Adirondack stoel - Douglas

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
hi all,
nav een ander topic over de bouw van een Adirondack stoel, heb ik even een klein verslagje van mijn bouwproces gemaakt.
Heel de dag thuis werken in Corontaine vraagt wat afleiding en wat is dan leuker om een paar stoeltjes te maken. Ze stonden al heel lang op het lijstje en nu is het ervan gekomen.
Ik heb de bouwbeschrijving op Popular mechanics gevonden en ben daarmee aan de slag gegaan.
Als hout heb ik douglas planken van 25mm en 18mm bij nubuiten besteld. Deze waren mooi vlak geschaafd, de afronding vond ik wat stevig dus die heb ik van de 18mm planken afgezaagd.

De plannen heb ik wel aangepast naar onze eigen smaak. De breedte van de stoel is ± 8cm smaller geworden. De steun van de rug komt net boven de armleuningen uit. Tevens is het profiel van de zitting aangepast. De latjes drukten in je knieholte wat niet e

De afwerking heb ik op aanraden van mn broer gedaan met Moose Färg. Dit is een zweedse verf die je heel makkelijk aan kan brengen. Het zou 5 jaar goed moeten blijven en het bijwerken is letterlijk even schoonmaken en overkwasten.

Een paar foto's. ↑ teveel text.

De werkplaats
IMG_6375.JPEG

Proefzitten en aanpassen
IMG_6377.JPEG

En wat hulp (geen nood spanning was eraf :p)
IMG_6430.JPEG

Inspectie
IMG_6480.JPEG


En klaar, zitten nu erg fijn

IMG_6483.JPEG
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hoi Clements, die zijn er leuk uit ja!

Wat is de reden dat je de rugsteun lager hebt gezet?
En met 'de afronding vond ik wat stevig', bedoel je aan de knieholte? Dus het zitgedeelte is dunner hout?

En kan je misschien meegeven welke maten (hout) je hiervoor hebt besteld?

Bedankt!
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
de meeste aanpassingen zijn nav de wensen van mijn wederhelft. ;):p

voor de zitting en rugleuning heb ik 18 x 160 geschaafde planken gebruikt
voor de overige delen planken van 25 x 195 geschaafd

De radius / afronding van het schaven is wat aan de grote kant, die heb ik voor een aantal delen eraf gehaald.


De zitting was volgens tekening met een soort van boog gemaakt. Resultaat was dat het te hoog in de knieholten kwam. Ik heb het zijprofiel aangepast zodat de lange lijn parallel loopt met de onderkant. En toen pasgemaakt naar de latten van de zitting. Zie plaatje

IMG_6470.JPEG
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.