Aanloop- inschakel- schakelautomaat; goedkoop vs duur

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Hoi woodworkers,

Ik zou voor mij krachtstroom zaagmachine, vlak- vandikte bank en natuurlijk afzuiging graag een inschakelautomaat kopen. Nu zie ik erg veel prijsverschil tussen bv een Holzmann ALA1_400V en andere automaten. Heeft iemand ervaring met de Holzmann?

Groeten Kees
 

jorisvh

Post veel
kijk eens hier
iets goedkoper, denk ik.
en veel opties qua aantal aansluitingen.
als je 2 machines + afzuiging wil aansluiten lijken 2 master en 1 slave aansluitingen me handiger dan maar 1 master.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
correct me if I'm wrong, maar je kan er toch nog een verdeler voorzetten als dat nodig is? dus een stekkerdoos voor 380? er staat toch maar 1 apparaat tegelijk aan..

Voor eerste aanschaf zou dat misschien niet uitkomen, dan kan je beter wat meer uitgeven voor 1 met meerdere aansluitingen. Maar ik heb bijvoorbeeld de 3PH-400V, 2e hands gekocht voor wènâgh, ik kan me zomaar voorstellen dat er een verdeeldoos voor komt. Is nu niet nodig, maar kan zomaar
 

jorisvh

Post veel
dat kan, maar bij nieuwaankoop lijkt het mij, zoals je zelf ook al zei, handiger ineens voldoende aansluitingen te voorzien ipv een verdeelstekker toe te voegen.
een aan/auto/uit-schakelaar is overigens ook handig, zeker als je een floorsweep op de afzuiging hebt. anders moet je aansluiting versteken of een machine aanleggen om de afzuiging te kunnen aan te leggen.
 

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
kijk eens hier
iets goedkoper, denk ik.
en veel opties qua aantal aansluitingen.
als je 2 machines + afzuiging wil aansluiten lijken 2 master en 1 slave aansluitingen me handiger dan maar 1 master.
Hoi Joris,
In mijn situatie heb ik 1 kabel naar de machines lopen en tussen de beide machines een verdeeldoos gemaakt (op de vloer liggend 😔).
Als hobbyist draait er toch maar 1 machine tegelijk.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik heb deze: Einschaltautomatik 3Ph mit Wahlschalter Hand-0-Auto für Absaugung

In Duitsland besteld en na betaling keurig verzonden.

Heb ik wel een 380-verdeling voor zitten om de verschillende apparaten (zaagtafel, Vandikte, lintzaag) allemaal de afzuiger te laten schakelen. Klibo heeft ook een versie met meerdere aansluitingen zag ik. Ook de aan/uit op de kast zelf is, zoals hierboven ook al gezegd, erg handig voor tussentijds opruimen.
 

jorisvh

Post veel
In mijn situatie heb ik 1 kabel naar de machines lopen en tussen de beide machines een verdeeldoos gemaakt (op de vloer liggend 😔).
Dan volstaat die met 1 aansluiting 👍.
Het aansluitvermogen is overigens hetzelfde (16A) voor de versies met 1 of meerdere masters.
Nu zie ik erg veel prijsverschil tussen bv een Holzmann ALA1_400V en andere automaten.
Is de Holzmann (of de KliBo) dan goedkoper of duurder dan die andere?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.