Advies aanschaf vvdbank

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Ik sta op het punt een vvdbank te kopen, ik zoek iets budgetvriendelijk en compact voor hobbymatig gebruik, ik zie een kity 365 staan op 2dehands voor 650€, ik vroeg mij af of dit een goede prijs is of zoek ik nog beter even verder?
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik sta op het punt een vvdbank te kopen, ik zoek iets budgetvriendelijk en compact voor hobbymatig gebruik, ik zie een kity 365 staan op 2dehands voor 650€, ik vroeg mij af of dit een goede prijs is of zoek ik nog beter even verder?
joo'k
direct reserveren, man !
persoonlijk zou ik hem in jouw situatie direct kopen
ziet er in heel goeie staat uit + uitgebouwd
ben zelf een trapje hoger beroepsmatig uitgerust, dus heb dit ni nodig
ik kan voor jou eens gaan kijken + eventueel meebrengen
want ik heb een klant in jabbeke (brugge <> wemmel is 100 km)
stuur me maar een pb
let wel, ik geef gratis advies + kan hem meebrengen, maar meer kan je ni van mij verwachten
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
Heb zo’n 635 gehad. Is een robuuste machine die goed en nauwkeurig is af te stellen.
Schaafbreedte is 20 cm, voldoet volgens mij voor de meeste hobbyisten.
Originele motor is niet supersterk, moet je enigzins rekening mee houden.
Deze machines had je met korte en lange tafels; zo te zien is dit lange versie.
Volgens de foto’s ziet deze er heel goed uit. Vind wel de prijs wat aan de hoge kant,
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
joo'k
direct reserveren, man !
persoonlijk zou ik hem in jouw situatie direct kopen
ziet er in heel goeie staat uit + uitgebouwd
ben zelf een trapje hoger beroepsmatig uitgerust, dus heb dit ni nodig
ik kan voor jou eens gaan kijken + eventueel meebrengen
want ik heb een klant in jabbeke (brugge <> wemmel is 100 km)
stuur me maar een pb
let wel, ik geef gratis advies + kan hem meebrengen, maar meer kan je ni van mij verwachten
Fantastisch! Hoe kan ik nu zo'n mooi aanbod afslaan! Ik ga eens kijken of er iets te onderhandelen valt en ik stuur u vanavond nog een pb.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Originele motor is niet supersterk
ik zie dat de motor er onder hangt
duidt dat er op dat dit een andere dan de originele is ?

zit op dit type vvd een afzuigingsmond ?

aangevuld
een afzuiging blijkt bij deze kity niet standaard te zijn
de verkoper meldt het onderstaande
dat die afzuigkapjes niet top zijn, kan relatief zijn, want bij afzuigen speelt ook de afzuiging een rol
met mijn scheppach hm1 uit 1979 heb ik een paar jaar zonder afzuiging gewerkt
dat zou toen een bijkomende uitgave geweest zijn

1642893871351.png
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
Bij deze Kity machines hangt de motor er altijd onder. Origineel was er een eigen tafel van Kity bij.
Dit lijkt zo te zien originele motor, waren er in 220 en 380V, 1100W.

op de foto zie je de originele kap voor vandikteschaven, ik had daar m.b.v. een stadsuitloop een verloop naar 100 mm slang aan gemaakt. En voor vlakschaven zelf een bakje gemaakt wat ik op de vlaktafel kon zetten. Nagemaakt van wat Kity ooit leverde. Werkte prima, maar wel met een afzuiger, geen stofzuiger.
Wanneer je wilt kan ik wel kijken of ik nog foto’s vind
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
@maricolino
ik heb de kity gevonden
is ondertussen gereserveerd
als het door jou is, dan hoef je geen schrik te hebben dat een collega die wegkaapt
twijfel je of dit een goeie koop is, zet dan hier de link & vraag aan de collega's wat ze er van denken
hier zit een pak kity-bezitters
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
De kogel is door de kerk! Het vvdbankje staat in mijn garage te blinken. Alvast bedankt voor jullie feedback. Nu rustig de tijd nemen om deze machine te leren kennen en dan zal ik jullie weer lastig vallen met vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Gefeliciteerd met je Kity.
Begrijp ik goed dat-ie in goede staat verkeert, en dat je er zo me aan de slag kunt?

Zelf heb ik vorige week een Kity 636 op de nederlandse Marktplaats gevonden, en toegehapt door de vraagprijs meteen te bieden in een persoonlijk bericht. Ik heb hem vorige week opgehaald, en zie dat hij wel wat onderhoud behoeft voor ik hem aan ga zetten: vandikte trapezium stangen bevatten aangekoekt vet-met-stof, vandikte plaat is roestig (alleen die, gelukkig), en de kettingen zijn ook wat stoffig: de kettingspanner spant niet goed.
Hij komt van een handelaar, die hem ergens bij een oude man uit de kelder heeft gehaald.
Wanneer ik die revisie aan ga pakken (nu nog eerst andere klussen te doen), wil ik daar een eigen draadje voor starten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
de kity 635 van marcolino is direct inzetbaar !
vermits we gaan kijken zijn, hebben we alle funkties + toebehoren laten demoën
alhoewel de vorige eigenaar bevestigd had dat de motor op 240V draaide, bleek het een 380V te zijn, die hij met een condensator voedde
wat is het vermogen van de motor die er bij jou op zit ?
380V ? ook naar 240V omgezet ?
hoe breed is jouw 636 ? volgens marcolino nog breder dan de 635, en dikwijls met dezelfde motor geleverd
ik ben nieuwsgierig omdat de kracht van de motor van die 635 het minst overtuigende deel was
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Mijn Kity 636 is 26 cm breed,volgens specificatie, nog niet nagemeten...
De motor is een originele Kity 1,5kW /2hp 380V motor, met tweezijdig poelies, los erbij.
ik test hem pas na het checken van de bedrading, want ze hebben er een CEE stekker op gezet ipv de bejaarde platte zwarte 380V stekker...
ik heb zelf krachtstroom aangelegd in dee schuur, dus dat is geen probleem.
IMG_20220127_131958.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo! Ondertussen de vvd uitvoerig uitgetest en het bevalt mij prima. Een minpuntje is zoals verwacht de zwakke motor maar zolang ik kleine beetjes met een keer schaaf gaat het goed. In ieder geval is het heel wat tijd uitgespaard itt met de handschaaf dimensioneren.
mooi dat je over je aankoop tevreden bent
je kan de aanbiedingen van 2de-handsmotoren in het oog houden
mogelijks ben je met een V-riem + -poelie beter af
maar voor sleutelen aan een kity stel je hier beter de vraag aan kity-kenners
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
Wanneer je met de originele motor voldoende uit de voeten kunt zou ik daar zeker een tijd mee schaven.
De originele Kity motoren zijn van een kleine bouwmaat met een dunne as. Zou je een andere motor plaatsen moet je vrijwel zeker de motor pully aanpassen.
Wanneer alles nog origineel is ligt er een vlakke aandrijflijn op. Tegenwoordig zie je die niet meer zo vaak. Voordeel is dat ze veel kracht kunnen overbrengen, nadeel is dat e.e.a. goed uitgelijnd moet zijn anders loopt de riem eraf.
Marius Hornberger heeft een filmpje van een ombouw naar een multiriem, die heeft een hele nieuwe pully voor de schaafas gemaakt. Een special omdat daar ook het riempje van je vandikte aandrijving overheen loopt.
Een V snaar op zo’n kleine pully werkt niet fijn.
Ik heb het zelf nooit aangedurfd om om te bouwen en vond het achteraf ook niet nodig.
Let op; motorpully heeft een bol oppervlak, nodig om je riem stabiel te laten lopen. Je leest soms dat mensen hier gaan schuren om vlak en/of schoon te krijgen waarna je dus problemen krijgt, ook al ziet het loopvlak er wat dof of aangetast uit, niets aan doen
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.