Aanpassen motor kolomboor

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Ik overweeg om mijn ouwe trouwe kolomboor aan te passen met een frequentieregelaar. Het voordeel hiervan is dat je geen riemen meer hoeft te verleggen om aan een ander toerental te boren.
Maar momenteel zit er een 1 fase motor op en die frequentieregelaars werken voornamelijk met 3 fase (draaistroom) motoren. Toevallig kan ik aan een goedkope tweedehands frequentieregelaar geraken. Dus nu overweeg ik om de motor te vervangen door een gelijkaardige, maar dan met 3 fasen. Terwijl ik hierover opzoek merk ik dat elektromotoren met een plaatsings index/code komen. De meeste die ik terugvind hebben code B3 wat wil zeggen dat de as horizontaal georiënteerd wordt. Bij een kolomboor komt die as verticaal te staan, je hebt dan een code V6, of dergelijke nodig. Maar die vind ik nergens.

Nu zou ik graag weten of dit echt zo belangrijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!
Bart

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
B3 is een motor met voet - de as kan daarbij zowel horizontaal als verticaal opgesteld worden - er zijn zat kolomboren met een B3 motor, die aan een scharnierende plaat zit om de riem op spanning te brengen.

Lees meer hier: Hoe de afmetingen van een motor in de IEC norm zijn vastgelegd

Wat voor motor heb je nu? Foto + foto typeplaatje zijn wellicht handig. Als je mazzel hebt, is het een 3 fasen motor die met 1 condensator tot een 1-fase motor is omgebouwd (Steinmetz schakeling). Dan heb je geen nieuwe motor nodig.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Zou ik niet doen...
Je gaat heel veel aan kracht inboeten als je enkel toerental kan regelen via frequentieregelaar (FU).
Bij de hogere toerentallen en kleinere diameters boren gaat er geen probleem zijn, maar bij lage toeren en grote boren, waar je veel kracht (koppel) nodig hebt ga je tekort komen. Als je het toerental verlaagt via een riemschijf, verhoog je het koppel (bijvoorbeeld toerental halveren via riemschijf is koppel verdubbelen op de boor). Halveer je het toerental via de FU, blijft het koppel gelijk want het koppel geleverd door de motor is constant en niet (nauwelijks) afhankelijk van het toerental.
Maar je kan ook de vraag stellen waarom je dat zou doen. Riemschijf wisselen vraagt weinig tijd en zo vaak moet je dat nu ook weer niet doen (of doe ik toch niet). Ik heb wel een motor met twee snelheden, maar ik wissel enkel van snelheid als ik verschillende gaten of zeer kleine of zeer grote gaten moet boren.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639 en bjgodefr

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
De meeste enkel fase motoren heb je altijd op het laagste toerental staan. Ook bij mijn krachtstroom tafelboormachine kan ik me niet herinneren de riem ooit op een hoger toerental te hebben gezet. Bij mijn grote boormachine doe ik net als mathieu alleen hoog en laag met de schakelaar. Voor kleine gaatjes gebruik ik een klein tafelboormachientje. Die draait ook altijd op het laagste toerental, maar dat is nog steeds vrij snel.

dhop

Nieuw lid
25 jun 2016
8
2
Harderwijk
Ik heb op mijn kolomboor al heel lang een frequentie-regelaar zitten en zou deze niet meer willen missen. Het mooie van een frequentie-regelaar is dat het koppel over het hele toerenbereik gelijk blijft. Je moet alleen oppassen dat bij lage toerentallen de motor te weinig koeling geeft. Ik heb dus van het inleveren van kracht nooit veel gemerkt.
Een extraatje wat ik er ook van het begin af aan heb aangeknoopt is een voetschakelaar waarmee ik op de regelaar de 'stop/run' bedien. Hier heb ik al heel veel plezier van gehad en komt ook de veiligheid ten goede.

Groet,

Dirk

• Leuk
Waarderingen: bjgodefr

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
B3 is een motor met voet - de as kan daarbij zowel horizontaal als verticaal opgesteld worden - er zijn zat kolomboren met een B3 motor, die aan een scharnierende plaat zit om de riem op spanning te brengen.

Lees meer hier: Hoe de afmetingen van een motor in de IEC norm zijn vastgelegd

Wat voor motor heb je nu? Foto + foto typeplaatje zijn wellicht handig. Als je mazzel hebt, is het een 3 fasen motor die met 1 condensator tot een 1-fase motor is omgebouwd (Steinmetz schakeling). Dan heb je geen nieuwe motor nodig.
Bedankt voor de info!
Dit is een foto van de motor:
20230113_182833.jpg

De bult die je rechts nog net kan zien zal de condensator zijn. Maar hoe ik nu moet weten of het een steinmetz schakeling is?

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Zou ik niet doen...
Je gaat heel veel aan kracht inboeten als je enkel toerental kan regelen via frequentieregelaar (FU).
Bij de hogere toerentallen en kleinere diameters boren gaat er geen probleem zijn, maar bij lage toeren en grote boren, waar je veel kracht (koppel) nodig hebt ga je tekort komen. Als je het toerental verlaagt via een riemschijf, verhoog je het koppel (bijvoorbeeld toerental halveren via riemschijf is koppel verdubbelen op de boor). Halveer je het toerental via de FU, blijft het koppel gelijk want het koppel geleverd door de motor is constant en niet (nauwelijks) afhankelijk van het toerental.
Maar je kan ook de vraag stellen waarom je dat zou doen. Riemschijf wisselen vraagt weinig tijd en zo vaak moet je dat nu ook weer niet doen (of doe ik toch niet). Ik heb wel een motor met twee snelheden, maar ik wissel enkel van snelheid als ik verschillende gaten of zeer kleine of zeer grote gaten moet boren.
Ik denk dat dit niet klopt, bij frequentieregeling blijft het koppel net gelijk als je het toerental verlaagt. Het aanzetkoppel verhoogt zelfs.
Bij frequentieverhoging en toerentalverhoging zal je misschien koppel verliezen.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Heb voor mijn vader en kolomboor omgebouwd n met een freq. Regelaar. Die heeft daarna nooit meer de riem verlegd (mocht je meer koppel nodig hebben kan dit natuurlijk nog wel altijd). Bij hem ook een knopje gemaakt voor links en rechtsom draaien.

Misschien heb ik nog wel een geschikt motortje voor je liggen. Maar dan moet wel de aansluiting en as diameter / spie overeen komen.

Daarnaast ook opletten dat als je de v snaar schijf eraf wilt hebben om hem op de nieuwe motor te zetten dat deze soms van zamak of een andere prut legering zijn, hier kun je niet zo even een poelie trekker op zetten om hem er af te trekken. (Vraag me niet hoe ik dat weet ;-)

Weet niet wat je van plan bent uit te geven aan freq. Regelaar + motor, maar voor 259,- -40,- cashback (dus 219 netto) koop je de Bosch pbb 40. Dat lijkt een leuke hobby boormachine met toerental regeling. https://www.coolblue.nl/product/207149/bosch-pbd-40.html

• Leuk

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Heb voor mijn vader en kolomboor omgebouwd n met een freq. Regelaar. Die heeft daarna nooit meer de riem verlegd (mocht je meer koppel nodig hebben kan dit natuurlijk nog wel altijd). Bij hem ook een knopje gemaakt voor links en rechtsom draaien.

Misschien heb ik nog wel een geschikt motortje voor je liggen. Maar dan moet wel de aansluiting en as diameter / spie overeen komen.
Leuk, as is 16mm. Woon wel in België.
Daarnaast ook opletten dat als je de v snaar schijf eraf wilt hebben om hem op de nieuwe motor te zetten dat deze soms van zamak of een andere prut legering zijn, hier kun je niet zo even een poelie trekker op zetten om hem er af te trekken. (Vraag me niet hoe ik dat weet ;-)
Ah, goeie tip.
Weet niet wat je van plan bent uit te geven aan freq. Regelaar + motor, maar voor 259,- -40,- cashback (dus 219 netto) koop je de Bosch pbb 40. Dat lijkt een leuke hobby boormachine met toerental regeling. https://www.coolblue.nl/product/207149/bosch-pbd-40.html
Het gaat me vooral om de sport van het ombouwen 😅

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Ik denk dat dit niet klopt, bij frequentieregeling blijft het koppel net gelijk als je het toerental verlaagt. Het aanzetkoppel verhoogt zelfs.
Bij frequentieverhoging en toerentalverhoging zal je misschien koppel verliezen.
Dat is toch wat ik schrijf...
Maar dat wil je net niet.
Bij een lager toerental wil je normaal gesproken juist meer koppel. Als je mechanisch het toerental van de boorkop halveert, verdubbel je het koppel. Dat is over het algemeen gewenst.

Het doel van een mechanische overbrenging (reductie) is het koppel verhogen. Je behoudt het vermogen bij lage toerentallen (want het koppel neemt toe en vermogen = koppel x toerental). Bij lage toerentallen ben je over het algemeen grote diameters aan het boren. En het verspanen van een groot gat (veel materiaal) vraagt nu eenmaal meer energie dan een klein gat.
Frequentieregelaars als toerentalregeling zijn prima, maar kunnen een mechanische reductie niet zomaar vervangen.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639 en bjgodefr

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Zo aan het motortje te zien is dit een chinees hobby machientje. Daar zit geen din motor op. En elke euro die je er aan uit geeft is er een te veel.
Merk is Rewer, vindt er weinig over terug. Vind wel dat de boor kwalitatief is gemaakt met relatief veel gietijzer. Werkt zeer goed. Lagers mogen wel eens vervangen worden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Als je er genoeg besteld zetten ze er de naam van je keuze op. Ik heb ook zo'n ding en ik gebruik hem vaak, omdat je hem makkelijk onder je arm mee neemt. Maar veel gietijzer zit er dus niet aan. Mijn andere tafelboormachine weegt een kilo of 100. Daar zit al een stuk meer gietijzer aan . Mijn grote kolomboor weegt iets van 5 of 600 kg. Daar zit serieus gietijzer aan. Paar nieuwe lagers kosten minder dan 10 euro incl de verzendkosten, dus zou ik vervangen.

• Leuk
Waarderingen: hansth

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Wat als ik de motor vervang door een driefase die aan dubbel toeren draait (dus 3000tpm ipv 1500tpm). En dan de riemverhouding naar een lager toerental op de kolomboor verleg.
Ik stel dan de kolomboor in op bv 800 toeren, maar in praktijk zou die dan 1600 toeren draaien met de nieuwe motor. Nu is het koppel wel verhoogd en kan ik het toerental verder wijzigen adh van mijn frequentieregelaar.

Klopt mijn denkwijze, of zie ik iets over het hoofd?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Op je motor staat 370 watt. Je kan beter een zwaardere kolomboor gaan zoeken. Je kan ook niet het koppel op de booras onbeperkt verhogen. Daar is hij niet op gemaakt.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.864
227
Rotterdam
De snelheid van de 3 fase motor wordt door de frequentie bepaald. Daarom draaien de meeste motoren 1500 of 3000 toeren. (50Hz x 60 seconden = 3000). Afhankelijk van hoe de motor is gewikkeld is het dan 1500 of 3000.
Het koppel wordt door de spanning bepaald. De frequentieregelaar houdt de spanning hoog zodat het koppel ook hoog blijft.
Uiteraard kan je dan nog steeds het koppel vergroten door de riem aan te passen.
Motoren die op papier gelijk zijn, kunnen onderling nog in koppel wisselen. Dat is afhankelijk van de bouwkwaliteit.
Let wel op dat de motor en frequentieregelaar op elkaar afgestemd zijn. Ik ben geen expert, maar je moet rekening houden met het vermogen, aanloopstroom, open of closed loop, en warmte ontwikkeling in de motor. (Motoren hebben een kleine fan op de as die de warme lucht uit de wikkelingen trekt. Bij lage toeren wordt er minder warme lucht afgevoerd).

• Leuk

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
(Motoren hebben een kleine fan op de as die de warme lucht uit de wikkelingen trekt.)

De (meestal) plastieke waaier op het einde van de as zit in een "deksel" met ventilatie-openingen. Dáár wordt verse buitenlucht/omgevingslucht aangezogen.
Vervolgens wordt het door die waaier naar de buitenrand geslingerd van het deksel om vervolgens (door de vorm van het deksel) parallel langs de koelvinnen van de motor te gaan.

1674317483301.png

• Leuk
Waarderingen: mink en bjgodefr

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.