Aangenaam!

PaslodeR

Nieuw lid
19 mrt 2019
6
0
Hallo allen, even voorstellen: ik ben PaslodeR, woonachtig op het Friese platteland, midden 40 en beginnend houtbe- en -verwerker :) Al een poos in meelees-mode aanwezig op het forum en al veel geleerd hier op het forum, waarvoor grote dank! Nu zit ik met een vraag waarop ik na veel zoeken helaas nog geen antwoord heb kunnen vinden, hier niet en ook op 't verdere interent niet.

Het gaat om 't volgende: ik gebruik hoekverbingen als hieronder (gemaakt uit rond 50mm grenen, op de zaagtafel met een jig) om 12mm platen haaks met elkaar te verbinden

1647688668612.png
Lukt prima, maar wel arbeidsintensief. Nu vroeg ik mij af of zoiets ook gewoon te koop is bij de betere (hout)handel of dat er een slimmere methode is om ze te maken dan in een jig op de zaagtafel? Ik kan i.i.g. nergens een aanbieder vinden en ook niemand die dit ooit gemaakt heeft. Dit komt natuurlijk omdat ik niet goed zoek of de verkeerde zoektermen gebruik, want dit moet toch ooit eerder door iemand gewild zijn?

Iemand een idee of een tip? Bedankt alvast en have a great woodworking-day!

PaslodeR
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet hoe je zo 12mm platen haaks verbindt.:unsure:
Jawel, je zet ze in de 12mm sparing en dan schroef of nagel ze je vast.
Aan de binnenzijde zit dan ook een kwart rond.

Handiger is om in eerste instantie maar 1 hoek te voorzien van een radius.
Dan de sparing eruit halen met een sponning frees of eventueel zaagtafel (2x zagen)

Dan monteren en als laatste de buitenradius erop zetten.

Op die manier heb je altijd voldoende steun/rechte zijden om redelijk makkelijk te kunnen werken.

Meerwaarde van de radius direct achter de 12mm plaat zie ik niet echt maar kan gevolg zijn van het kiezen voor het starten met 50mm rond.
 

PaslodeR

Nieuw lid
19 mrt 2019
6
0
Hallo Charel09,

Momenteel niet, want die is alweer veranderd in een ander onderdeel :) maar stel je er niet te veel van voor: gewoon een houten bakje waarin het rondhout qua lengte precies past met 2 v/d lange zijdes weggelaten. Het rondhout is qua diameter strijk met de beide randen van het bakje (waarvan de lange zijdes waren weggelaten). In de beide kopse kanten v/h bakje zodanig gepositioneerd een gat waardoor een schroef past dat precies gecentreerd de kopse kant van het round hout raakt. Je legt het rondhout in het (feitelijk half open bakje) en klemt m.b.v. beide schroeven de kopse kanten v/h rondhout klem in het bakje. Nu heb je dus een rondhout veranderd in een vierkant en dus haaks opbject waarmee je op de tafelzaag de kepingen kunt zagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
wel arbeidsintensief. Nu vroeg ik mij af of zoiets ook gewoon te koop is bij de betere (hout)handel of dat er een slimmere methode is om ze te maken dan in een jig op de zaagtafel?
waarom is dit arbeidsintensief ?
het hulpstuk dat je beschrijft lijkt mij de klus aan te kunnen
mogelijks kan je het nog optimaliseren
dat je z'n hoekverbindingen kan kopen, is onwaarschijnlijk
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
en wat je zelf doet, doe je beter

lijfspreuk van DE belgische doe-het-zelfer op het tv kanaal Dobbit, de wereldberoemde Roger
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.