Advies deksel van kistje.

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
47
28
Alkmaar
Ik ben bezig om een kistje te maken van iepenhout. Zijkanten zijn dmv zwaluwstaarten bevestigd. Na lijmen van de zijkanten en het bovenblad wordt het kistje door midden gezaagd zodat er een deksel en de onderkant ontstaat. De zaagsnede zit tussen de bovenste en de middelste zwaluwstaart. In het onderste deel komen tussenschotten.
Maar ik vroeg me af hoe ik het beste het bovenblad op de zijkanten kan bevestigen. Dit ivm met werking van het hout. In 1 richting loopt het gelijk met een zijkant maar de andere niet. Zal het met deuvels kunnen om de werking tegen te houden? Afmetingen zijn (lxbxh) 38x32x18 cm.

Bijlagen

• IMG_20251013_113230495_HDR.jpg
    IMG_20251013_113230495_HDR.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 34

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
373
146
Almen aan zee
Ik zou het er gewoon zo bovenop lijmen, zonder deuvels of andere verbindingsdingen.

Zo koud verlijmd heb ik al heel veel kistjes gemaakt, er is er nog nooit eentje opengeknapt.

Wat nog wel kan gebeuren is dat er door de werking of spanning in het hout na het doorzagen iets van torsie in de deksel optreedt, waardoor de naad tussen deksel en kistje niet overal helemaal gelijk is.
(maar dat ondervang je ook niet met deuvels in bovenblad)

Denk dat het gezien de plek van de zaagsnede en de dikte van je zijkanten en bovenblad wel gewoon helemaal goed komt.

Kunst is wel om de zaagsnede rondom zo strak op een lijn te maken dat je op de hoeken geen verspringing hebt van de ene naar de volgende zijde (een heel klein verschil is al heel zichtbaar)

Maar mooi kistje, met mooi iepen!

Ga je 'm laten scharnieren, of wordt het een los deksel?

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
681
288
Zutphen
Ter aanvulling: bij het doorzagen is er bij mij vaak toch wel enige ongelijkheid. Op te lossen door het over vvd te halen diagonaal of over schuurpapier geplakt op vlakke ondergrond . Bij het zagen kan je 2 tegenoverliggende zijden geheel doorzagen de andere 2 net niet en even met de hand doorzagen .

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.855
3.735
Gaanderen
Als je de gezaagde deksel en kist gaat schuren om de ongelijkheid weg te schuren wissel ik vaak de voor- en achterkant. Ik druk dus niet overal even hard en hiermee corrigeer ik dit. Doe ik dit niet, dan krijg ik geen vlak resultaat.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.