Advies aanschaf Cirkel of Invalzaag

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Vanwege aan aankomende klus ben ik op zoek naar oftewel een cirkel oftwel een invalzaag, zelf bezit ik op dit moment geen andere zagen zoals een tafelzaag/afkortzaag.
De wens is plaatmateriaal netjes recht te kunnen zagen, maar ook bijvoorbeeld smalle kastplanken(tot 30 cm) en eventueel balken/latten op lengte te kunnen zagen,
Invalzaag heeft uiteraard het voordeel dat de stofafzuiging super is, en je altijd rechte zaagsnedes hebt vanwege de rail,
Cirkelzaag is wat handzamer voor smalle planken en balken.

Mij is verteld dat je de invalzaag ook zonder rail zou kunnen gebruiken, waardoor het effectief dus een cirkelzaag is, maar de meningen hierover zijn erg verdeeld, de een zegt het kan prima, de ander zegt levensgevaarlijk,
Smalle kastplanken en balken/latten zagen met de rail lijkt mij onhandig(5-30cm)? Of zou je hier bijvoorbeeld een hele korte rail voor kunnen gebruiken?

Cirkelzaag kan makkelijk zonder rail, kan je langs een geleide afhalen voor rechtere zaagsnedes, alleen zal nooit zo recht zijn als inval, en vergt dan meer tijd om op te zetten, en geeft veel meer stof, wellicht wat meer oppassen als onervaren gebruiker.

Invalzaag die ik op het hoog heb:
Makita DSP600
Cirkelzagen die ik op het oog heb:
Makita DHS660
Makita DHS680
Verschil bij deze 2 is vooral het zaagblad aan de linker of rechterkant van de motor hebben, ook dat zal dan een lastige keuze zijn.

Wat is jullie advies?
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Persoonlijk vindt ik mijn invalzaag een van me beste investeringen. Ook als je later een afkortzaag en zaagtafel erbij koop zal je zien dat hij nog steeds veel gebruikt wordt. Vindt het dan ook een must have als je met plaatmateriaal werkt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.137
529
Moordrecht
Invalzaag. Vanwege de veelzijdigheid. Smalle latjes zagen, kleiner dan het bereik van de lniaal, is net zo lastig als met een cirkelzaag, de liniaal moet ondersteund worden. Heb er gisteren nog 5 cm latjes mee gezaagd.En als je veel langs moet zagen, waarbij je een rechte lat mòet neerleggen, kan je net zo goed een liniaal neerleggen waar je een invalzaag oplegt.

Ik heb jaren met een cirkelzaag gedaan en dat ging echt prima, maar sinds ik mn TS55 heb, wil ik echt niet meer anders. Ik heb er een korte rail en een haakse afkortgeleider bij gekocht en dat werkt echt heel erg goed.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beetje een afwijkende mening….. maar als je nog helemaal geen zaag hebt, kijk dan ook eens naar de Mafell decoupeerzaag. Die kan je ook met een rails gebruiken en levert met het juiste zaagblad ook een strak resultaat op.

Voor sporadisch gebruik in mijn optiek een prima alternatief, en veelzijdig. Wel flink langzamer maar dat zal met beperkte volumes geen groot probleem zjn. Idealiter heb je ook nog een invalzaag….
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.002
824
Omgeving Leiden
Ook hier: een invalzaag.
Motor links of rechts? Dat is lastiger. Bij de ts55 zit die links van het zaagblad en ik ben rechtshandig. Dat werkt voor mij prima, al kan ik niet vergelijken.
Bij in verstek zagen kan ik me voorstellen dat het zwaartepunt van de machine uit gaat maken en het inderdaad echt scheelt of de motor links of rechts zit.
Makita vind ik altijd een goede keus. Niet de hoofdprijs, wel goed spul.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
zou mijn invalzaag ook niet meer willen missen maar als budget echt krap is kan je of zelf een geleider maken in MDF voor de cirkelzaag of oplossing van Wolfcraft gebruiken; is een universele slede waar elke cirkelzaag in past (eenmalig afstellen) en dan maak je van je cirkelzaag een invalzaag. Denk dat Kreg ook een gelijkaardig systeem heeft maar mss moeilijker te kopen

keuze hangt gewoon af van budget en wat je er allemaal mee wilt realiseren.

ook een tip, als je al je machines op batterij neemt van hetzelfde merk, dan kan je losse bodies kopen van machines en dat scheelt enorm in prijs. je kan dan veel sneller een extra machine (cirkelzaag, wipzaag, slijpschijf,...) kopen voor "weinig" geld.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
+1 voor invalzaag, denk wel goed na of je echt een accu nodig hebt. Mijn mening is dat je op 2 apparaten 220V wil hebben en dat is een invalzaag en schuurmachine.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik heb zelf de makita invalzaag en ben er erg tevreden over. Ik ben dan ook geen professional waardoor Festool of Mafell wat moeilijker te verantwoorden is. Het is sowieso ook handig om een korte lineaal te hebben voor afkortklusjes. Ik heb er zelf ook lijmklemmen bij, die zie ik de professional eigenlijk nooit gebruiken maar mijn tijd kost niks, en dan vind ik het wel fijn om 100% zeker te weten dat mijn lineaal niet verschuift.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en mboots

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.753
2.602
Gaanderen
ik heb nooit met een cirkelzaag gewerkt alleen met een invalcirkelzaag. Ook hier zijn zijgeleiders voor te koop dat kan handig zijn. Inderdaad is schulpen van smalle stroken lastig. Maar met hulplatten wel te doen. Neem er wel de tijd voor. Effe snel pak dan een tafelzaag. Er zijn modelen die ook onder de tafel kunnen.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Dank allen voor de input!

Invalzaag lijkt toch de betere keus in dit geval, alleen al de stofafzuiging is een enorm pluspunt.
Wel de vraag dus voor het volgende, stelling planken van 25-30 cm diep op maat zagen, dus in de lengte afkorten(zaagoppervlak van 25-30 cm dus), gaat dat goed en snel met een rail/liniaal van 40-80 cm met eventueel een zijgeleider(eventueel met handvat) eraan(denk aan een DIY Kaptull KS450)?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.137
529
Moordrecht
Zeker. Hou je linialen niet te kort. 40cm voor 30 cm is te kort. Zorg voor goede ondersteuning en een offer plank onder je te Zagen materiaal en het moet goed komen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Reken erop dat je de geleider zo lang moet nemen dat 3/4 van de zaag er nog op staat als je door het hout bent, of voor je begint te zagen. Dus lengte/breedte van je werkstuk + 1,5 maal de lengte van je zaag.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Ben uit budget redenen ooit met een cirkelzaag begonnen, 60T blad erin en zelf afkortbak en geleiderail gemaakt. Voldeed 100% voor de eerste projecten.
Daarna invalzaag gekocht met twee liniaals, mijn GKS190 is al een jaar niet uit de kist geweest en heb ik alleen nog gebruikt om 3cm brede stroken mee te zagen.

Stroken zagen met de liniaal is verre van ideaal en was uiteindelijk een soort van excuus om een tafelcirkelzaag te krijgen van mijn vrouw:)

Zou dus een goede invalzaag met 2 liniaals kopen en tzt kijken of je toch niet ook een tafelcirkelzaag wilt hebben. Groot voordeel van een invalzaag met liniaal is ook dat je in melamine perfect kunt "voorritsen" door de zaagsnede in twee keer te maken.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Late to the party, maar invalzaag met zeer grote afstand. Ik wist van het bestaan niet af en kocht een cirkelzaag. Later zag ik wel de invalzagen met lineaal, en heb ik die van de Hornback gekocht. De gewone cirkelzaag komt nooit meer uit de kist, of het moet zeer lomp werk zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.