aansprakelijkheidsverzekering hobbyist?

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bij mijn hypotheekverstrekker is een opstal met aansprakelijkheidsdekking wel degelijk verplicht. Wellicht hebben niet alle banken dat, en zijn huurders het ook niet verplicht.

Ik kan het weten, de overdracht van onze nieuwe woning moet nog plaats vinden, de verzekering heb ik vorige week aangevraagd.

Dat is wat anders als een AVP :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Een markt die mij wil laten demonstreren / workshops geven (denk aan 'tolletje draaien voor kinderen') vraag mij om te tekenen dat ik en mijn 'cursisten' verzekerd zijn (door mij, dus)

Ik snap heel goed dat verzekeren een goed plan is. Maar dit komt mij voor als 'afschuiven van verantwoordelijkheid'.
De organisatie organiseert een markt voor een bepaald publiek. Met deelnemers die ze zelf uitkiezen of toelaten.
Je mag er van uitgaan dat de organisatie weet wie ze uitnodigen en daar eisen van veiligheid aan stellen.
Maar jij weet niet wat voor publiek er komt. Zijn het ouders met kleine kinderen, of zijn het klassen met 12 jarige ADHD jongetjes?
Zijn er dranghekken aanwezig?
Wat doen ze als het te druk wordt?
Staan de kraampjes niet te dicht op elkaar?

Hoe kan jij dan tekenen voor een verzekering voor als er wat gebeurt.
Kan de organisator, die een veiligheidsplan moet opstellen en een vergunning moet aanvragen, niet zelf een verzekering nemen?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat is wat anders als een AVP :)

Nee hoor, want de polis voor aansprakelijkheid is een aparte, net zoals je rechtsbijstand bij een autopolis kunt nemen, of apart met een complete dekking. Wat wel anders is is de dekking zelf, daar heb je wel gelijk in. Dat had ik erbij kunnen vermelden.

In dit geval van Jurriaan zal de organisatie van het evenement zelf ook een WA verzekering moeten afsluiten. Ook dit is weer verplicht, dat eist de vergunningverlener van het evenement, dat is meestal de gemeente. Je zou bij een nette organisatie dus ingedekt moeten zijn. Echter als ze de premie voor hun WA willen verlagen, kunnen ze afvangen dat de deelnemers tekenen dat ze zelf verantwoordelijk zijn. De organisatie is dan alleen voor zichzelf verzekerd.

Zoals al opgemerkt is dat afschuiven van verantwoordelijkheid. Als Radius dit kan afvangen zou dat mooi zijn, maar ik denk dat je eigen WA verzekering toch als eerste wordt aangesproken.

Jurriaan, je ben als bedrijf hier sowieso voor verzekerd toch? Welke verzekering uiteindelijk betaald maakt niet uit, als je maar verzekerd ben.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Nee hoor, want de polis voor aansprakelijkheid is een aparte, net zoals je rechtsbijstand bij een autopolis kunt nemen, of apart met een complete dekking. Wat wel anders is is de dekking zelf, daar heb je wel gelijk in. Dat had ik erbij kunnen vermelden.

In dit geval van Jurriaan zal de organisatie van het evenement zelf ook een WA verzekering moeten afsluiten. Ook dit is weer verplicht, dat eist de vergunningverlener van het evenement, dat is meestal de gemeente. Je zou bij een nette organisatie dus ingedekt moeten zijn. Echter als ze de premie voor hun WA willen verlagen, kunnen ze afvangen dat de deelnemers tekenen dat ze zelf verantwoordelijk zijn. De organisatie is dan alleen voor zichzelf verzekerd.

Zoals al opgemerkt is dat afschuiven van verantwoordelijkheid. Als Radius dit kan afvangen zou dat mooi zijn, maar ik denk dat je eigen WA verzekering toch als eerste wordt aangesproken.

Jurriaan, je ben als bedrijf hier sowieso voor verzekerd toch? Welke verzekering uiteindelijk betaald maakt niet uit, als je maar verzekerd ben.

Blijft staan dat een AVP (voormalige WA) verzekering niet verplicht is en daar ging het over! Het is wat anders als een organisatie wil dat je die hebt afgesloten voor je ergens aan deelneemt bij hun....

https://www.verzekering.nl/veelgest...eidsverzekering-iedereen-nederland-verplicht/
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij mijn hypotheekverstrekker is een opstal met aansprakelijkheidsdekking wel degelijk verplicht. Wellicht hebben niet alle banken dat, en zijn huurders het ook niet verplicht.

Ik kan het weten, de overdracht van onze nieuwe woning moet nog plaats vinden, de verzekering heb ik vorige week aangevraagd.

Piet, dat schreef ik hier ook. Wat mij betreft is deze discussie voor Jurriaan niet belangrijk.

Feit blijft dat het hier weer lekker onduidelijk is waar de verantwoordelijkheid (en dus de aansprakelijkheid) ligt, en het dus wel verstandig is om zelf verzekerd te zijn. Organisaties hebben lang niet altijd alles netjes geregeld, en bij de plaatselijke braderie ontbreekt het hier vaak aan door gebrek aan ervaring of gewoon naïviteit. Het is dus goed dat de vraag hier wordt gesteld, het antwoord is niet eenduidig.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Feit blijft dat het hier weer lekker onduidelijk is waar de verantwoordelijkheid (en dus de aansprakelijkheid) ligt, en het dus wel verstandig is om zelf verzekerd te zijn.

Iedereen die professioneel (wel of niet betaald/demonstratie of onderaannemer) met een evenment bezig is, is verantwoordelijk. De organisatie voor de omgeving, de ingehuurde leveranciers en het deurbeleid.
De leveranciers voor hun eigen materiaal en mensen.
De vergunning verstrekker voor het controleren.

Het is verstandig dat iedereen een verzekering heeft om zijn eigen stukje te verzekeren, want een ongelukje zit in een klein hoekje.
Iedereen zou dus een WA verzekering moeten nemen om zijn eigen verantwoordelijkheid af te dekken. Maar je kan nooit voor alles verantwoordelijk zijn. Daar is een evenement te groot voor.
Het is dan ook gek om voor zoiets te tekenen.
Maar dat een organisatie een bepaalde veiligheid van de leverancier eist, lijkt me niet meer dan logisch.

Als je vaker demonstraties geeft, wel of niet georganiseerd, dan is een WA verzekering altijd verstandig.
Wat kost zoiets eigenlijk?
Stel er vliegt een stuk hout in een omstander zijn/haar oog? Dat kan altijd gebeuren.
Als daarbij een bril stuk gaat, is het wel zo netjes dat die vergoed wordt.

Stel er staan teveel mensen om je demonstratie, en er wordt geduwd en je tafel met je draaibank valt om.
In dat geval is het de organistatie die jouw schade moet vergoeden.

Als het toilet van de locatie stuk gaat, en de verhuurder kan geen vervanging of reparatie regelen.
Dan moet de organisatie snel naar Boels om daar een paar Dixi's te regelen. Die kosten moeten dan verhaald worden op
de verhuurder.

Zo heeft iedereen wel een verzekering nodig die zijn eigen stukje dekt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Raymond, in de ideale situatie werkt dat zo. In de praktijk is het helaas niet zo. Anders hadden we ook geen rechtsbijstandverzekering nodig.

Stel jouw draaibank valt om en je wil de schade verhalen op de organisatie. Die zal dan vervolgens vragen wat je allemaal heb gedaan om dit te voorkomen. Je moet dan zelf aantonen dat de machine stevig genoeg stond en dit overmacht was, en je zal wellicht ook aan moeten tonen dat je het publiek gevraagd heb meer afstand te nemen. Het is zo maar een voorbeeld waarmee de WA van de organisatie weer kan proberen deze bij jou neer te leggen.

Het is de schimmige grens waarop we vaak terecht komen zonder dat we dit willen.

Ik heb bij demonstraties gezien dat publiek zonder oogbescherming bovenop een draaibank stonden te kijken. Ik zou altijd een polycarbonaat scherm plaatsen bij een demonstratie, want van publiek kun je niet verwachten dat ze een veiligheidsbril dragen. Het is zo maar een voorbeeld waarbij je als gever van de demonstratie nalatigheid kan worden verweten. We weten hier op het forum allemaal dat je een bril moet dragen, dus zul je het publiek ook moeten beschermen.

Ik ben nu een beetje advocaat van de duivel in deze discussie, maar dit is wel de werkelijkheid.

Het zou zo kunnen zijn dat de verzekering van Radius alleen maar geld als er ook richtlijnen worden gemaakt voor het geven van demonstraties. Alleen zo kun je de veiligheid voor jezelf en omstanders waarborgen, als de verzekering aangesproken moet worden is het leed al geschied. En je wil in de basis natuurlijk voorkomen, niet genezen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
William, je hebt helemaal gelijk.
In de praktijk is het een stuk moeilijker.
Om dan op de eerste vraag van Jurriaan terug te komen: kan een organisatie je vragen om te tekenen dat je verzekerd bent voor de omstanders?
Wil je premie betalen voor iets waar je waarschijnlijk niet verantwoordelijk voor kan zijn. En je door je handtekening wel die verantwoordelijk op je neemt, ook al ligt het buiten je kunnen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wij hebben 2 jaar geleden in ons tijdschrift een kort overzicht gegeven van deze situatie en de voorwaarden daaromtrent: Bekijk bijlage Verzekering Radius.pdf
De tekst is bewust kort gehouden omdat anders een juridisch dichtgetimmerd verhaal van vele pagina's geschreven en gepubliceerd zou moeten worden.
Iedere Radius houtdraaier is zich heel goed bewust van de veiligheidsrisico's maar wordt wel eens wat makkelijk in de uitvoering daarvan.
Daarom hanteren we ook een strikt beleid dat op onze halfjaarlijkse demodagen de draaibanken voorzien moeten zijn van een polycarbonaat scherm om het publiek te beschermen tegen onverhoeds gelanceerd hout.
Ondanks deze verzekering van Radius zal toch in voorkomende gevallen eerst gekeken worden naar de WA-verzekering van de draaier zelf. Als deze de veiligheidsmaatregelen niet in acht genomen heeft zal deze verzekering zeker niets uitkeren en elke claim afwijzen. Daar helpt ook geen verzekering van Radius tegen.
Dus veiligheid voorop!
 

A.N

Actieve deelnemer
Een markt die mij wil laten demonstreren / workshops geven (denk aan 'tolletje draaien voor kinderen') vraag mij om te tekenen dat ik en mijn 'cursisten' verzekerd zijn (door mij, dus).

Bestaat er zoiets? Ik zoek (natuurlijk) geen bedrijfsverzekering die, gegeven een KVK nummer, mij voor het hele jaar verzekert voor een paar honderd euro. Een paar euro per dag voor een paar dagen komt dan veel meer in de buurt.

Normaal gesproken sluiten organisaties (markten, braderieën etc, etc ) een evenementenverzekering af waar dat soort activiteiten ook onder vallen qua dekking, hebben ze dat niet?

Albert
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Normaal gesproken sluiten organisaties (markten, braderieën etc, etc ) een evenementenverzekering af waar dat soort activiteiten ook onder vallen qua dekking,

Precies. je bent er als hobbyist/particulier op uitnodiging van de organisatie. Het is in zo'n geval hun verantwoordelijkheid om alles wat niet onder jouw persoonlijke WA verzekering valt als organisatie van het evenement te verzekeren. Zo niet: niet meedoen!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dit nieuwe "lid" is medewerker/eigenaar van deze site en gebruikt zijn persoonlijke naam. Daarnaast gaat het topic over hobbyisten en niet over zzp'ers.

Ik heb deze net gerapporteerd ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.