Aankoop zaagtafel, is dit wat?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Beste allemaal,

Al langere tijd wil ik een fatsoenlijke zaagtafel.
Na de bouw van mijn lintzaag ligt een zelfbouw zaagtafel voor de hand.
Deze van John Heisz is een hele degelijke, met ook de hoogte en graden verstelling via draaischijven:

Nu ben ik in de gelegenheid een Elektra Beckum zaagtafel over te nemen, met roltafel:

$_86.JPG


Het ziet er allemaal degelijk en goed uit, liever iets ouders wat goed in elkaar zit als nieuwe spullen waar op verkeerde punten bespaard is.
Heeft iemand ervaringen met dit model?
Zijn er zwakke punten waar je vooral op moet letten?

Zaagwerk zal vooral zijn Multiplex, eiken en beuken. Voor allerlei soorten projecten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Het is een bouwzaag, dus verwacht geen hoge nauwkeurigheid. Ik had vroeger een EB PK255, en die roltafel was ik ook continu aan het bijstellen zodat de boel haaks bleef. Wat mij ook een minpunt lijkt is de positie van de arm waar de 'blade-guard' op bevestigd zit. Als je hout zaagt wat niet werkt zoals bijv MPX zal het geen probleem vormen, er vanuit gaande dat het perfect uitgelijnd staat met het zaagblad en spouwmes. Maar massief hout vervormt vaak meteen na het zagen, en dan kan je wel eens vastlopen tegen een punt dat zich zo ver van het zaagblad bevindt.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Goedemorgen Sjoerd,

Ik heb een nieuwere versie gehad van dit model. Het is een bouwzaag dus niet geschikt voor precieze werkzaamheden. De langsgeleider is niet echt nauwkeurig in te stellen en heeft heel veel flex. De tafel zelf is van plaatstaal zonder sleuven voor dwarsgeleiders. Het ziet er stevig uit, maar voor nauwkeurig zagen is het toch te licht.
Ik had geen roltafel, maar gezien de hele rol tafel aan 1 profiel hangt heb ik daar geen hoge verwachtingen van.
Je zou beter af zijn met de zelf-bouw tafel van John Heisz denk ik.

Groet,
Thomas

N.B. overigens had ik op mijn versie van multiplex een blad gemaakt met sleuven en een eigen langsgeleider gebaseerd op een ontwerp van Matthias Wandel. Dat werkte redelijk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb ongeveer dezelfde tafel gehad en mijn vader heeft exact deze zoals op de foto, maar dan zonder roltafel.
Het is inderdaad een bouwzaag, geschikt om "ongeveer zo breed" te zagen maar niet meer dan dat.
Als de geleider goedgezet wordt, verschuift die altijd nog wat tov de ingestelde breedte en is ook niet goed bij te stellen (haaksheid tov het zaagblad etc).
En wat bij dit model een nadeel is, de stofopening. Dat is gewoon een gat aan de achterkant, waar geen afzuiger op aan te sluiten is zonder knutselwerk. Een deel van het zaagsel komt er achteraan uit (je hele schuur onder het zaagsel dus) en een groot deel blijft onderin de bak liggen. Dus dat opgehoopte zaagsel wordt op een gegeven moment ook weer omhooggeslingerd door het blad. Je moet de zaag dus regelmatig "op z'n achterpoten" zetten en uitkloppen.

Controleer wel de hoogteverstelling. Dat is denk ik bij dit model een draaiwiel met een as met schroefdraad eraan. Bij de tafel van mijn vader is dat schroefdraad versleten waardoor het zaagblad niet meer omlaag kan en nu dus vastzit in (gelukkig) de hoogste stand.

Verder is hij wel mooi licht, dus mobiel. Ik had bij de mijne 10 cm van de poten afgeslepen en er wielen onder gezet (zwenkwielen met rem), om 'm makkelijker te verplaatsen. Dat heeft m'n vader laatst ook bij die van hem gedaan.

Maar het is wat je ermee wilt gaan doen. Hoe precies is nodig?
En als je overweegt om ooit een zelfbouwzaagtafel te gaan maken, de motor en bevestiging van dit type tafel zijn daar m.i. zeer geschikt voor. Die is wel onder een ander blad te zetten en dan heb je een goede basis qua motor etc.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Bedankt voor jullie reacties. Mijn doel voor een zaagtafel is toch wel om precies te kunnen zagen. Het blijft natuurlijk hout dus er zal altijd iets inzitten, maar het moet niet mm's verlopen, en als je de geleider haaks instelt moet het hout er ook haaks uitkomen, punt.
Ik laat deze dus voor mij voorbijgaan. Een mooi stuk gereedschap, maar niet geschikt voor mijn doel.

Als donor voor de zelfbouw zaagtafel heb ik hier al een flinke makita cirkelzaag liggen met 2000W, dus dat project is nog altijd mogelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.