Aansluiten schuurmachine op stofzuiger

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
Hey,

Ik heb een Bosch schuurmachine en een kärcher stofzuiger. Helaas past de slang niet goed op de schuurmachine. Ik behelp me met dit geknutsel maar dat is verre van ideaal en valt er meestal af na 10min.
Iemand betere suggesties?


1000026452.jpg
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Hey,

Ik heb een Bosch schuurmachine en een kärcher stofzuiger. Helaas past de slang niet goed op de schuurmachine. Ik behelp me met dit geknutsel maar dat is verre van ideaal en valt er meestal af na 10min.
Iemand betere suggesties?


Bekijk bijlage 142930
Hoi ? (wat is je naam?) communiceert wat prettiger met een naam er bij ;-)
wat ik zie, maar daar is de foto niet helemaal duidelijk in, dat je een slang gebruikt met een vast mondstuk voor een stofzuigerstang. Deze combinatie past meestal niet lekker. Een slang met een rubber mondstuk past in de regel op de meeste Europese machines, zoals jou Bosch.
groet Graats
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb hiervoor ooit bij Toolstation een rubber adapter gekocht met getrapte diameters. Eén kant heeft een standaard stofzuiger maat, de andere kant kon ik op maat snijden voor mijn schuurmachine. Was iets van 6€.

Het was niet deze denk ik, maar wel zoiets: Triton stofafzuigadapter kopen? Bekijk hier!
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
Dag Graats,

Leen hier (in België een meisjesnaam 😉 )
Kan ik ergens zo'n rubberen stuk kopen?
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
Bedankt Paul,

Bij mijn stofzuiger zat zo'n verloopstuk mar die paste ook niet.
Misschien moet ik ook eens een foto maken van de uitgang van de schuurmachine. Die is geribt, met 2 gaten, boven en onder. En ook niet rond maar er zitten 2 "bekjes" in die er zo uitzien: >

Het stuk dat bij de stofzuiger zat was,ook in harde plastiek. Iets in rubber zou idd beter zijn.
 

Renoir2

Nieuw lid
20 nov 2023
4
2
Maurik
Ik meestal een stukje afvoerpvc om dit op maat te krijgen. Mijn stofzuigermondstuk is net te groot om in een 40mm pijpje te gaan maar door hem even te verwarmen met een verfbrander/fohn duw je hem er zo in. Daarna in de juiste positie laten afkoelen en voila, perfecte passing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je kan toch gewoon een bosch stofzuigerslang monteren? Ik zou hem ook gelijk 4 meter nemen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik experimenteer vaak met het grijze pvc fitwerk. En is de mannelijke diameter iets te klein, dan een paar wikkelingen ducttape. Het is voor alle verschillende machines wel een hele verzameling geworden..
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Bedankt Paul,

Bij mijn stofzuiger zat zo'n verloopstuk mar die paste ook niet.
Misschien moet ik ook eens een foto maken van de uitgang van de schuurmachine. Die is geribt, met 2 gaten, boven en onder. En ook niet rond maar er zitten 2 "bekjes" in die er zo uitzien: >

Het stuk dat bij de stofzuiger zat was,ook in harde plastiek. Iets in rubber zou idd beter zijn.
Hey Leen,
karcher stofzuigers hebben in veel gevallen een 35mm slang, dat geeft de mogelijkheid om een rubber aansluiting te monteren op de slang van bv festool of bosch. vaak wel los verkrijgbaar. ik ben het met chevy eens dat je dan het best een complete slang van bv bosch of metabo kunt aanschaffen.

groet en succes Graats
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Nou, Bosch maakt zich er makkelijk van af hoor. En het klopt natuurlijk van geen kanten: een professional lijn zonder afzuiging, ha, ha.
Dus ik kwam dit filmpje tegen. Van Bosch! Dus er bestaat wel degelijk iets voor je schuurmachine.


In het algemeen is het gedoe om je machines aan te sluiten. Niet als je alles van festool hebt, of alles van bosch, of alles van deWalt, maar zodra je gaat mixen moet je creatief zijn. Met pvc sokken en rubber verloopstukken.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat je nodig hebt zijn deze twee onderdelen, of in elk geval het 'rubber' verloop. Het kan eventueel zonder de dunne soepele slang maar die is wel erg handig. Je kunt de machine makkelijker bewegen en het 'wringt' minder op de aansluitingen waardoor ze beter blijven zitten.
Screenshot_20240404-161808_Chrome~2.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb gemaild naar Bosch, ze zeggen dat ze geen slang hebben die op deze schuurmachine past. Ze raden mij dit stuk aan, dat heb ik natuurlijk al bij mijn schuurmachine en is niet hetzelfde als een stofzuiger uiteraard.
Op de afbeelding zie je ook dat de vorm niet gewoon rond is.
dit is een stofzak, geen afzuigmond of -slang voor een stofzuiger
stofzakken zijn hoogstens goed voor een korte bewerking
om stof effektief af te zuigen, heb je een stofzuiger nodig
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
Oooh ik voel mij even heel erg dom 🫣
Bij mijn stofzuiger zat dus zo'n verloopstuk. Ik dacht dat dit in harde plastiek was. Net nog even gekeken en blijkt het toch zo'n rubberen ding te zijn. Ik wist dus niet dat je hier een stuk kan afsnijden 🫣.
Ahum, mijn probleem is opgelost dus
🤭😛🙃

Bedankt allemaal
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Heeft de schuurmachine een kraag aan de stofafzuiging? Dan kan je het ook oplossen met een stuk binnen band van een fietsband, eventueel vastzetten met een knelband.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.