Advies aankoop kolomboormachine

Hightower

Nieuw lid
13 jun 2023
5
2
Nistelrode
Beste houtfreakz..

Ik ben zoekende naar een nieuwe of gebruikte kolomboormachine (mag tafelmodel zijn) voor hobbymatige hout toepassingen. Struin marktplaats en het internet af maar zie door de bomen het bos niet meer. Zo veel verschillende modellen, meningen en reviews, ik heb geen voorkeur voor nieuw of gebruikt. Budget tot maximaal 300 euro en het moet een 230v machine zijn.

Wat zijn jullie ervaringen?
Grt Bas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Op 220 zou ik iets van een huvema 16 of vergelijkbaars zoeken. Gebruikt . Maar ook een ferm uit de jaren 80 met de ronde tafel is voor het meeste boorwerk prima. Die kwamen ook uit taiwan. Nieuw koop je voor dat geld alleen chinacrap. De andere machines in je prijsklasse zijn krachtstroom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hightower

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Dag Bas, ik heb al sinds 1990 een flinke Huvema in mijn hobbyhok. Die was aangeschaft voor metaalbewerking. En het wat hogere vermogen is ook fijn. Ik kan er ook mee frezen (metaal!!) i.c.m. een kruistafel dankzij de holle spindel met trekstang voor de spantanghouder. Maar dat ging niet echt lekker dus ik kocht er toch een freesbank bij. (Wabeco, heeft ook een leuke boorstandaard, die hier ook wel eens is besproken.)
De boor komt bij houtbewerking ook zeer goed van pas. Ook omdat hij spelingsvrij en haaks is.
Mijn keuze hierna zou vallen op een tafelkolomboor van Bosch of Parkside, of HBM.
Waarom? Traploze toerenregeling. Ik ben het snaren omleggen een beetje zat. (Ik heb een dubbele overbrenging)
Ik neusde even rond, maar een grotere machine nieuw, daar is je budget te laag voor vrees ik.
Eéntje springt er wel uit: De Record Power bij Baptist Record Power kolomboormachine DP25B tafelmodel 230 V - Baptist
Die zou ik ook wel als kandidaat voordragen. Ik heb dit jaar voor het eerst iets van Record Power gekocht. Een lintzaag. En de goede kwaliteit is een pro!
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hightower

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
In de praktijk leg ik nooit snaren om. Als je toch voor een nieuwe record power zou gaan, zou ik voor het model groter gaan. De uitlading van de kleine machines is vaak te beperkt en het vermogen ook.
Toeren wisselen doe ik ook maar beperkt. eigenlijk alleen als ik met grote metaalboren bezig ben. (tot 28 mm met MC2)
Ik moet nog eens proberen hoe het gaat met mijn freqentieregelaar. Die had ik indertijd gekocht voor mijn Hegner figuurzaag, en transportabel gemonteerd. Maar zo'n regelaar is ook prijzig. Zeker bij een budget van 300 max.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hightower

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
304
19
Groningen
De Bosch PBD40 kolomboor is ook een goede optie voor dit bedrag. Niet zo precies en spelingsvrij als een zwaarder metalen model, maar voor houtbewerking precies genoeg.

En zoals hierboven al gezegd ga je niet zo snel de riemen omleggen bij een traditionele kolomboor, maar bij de Bosch kun je gewoon elektronisch, traploos het toerental instellen. Vooral handig als je bijv met Forstner bits aan het boren bent.

Ook kun je tot op de 0.1 mm nauwkeurig zien hoe diep je aan het boren bent (het 0-referentiepunt kun je zelf instellen met een druk op de knop), dat vind ik zelf het handigste.

Puur voor algemene houtbewerking is dit een stuk gebruiksvriendelijker model dan andere nieuwe opties. Als je toch ook veel metaal wil boren, of ander zwaarder werk, dan is het niet de beste optie (maar andere nieuwe opties voor deze prijs ook niet echt denk ik, dan beter voor een zwaarder tweedehands model gaan).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hightower

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Het merk CONTIMAC staat ook goed aangeschreven, maar ik zag bij een forumlid in mijn buurt dat een gebruikte machine ook veel (Te Veel!) speling op de spindel had, huis was uitgesleten. En daar word je ook niet blij van!
De PD 40 had ik al genoemd. Uitgaande van houtbewerking lijkt het me toch een goede keus.
Voor hout en zo wissel ik niet vaak van toerental. Kleine of grote boor maakt me daar niet zoveel uit. Ik zet er ook wel eens een staalborstel of schuurtrommel in.
En ik moet nog een vierkantegatenboorhulpstuk op maat kotteren zodat ik die ook kan gebruiken.
En de uitlading waar Chevy66 het over heeft, dat is dan een beperking in de keuze.
Ik heb bijvoorbeeld de Record Power 250 lintzaag. Budgettair had ik best de 350 gewild wegens de grotere uitlading. Maar die past gewoon niet meer in mijn werkplaats. Die keuze zal ook wel meespelen bij TS om een tafelmodel te willen?
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Hightower

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Ik heb een grote ferm staan uit de jaren 80. Gekocht ivm de grote uitlading (afstand boor tot paal) anders kon ik de gaten in de body van een Telecaster niet boren. Erg prettig ding. Snaren omleggen doe ik bijna nooit.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Ik heb een grote ferm staan uit de jaren 80. Gekocht ivm de grote uitlading (afstand boor tot paal) anders kon ik de gaten in de body van een Telecaster niet boren. Erg prettig ding. Snaren omleggen doe ik bijna nooit.
De gaten in een Telecaster? Ik speel geen instrument, maar vind dit soort instrumentbouw wel altijd interessant! Kun je daar iets meer over vertellen? Of is er al een topic over?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.