Advies constructie zwevende bank buiten

JeMu

Nieuw lid
13 jun 2023
1
0
Nederland
Goedenavond,

Ik ben bezig met een project in de tuin. Grote bloembakken van betonnen stapelstenen met daartussen zwevende bankjes. Althans dat is de bedoeling. Zie de foto hieronder voor een impressie van de bakken.

20230604_215244.jpg

Tussen de vierkantige bakken wil ik zwevende bankjes maken. (Linkerkant is niet zwevend, maar wil ik aan hengen bevestigen om een 'klep' te maken als opbergruimte. Maar mijn vragen gaan over de andere 3 wel zwevende bankjes.)

Mijn idee was om aan elke kant een aantal gaten door het beton te boren, daar draadeinden door te steken, en aan de 'binnenkant' een dwarsbalk te monteren met moeren en en carrosserieringen. Zie hieronder het plaatje voor dat idee voor een van de bankjes. (soort dwarsdoorsnede van bovenaf bezien).


bank dwarsdoorsnede.png
Mijn idee was om dan bovenop die dwarsbalkjes de planken te monteren zodat er een bankje ontstaat. Die planken zou ik dan van onder met hoekijzers willen vastmaken aan de balk. Zodat je van boven geen schroeven ziet. Zie hieronder voor een bovenaanzicht en daaronder een (totaal uit schaal) vooraanzicht.
bank bovenaanzicht met plank & vooraanzicht.png

Kan zijn dat ik de voorkant nog afdek trouwens met een plank zodat de balken mooi weggewerkt zijn. Maar dat kijk ik wel even aan.

Even wat gegevens:
Diepte van de bank: 60 cm (komen kussens achter voor een relaxte zit)
Breedte van de bank: ~210 cm

Voorgenomen overspanning: ~208 cm (planken 1cm vrij aan beide kanten)
Voorgenomen houtsoort planken: ipé, eventueel cumaru of een andere klasse 1 hardhoutsoort
Idem voor de dwarsbalk (wil de kleuren graag hetzelfde hebben).


Mijn voornaamste vraag is hoe dik de planken zouden moeten zijn. Ik snap dat dat erg afhankelijk is van een aantal zaken. Waar ik mij het meest druk over maak is de (maximale) doorbuiging.

Stel ik ga uit van het volgende (uiterste) scenario:
- 4 mensen van ieder 100kg op de bank (zal misschien 1-2 keer per jaar voorkomen)
- stel ik neem 6 planken/regels van 9 cm breed (met 1 cm tussenruimte) en 2,8 cm dik

Volgens Sagulator kom ik dan op het volgende uit:
1686693526699.png

Checkraag of ik dit zo juist heb ingevuld (de 67 komt van 400kg/6 planken overigens, en dan bereken ik het per plank).
Vragen:
1: Als deze berekening klopt, hoe erg is dan een dergelijke doorbuiging? Visueel een halve centimeter in het midden van de bank gaat niemand opvallen of zich aan storen denk ik. Het dubbele zou nog niet storend zijn voor die paar keer dat er veel mensen op zitten wat mij betreft. Of is er dan soms kans op het scheuren/knikken van de plank en is dit echt een constructiegevaar?

(Ik overweeg trouwens ook 8 planken/regels van 6 cm breed met tussenruimte van 1,5cm. Dan kom ik op 0,48cm totale doorbuiging.)

Ik snap overigens dat ik ook voor planken/balken van 4cm dik kan kiezen (dan komt er zeker een 'acceptable' uit de tool). Probleem is echter dat deze moeilijk te krijgen zijn en bovendien veel duurder dan de wat gangbaardere vlonderplanken van 2,8 cm.

Andere vragen:
2: Ik snap dat in realiteit de planken niet even zwaar belast zullen worden (meeste belasting onder de kont dus wat meer op de achterste planken). Zou het noodzakelijk zijn om bijvoorbeeld in het midden haaks onder de planken ook nog een dwarsplankje te bevestigen om de krachten wat beter over de anders 'losse' planken te verdelen? Is dat sowieso een must om te voorkomen dat de planken krom trekken/tegen elkaar aan gaan komen?

3: De balken aan de zijkant, daar overweeg ik 4,5 cm breed by 6 cm dik. Dan liggen de planken 3,5 cm op de balk met 1 cm ruimte voor werking. Is deze ruimte voor werking voldoende? En daarnaast: is de balk breed en dik genoeg om de krachten te dragen?

4: Idem met de draadeinden. Gaat dit het houden of heb ik bv. m12 nodig? Ik overweeg 4 gaten te boren aan elke kant om 4 m10 (RVS) draadeinden te monteren. Het beton is 15 cm dik trouwens. In de bloembak zelf overweeg ik het gebruiken van een grote koppelplaat o.i.d. om de krachten over de stenen wat te verdelen trouwens (daar zullen namelijk ook wel wat lelijke gaten in het beton ontstaan aangezien ik vanaf de andere kant bezien (zichtzijde) de gaten zal boren).

Gerelateerd aan 2 & 4 samen: zoals je kunt zien in het plaatje van het bovenaanzicht kan ik geen draadeind monteren aan de voorkant van de bloembak. Van de 60cm bank kan ik 45 cm gebruiken voor de gaten in te boren. Voor de bevestiging van die balk maakt dat denk ik niet zoveel uit aangezien het meeste gewicht toch achter komt, waar de draadeinden wel zitten?

Andere tips uiteraard ook welkom! Ik ben tenslotte maar een fanatieke amateur ;-) Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 1686693381273.png
    1686693381273.png
    87,5 KB · Weergaven: 2

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.