zag ook naar underlayment 18mm te kijken, dit is een stuk goedkoper, maar laatst waar ik ben gaan kijken waren de platen niet recht.

De schuine hoeken hoeven niet persé, is wel het mooiste. Ik kan bijvoorbeeld ook balken daar plaatsen en het doek eromheen spannen.


Zie bijgevoegde plaatje , vierkant/rechthoekjes zeg maar waar ik dacht de te plaatsen en dan multiplex gezaagd voor onder en boven. De zijkanten eventueel dichtzetten met hardboard of iets.



Ik zit een beetje te zoeken wat de handigste constructie zal zijn. Het moet strak en recht zijn.

@thomasz Dit is een veel gemaakte fout. Het schuin helpt amper. Dit wordt wel vaak gedacht.

Edit: Als er mensen zijn met goede ervaringen voor een handel in de buurt van Den Haag hoor ik het graag. Liefst dus echt 100% recht, haaks en eventueel op maat.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    40 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.