Aangepaste Holzmann TS 250

Fugazi Furniture

Nieuw lid
8 jul 2021
10
18
Amsterdam
Deze behoeft enige toelichting...Ik heb deze gekocht als vervanging voor de DeWalt 745 die ik in de werkplaats had staan. De DeWalts zijn reuze aardige tafeltjes met 1 groot nadeel: ze maken een pokkeherrie. Dat doet deze niet,met een inductiemotor. De TS 250 table saw / TS250_400V / table saw - HOLZMANN Maschinen GmbH is een China-product dat onder verschillende merknamen wordt verkocht: Holzmann, Charnwood in de UK en ik meen ook Scheppach. Toen ik 'm kocht zat er geen roltafel bij, hetgeen ik prima vond: de kans dat die echt nauwkeurig is is klein en het neemt veel plaats in.In plaats daarvan heb ik de bijgeleverde verbredingstafel (blik) vervangen door stabiloplex en er een nieuwe schulpgeleider opgezet van Charnwood - nog steeds niet echt geweldig maar afdoende en maar een stuk beter dan de originele. In de verbreding zit een track waarop ik een Incra afkortgeleider kan zetten voor eventueel afkortwerk. Verder stond het motorblad enigzins uit de haak met de rest van de tafel, ook dat is opgelost.

De voordelen van het geheel: de machine is stil, de tafel is vlak en de as is zuiver. De machine heeft voldoende vermogen voor het gebruikelijke werk. Ik gebruik 'm eigenlijk voornamelijk voor schulpen aangezien ik ook nog een afkortzaag heb.

Nu kom ik op het voornaamste zwakke punt van de machine en dat is de afzuiging. Of liever gezegd, het gebrek eraan.Ondanks een prima stofafzuigingsinstallatie (Felder) is het ontwerp op dat punt dermate zwak dat er zonder rigoreuze aanpassingen (waar ik geen tijd voor of zin in heb)
toch veel stof vrijkomt.
Aangezien ik veel met eiken werk is dat wel een punt.

Ik heb dan ook besloten de machine voor een zacht prijsje van de hand te doen, aangezien bij nader inzien de footprint qua ruimte en nadelen niet opweegt tegen het weinige gebruik ik er van maak. Als je een redelijke (geen topmodel uiteraard) tafelzaag wilt op 380 V. en het stofprobleem interesseert je minder of je wilt de tijd besteden om er iets aan te doen dan is dit een kans. Ik verkoop het geheel voor Eu. 300,-. Dan moet je 'm wel zelf komen ophalen. Je mag 'm uiteraard eerst proberen. Hij staat op een pallet en een palletwagen hebben we hier ook. Met twee man net in een busje te tillen. Wil je de Incra geleider erbij, dan is dat Eu. 50,-.
TZ1.jpgTZ2.jpgTZ3.jpgTZ4.jpgTZ5.jpgTZ6.jpgTZ7.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.