aanschaf freesmotor

WJV

Nieuw lid
9 mrt 2023
1
0
GOUDA
Wie kan mij van advies voorzien voor de aanschaf van een goede freesmotor. Heb div merken gevonden met verschillende wattages etc maar kan nog geen keuze maken.

uiteraard hangt het er vanaf wat je er allemaal meegaat doen

De machine moet wel krachtig genoeg zijn om o.a. met de volgende frezen te kunnen werken : CMT ORANGETOOLS 990.505.11 EN 991.502.11 ZIE FOTO

20230702_113744.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.123
2.617
Ik neem aan dat je deze freesmachine onder een tafel gaat hangen? In principe is elke freesmachine met een 12mm opname te gebruiken. Ik heb een 1600 watt kinzo onder een wolfcraft freestafel hangen. Daar maak ik moeiteloos keukendeurtjes mee. Zou niet mijn eerste keuze zijn, maar hij was gratis en tot nu toe voldoet hij. Ik moest om hem te laten passen wel even de voet met een slijptol te lijf gaan. Vandaar mijn vraag over een tafel. Daar moet hij onder passen. Eventueel met een liftsysteem.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Ik ben een liefhebber van de motoren van AUKTools die Peter Sefton in zijn Wood Workers Workshop verkoopt. De mijne is het Mk I model, maar de nieuwere zijn krachtiger. Dat is voor onder een tafel nooit verkeerd. De motor heeft de standaard diameter die aan de andere kant van de plas wordt gebruikt (oiit door Porter Cable geïntroduceerd), dus ze passen in zo'n beetje iedere freeslift die je online tegen komt. Zelf heb ik ze niet, maar ik hoor wel erg goede berichten over de freestafels en -motoren van Sautershop. Daar zou ik zeker ook een kijkje nemen als ik jou was.

Let echter wel op: voor freesmotoren en -tafels geldt in de meeste gevallen dat je achteraf spijt zult krijgen als je voor de goedkoopste spullen gaat. Denk dus goed na voordat je ergens voor kiest.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ga er, net als degenen die hiervoor al reageerden, vanuit dat je de frees gaan inbouwen in een freestafel, en deze niet uit de hand gaat gebruiken met dergelijke frezen? Die freesbits zijn namelijk niet geschikt voor in een losse bovenfrees.

Met dergelijke freesbits heb je wel voldoende vermogen nodig, en ook een frees die 12mm freesbits aankan. Veel bovenfrezen kunnen alleen 8mm kwijt (ook met de reden dat ze niet genoeg vermogen/bouwkwaliteit hebben voor grote frezen).

Ik heb hier ook een AUK-Tools freesmotor liggen voor in de freestafel, icm een INCRA-freeslift. (deze set)
Ik heb 'm nog niet veel gebruikt, omdat ik nog bezig ben met de bouw van de nieuwe freestafel. Rond de jaarwisseling al wel aan begonnen, maar is even blijven liggen. Ik heb toen de frees al wel meerdere keren in de oude freestafel gebruikt, en ik was zeer onder de indruk van de kracht en kwaliteit.
De frees komt niet standaard met een 8mm spantang, deze moet je er los bijkopen. Het is een universeel ER20-spantangensysteem, je hebt deze verloopbus nodig voor 8 mm (of een universele ER20 bus natuurlijk voor alle denkbare maten tm 13 mm). Het voordeel van de ER20-bussen is, dat die algemeen gebruikt worden in oa de CNC-wereld en dat je deze in alle maten kunt vinden, dus dat je niet gebonden bent aan frezen van een bepaalde maat (maar bijvoorbeeld ook 4mm frezen kunt gebruiken mits je een 4mm spantang hebt, of inch-maten).

In de huidige/oude freestafel heb ik een Triton TRA001 frees, met een INCRA inlegplaat. Ook deze komt wel standaard met een 12mm spantang maar niet met 8mm, je moet er een 8mm los bijkopen om ook de 'normale' freesbits te kunnen gebruiken.
Ook bij deze frees s het mogelijk om van bovenaf de freeshoogte in te stellen, de machine heeft dus al een ingebouwde freeslift. En is vrij nauwkeurig in te stellen. Deze heeft zeker ook voldoende kracht voor ook de grotere freesbits.
Deze freesset + tafel komt trouwens over een tijdje in de verkoop (als de nieuwe freestafel klaar is), dat zal verwacht ik net na de zomervakantie zijn. Als je interesse hebt, stuur maar een pb.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.712
2.574
Gaanderen
Ik had eerst de triton tra001 onder de tafel hangen deze heb ik vervangen door de toen zwaarste AUK freesmotor. Deze motor was toen de enigste die ik kon vinden voor de incra freeslift. Ik heb deze frees goed aan de tand gevoeld door vele meters zwart mdf te voorzien van een schuine 45 graden kant. Dit ging zonder problemen in een gang. Dus kracht voldoende de triton heeft nog wat meer power.
Of ik deze nu weer zou kopen weet ik niet. Er zit geen toerenteller op en ik kan de frees niet kantelen.
Heb je dat nodig? (ik tot nog toe niet) maar het kan handig zijn. Er zijn zoveel verschillende modellen liften bij gekomen sinds ik hem kocht. Baptist, Gereedschappro, Sautershop, dieterschmid feine werkzeuge, en nog wat engelse shops. Het enige nadeel wat ik tot nog toe heb ondervonden is dat vooral zwart en groen mdf de spindel voor de hoogte verstelling zwaar laat lopen. Even schoonmaken en het is opgelost. Waar je ook op moet letten is het gewicht van de combinatie. Ik heb hem net naast mijn zaagtafel ingebouwd in 18 mm betonplex met een 2x3 als versteviging ernaast. Buigt toch nog iets door. Dat is bij klein werk niet erg maar als je grotere platen moet frezen dan blijft de plaat recht en wijkt je profiel af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.