Accuboor draait niet precies/uit het lood

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ik heb al een tijdje (5 jaar) een makita 14,4v accuboor (BDF343). Redelijk wat hobby-matig gebruikt, maar zeker niet veel. De 2 meegeleverde Li-ion accu's zijn volgens mij nog prima.
Altijd ook tevreden geweest over deze boor, soms wel wat aan de zware kant vind ik. Maar afgelopen weekend kwam ik er achter dat de boor niet heel precies gecentreerd draait, hij loopt iets uit het lood. Daar kwam ik achter toen ik met een 8mm houtboor gaten ging boren in vurenhout voor deuvels. Normaal gebruik ik daarvoor de mal van wolfcraft, maar ik dit gat deed ik even uit de losse pols. Het viel me vervolgens op dat het gat wat ruimer was dan ik verwachtte. Eerst dacht dat dit kwam doordat ik uit de losse pols boorde. Maar later zag ik dat de boor dus niet gecentreerd draait. Dit is me nooit eerder opgevallen.
Kan een accuboor in de loop der jaren minder precies worden? En waardoor zou dat komen? Of is een accuboor nooit zo precies en is dit me nu voor het eerst opgevallen?

Ik benieuw naar jullie ervaringen/ideeën.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb het nog niet eerder mee gemaakt. Wel dat de boor krom is. Of niet goed in de bekken zit.
Het zou ook kunnen dat een van die drie bekjes klem zit.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
De boor is niet krom in in ieder geval. En zat goed in de bekken, die er ook goed uit zien. De boor is ook nooit beschadigd, of zoiets dergelijks. Wel vaak gebruikt in een boormal voor deuvels. Zou dat kunnen bijdragen aan het probleem? Die bussen die in de mal zitten, zitten strak om de 6, 8 of 10mm boor heen en zijn 3,2 cm lang. Zie een voorbeeld foto hieronder.
Ik kan me voorstellen dat het draaide gedeelte van de boor er niet tegen kan als het niet exact recht door de bus/geleider heen gaat. Zou de accuboor hierdoor kunnen 'slijten'?

deuvelmal wolfcraft.jpg
 

WR1944

Oud hout
Als de boor stijf in de boorbus past en bij het boren de boorbus niet beweegt dan zou de boormachine zelf moeten gaan slingeren als de boor niet precies in het midden zou zitten. Als er slijtage zou ontstaan in de lagering in de hals van de machine dan moet je dat kunnen voelen als je de kop heen en weer beweegt.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
135
Heb je de boor al eens geslepen misschien? Een niet juist geslepen boor maakt grotere gaten.
Als de boorkop slingert is dat goed te zien. Zet er een stalen rechte punt in. Kraspen bijvoorbeeld, en je ziet gelijk of ie wel in het midden zit
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Een accuboormachine is geen precisieinstrument.
En uit de losse pols in vurenhout gaat de boor zoeken. Bovendien is de kans groot dat het boortje niet loodrecht op het hout staat, je daarvoor al borende corrigeert met een groter gat tot gevolg.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heb je niet heel misschien ooit de boor laten vallen?
Een van mijn Makita's heeft ook heel lichtjes een slinger in de kop en ik vermoed dat dat komt omdat het ding een keer hard gevallen is.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Ik heb volgens mij precies dezelfde Makita boor. Die van mij draait wel recht, maar staat wel 0.4 mm naar rechts uit het lood t.o.v. de body. Maar hij draait wel echt recht.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Net even gekeken: er zit geen speling op de boorkop. Ik denk dat ik moet leven met het feit dat het geen precisie instrument is en ik uit de losse pols te los boor. Die kolomboor zal er dus wel een keer van komen, nog een apparaat op mn lijstje...

Over apparaten gesproken, ik had zojuist een interessante ervaring met gereedschapscentrum.nl. Gisteren een Dewalt dwe 7485 besteld, vandaag werd er een Metabo KGS 216 M geleverd (die ik toevallig al heb).
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Das inderdaad bijzonder, ik snap dat je dit een probleem vind.

Heb je hem miscchien eens laten stuiteren?

Ik had ook zoiets, maar dat lag aan het feit dat ik hem van het tafel af had laten flikkeren.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
135
Nieuwe boorkop.
Mijn Makita, ongeveer dezelfde, trilt, rammelt, de kop zit los, maar de boorkop Zelf draait zuiver Rond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.